سرقت بیش از ۳۰۰ هزار متر کابل مخابراتی در گیلان

توکلی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ روستا در گیلان هیچگونه ارتباط اینترنتی ندارند گفت: بیش از ۳۰۰ هزار متر کابل مخابراتی در گیلان سرقت شده که جایگزین کردن آن‌ها کاری بسیار سخت و پرهزینه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «فرزاد توکلی» شامگاه یکشنبه (۲۵ اردیبهشت) در گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع بررسی زیرساخت‌های ارتباطی گیلان و برنامه‌ریزی برای بهبود شاخص‌های استان اظهار داشت: در حوزه شاخص دسترسی به تلفن ثابت در گیلان، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار پرت آماده واگذاری است و در این شاخص یک میلیون هم مشترک داریم.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با بیان اینکه گیلان در حوزه شاخص دسترسی به تلفن ثابت رتبه هشتم را در کشور با ضریب نفوذ حدود ۴۲ درصد در اختیار دارد تصریح کرد: طبق این آمار ۴۲ درصد از خانوارهای استان گیلان به تلفن ثابت دسترسی دارند.

 

توکلی از وجود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک تلفن همراه در گیلان با سه اپراتور خبر داد و ابراز داشت: ضریب نفوذ تلفن همراه در گیلان بالای ۱۸۰ درصد است و گیلان از این حیث رتبه پنجم را در سطح کشور به خود اختصاص داده و حتی از متوسط کشوری هم بسیار بالاتر است.

 

وی ضریب نفوذ اینترنت ثابت خانوارها در گیلان را حدود ۱۴ درصد برشمرد و با بیان اینکه گیلان در این حوزه هم رتبه هشتم کشور را دارد اضافه کرد: در بخش اینترنت موبایل یا همان سرویس‌های سیار هم ضریب نفوذ در گیلان ۱۱۸ درصد است.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان ادامه داد: اگر بخواهیم تمامی این شاخص‌ها را با یکدیگر تجمیع نماییم شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در رتبه نهم واقع شده است و گیلان در این حوزه جزو استان‌های خوب محسوب می‌شود.

 

توکلی با تاکید بر اینکه طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ۸۰ درصد خانوارهای هر استان تا افق ۱۴۰۳ باید تحت پوشش شبکه مبتنی بر فیبر نوری قرار بگیرند افزود: یکسال از تاریخ این مصوبه گذشته و ۱۶۰ هزار پورت فیبر نوری در گیلان آماده واگذاری است.

 

وی اشتراک اولیه برای سرویس‌های فیبر نوری را بسیار بالا خواند و با بیان اینکه سرویس وجود دارد اما مردم تمایلی به آن ندارند گفت: تلاش می‌کنیم امسال حدود ۲۰ هزار مشترک را به مجموعه ۱۲ هزار مشترک فیبر نوری گیلان اضافه کنیم.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان نوع برنامه‌ریزی‌ها برای گسترش ضریب نفوذ اینترنت در نقاط کور استان را برشمرد و اذعان کرد: حدود ۱۰۰ روستا در گیلان وجود دارد که هیچگونه ارتباط اینترنتی ندارند، از طرفی انتظار داریم ۴۵ روستا تا پایان شهریور امسال به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

 

*افتتاح ارتباط اینترنتی ۱۸ روستا در گیلان در هفته ارتباطات

توکلی از افتتاح ارتباط اینترنتی ۱۸ روستا در گیلان در هفته ارتباطات سخن گفت و با بیان اینکه جهت اتصال ۵۰ روستای باقیمانده با شبکه ملی اطلاعات تا پایان امسال برنامه‌ریزی شده است اضافه کرد: برنامه‌های وزارت ارتباطات برای کل کشور تا پایان ۱۴۰۲ است و سعی می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۱ برای گیلان جشن برقراری ارتباطات اینترنتی کل روستاها را برگزار نماییم.

 

وی با بیان اینکه مردم در صورت شکایت از نحوه خدمات دهی اینترنت توسط اپراتورها و تلفن‌های ثابت می‌توانند با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند تصریح کرد: کلیه شهرهای ایران مجهز به اینترنت نسل سه و چهار هستند اما این امر برای رسیدن به شهر هوشمند کافی نیست و باید توسعه شبکه فیبر نوری در دستور کار قرار گیرد.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان سرقت کابل‌های مخابراتی را معضلی بسیار بزرگ در استان خواند و گفت: برای عبور از بحران باید کابل‌های مخابراتی از زیر زمین امتداد پیدا کنند از طرفی می‌توان این زیرساخت‌ها را به فیبر نوری متصل کرد زیرا فیبر نوری ارزش مادی چندانی برای سرقت ندارد.

 

توکلی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار متر کابل مخابراتی در گیلان سرقت شده و جایگزین کردن آن هم کاری بسیار پرهزینه است افزود: در مناطقی و نقاطی که با تعدد سرقت کابل‌های مخابراتی مواجهیم شرکت ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان قصد دارد از طریق سیم کارت‌هایی که شبیه سیم کارت‌های تلفن همراه است سرویس‌های تلفن خانگی و اینترنت را به مشترکان ارائه دهد.

 

وی یکی از نگرانی‌های مردم را خطر تشعشعات ناشی از دکل‌های ارتباطی دانست و خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهایی است که استانداردهای سختگیرانه‌تری را در این حوزه رعایت می‌کند از طرفی مرجع رسیدگی به شکایات تشعشعات، سازمان انرژی اتمی است و باید اعلام کنم که بیش از ۹۹.۹۹ درصد از تست‌هایی که در گیلان و کل کشور گرفته شده نشان می‌دهد تشعشعات دکل‌ها زیر مقدار مجاز است.

 

کد خبر 1175728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha