کاروانسرای تاریخی سرایان مهیای برگزاری جشن ویژه ثبت جهانی  می شوند

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: جشن ویژه ثبت جهانی کاروانسرای تاریخی از آثار دوران صفوی سرایان در سال جاری برگزار می شود.

«محمد عرب» از شروع عملیات مرمت کاروانسرای تاریخی شهر سرایان خبر داد و به خبرنگار شبستان گفت: به دلیل قرارگیری کاروانسرا در فهرست نهایی ثبت جهانی و با پیگیری های صورت گرفته به دلیل آسیب های وارده به بنا، از محل منابع ملی ۲ هزار میلیون ریال در قالب اسناد خزانه برای تعمیر و مرمت این بنای تاریخی اختصاص یافته و به زودی عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

 

وی ضمن بیان اینکه در سال جاری جشن ثبت جهانی کاروانسرا را در شهرستان برگزار خواهد شد، گفت: فاز اول مرمت بنا در سال 1388 انجام و تا سال 1392 عملیات مرمتی تکمیلی انجام و موزه صنایع دستی و مردم شناسی شهرستان تکمیل و تجهیز شد و به دلیل آسیب های وارده به بام بنا که در سال گذشته متاسفانه بر اثر فرسودگی پشت بام و نفوذ آب باران، بعضی فضاهای داخلی در معرض تخریب قرار گرفت و با ابلاغ اعتبارات ملی، عملیات مرمت از اول خرداد ماه آغاز خواهد شد. 

 

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان بیان کرد: عملیات مرمتی پیش بینی شده شامل جمع آوری قسمت های آسیب دیده بام و اجرای مجدد، جمع آوری بندکشی های فرسوده و بندکشی مجدد بام بنا، جمع آوری سنگ فرش آسیب دیده کف حیاط و اجرای مجدد سنگ فرش و آجر فرش و... می باشد که در مدت یک ماه انجام خواهد شد.  

 


وی افزود: كاروانسرای سرایان به همراه آب انبار، مسجد، حمام و بازار يك مجموعه تاريخي را تشكيل مي دهند و بنا به شيوه دو ايواني ساخته شده و فضاهاي معماري آن عبارتند از سر در ورودي، هشتي، صحن، ايوان ها و حجره هاي متعدد. سر در ورودي بنا كه در ضلع جنوبي آن واقع شده داراي طاق جناغي و تزئينات كاربندي است. پس از ورودي هشتي بنا قرار دارد كه از طرفين به اتاق هاي فرعي و از مقابل به صحن منتهي مي شود.

 


عرب با بیان اینکه در اطراف صحن حجره هاي متعدد براي استراحت و اقامت كاروانيان ايجاد شده است، افزود: دو ايوان بنا در دو ضلع شمالي جنوبي قرار دارند و قوس طاق آنها از نوع جناغي است.

 


به گفته وی در چهارگوشه صحن راهروهايي تعبيه شده كه به بخش هاي واقع در پشت ايوان ها و حجره ها راه دارند و راهروي واقع در گوشه شمال غربي به فضاي اصطبل منتهي مي شود.

 


وی گفت: جهت سهولت در بارگيري يا پايين گذاشتن بار حيوانات، كف صحن كاروانسرا از كف ايوان ها و حجره ها گودتر ساخته شده است.

 


مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان ادامه داد: اين كاروانسرا از بناهاي دوره صفوي است و به رباط شاه عباسي معروف است و با شماره 8733 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

 


به گفته عرب در سنوات گذشته مرمت قسمت های مختلف این بنای ارزشمند شامل آواربرداری داخلی، استحکام بخشی قسمت های آسیب دیده، سفیدکاری اتاق ها، آجرفرش اتاق ها، کف سازی ورودی، ساخت و نصب درب های چوبی، اجرای سیستم روشنایی و نورپردازی، بام سازی و اجرای آجر فرش پشت بام، کف سازی حیاط و ... به انجام رسیده است.

 


عرب تصریح کرد: راه اندازی موزه تجمیعی صنایع دستی و مردم شناسی همچنین احیا و کاربری زنده و بهره گیری از آن به عنوان ساختمان اداری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طی چندین سال و در حال حاضر که نیمی از بنا به عنوان موزه و مابقی به عنوان اقامتگاه بوم گردی تجهیز و تکمیل شده و بزودی افتتاح خواهد شد.

 

 

 

 

کد خبر 1175760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha