​نصب المان‌های شهری با موضوع کتاب/ ورود جدی‌تر شهرداری‌ها به ترویج کتابخوانی

نصب المان‌های شهری با موضوع کتاب، ورود جدی‌تر شهرداری‌ها به مقوله ترویج کتاب و کتابخوانی و پرداخت نیم درصد مطالبات نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان رضوانشهر بر آن تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان رضوانشهر امروز (دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت) به ریاست فرماندار این شهرستان و با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

 

«سید نادر صفوی» در این جلسه ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله فاطمی نیا اظهار داشت: کتابخانه‌ها یکی از با ارزش ترین گنجینه‌های جهان هستند و همه ما باید نسبت به این گنجینه احساس مسئولیت داشته باشیم بنابراین نباید به هیچ عنوان در این حوزه به شکل رفع تکلیف عمل کنیم.

 

فرماندار شهرستان رضوانشهر با اشاره به نقش مهم شهرداری‌ها جهت ترویج امر کتاب و کتابخوانی در جامعه و مهیا کردن فضای عمومی نسبت به این مقوله تصریح کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم می‌تواند به شکل فضاسازی در بستر فضای مجازی نسبت به ترویج امر کتابخوانی اقدام کنند.

 

فرماندار شهرستان رضوانشعر تعریف سازوکاری جدید برای ترغیب ادارات به امر کتابخوانی را توسط متولیان کتابخانه‌های عمومی استان گیلان خواستار شد و افزود: همه ادارات به‌ویژه اداراتی که روزانه حجم زیادی از ارباب رجوع به آنان مراجعه می‌کنند، مانند شهرداری‌ها، آموزش و پرورش و تامین اجتماعی می‌توانند با ایجاد قفسه‌های کتاب در این مقوله ورود جدی‌تری داشته باشند.

 

وی حرکت خزنده دشمن برای نفوذ به اذهان جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان را متذکر شد و اضافه کرد: ما از طریق ترویج امر کتاب و کتابخوانی می‌توانیم نسبت به مقابله با هجمه‌های دشمن اقدام کنیم و این دقیقا همان راهبردی است که توسط مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید شده است.

 

نماینده عالی دولت در شهرستان رضوانشهر، رضوانشهر را از جمله شهرستان‌هایی که در امر کتابخوانی بسیار مستعد است خواند و اظهار داشت: باید از ظرفیت نویسندگان و مؤلفان این شهرستان برای نهادینه کردن کتابخوانی استفاده کنیم.

 

وی از پیگیری فرمانداری برای ارائه سهمیه کتاب به ادارات شهرستان خبر داد و اذعان کرد: شهرداری‌ها باید نسبت به بدهی نیم درصدی که  پرداختش بر عهده آنان قرار داده شده اهتمام لازم را داشته باشند و با اداره کتابخانه‌های عمومی همکاری اثرگذار و تنگاتنگی برقرار کنند.

 

 

* لزوم پرداخت مطالبات نهاد کتابخانه‌های عمومی توسط شهرداری‌ها

« پریسا کرمی» نیز در این مراسم ضمن قدردانی از رویکرد و نگاه فرمانداری شهرستان رضوانشهر در امر کتابخانه‌ها اظهار داشت: قبل از هرچیز رحلت آیت‌الله فاطمی نیا را تسلیت عرض میکنم زیرا ایشان کلامی شیوا و نگاه فرهنگی و بلندی داشتند.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ضمن تاکید بر حساسیت دولت در واگذاری مسئولیت انجمن کتابخانه‌ها به عالیترین مقام دولت در شهرستانها تصریح کرد: رضوانشهر در بسیاری از شاخص‌ها در گیلان پیشرو است که میزان بالای مراجعه افراد به کتابخانه و میزان گردش کتاب خود حاکی از این امر است.

 

کرمی با بیان اینکه بستر لازم برای بحث کتابخوانی به طور کامل و ویژه در شهرستان رضوانشهر وجود دارد از نگاه خوب امام جمعه شهرستان هم تقدیر و اضافه کرد: خوشبختانه تمام مصوباتی که در انجمن کتابخوانی داشتیم منتج به نتیجه شده است.

 

وی استفاده از زبان هنر برای ترویج امر کتاب و کتابخوانی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: امیدواریم شهرداری‌ها نسبت به این امر اهتمام ویژه داشته باشند و در بحث زیباسازی، نصب المان‌های شهری و مبلمان شهری از مقوله کتاب استفاده کنند.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان پرداخت مطالبات این نهاد توسط دو شهرداری رضوانشهر و پره سر را خواستار شد و اذعان کرد: نهاد کتابخانه‌ها هیچ محل درآمدی برای تجهیز و نگهداری مجموعه‌های تحت مدیریت خود ندارد و تنها با همین اعتبارات یعنی نیم درصد شهرداری‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

کرمی این نکته را که تاکنون شهرداری‌های رضوانشهر و پره سر با نهاد کتابخانه‌ها برای پرداخت نیم درصد همکاری بسیار خوبی داشته‌اند را متذکر شد و خاطرنشان کرد: برگزاری پویش‌ها، محافل ادبی و یا اجرای برنامه‌های فرهنگی از جمله اقدامات مهم کتابخانه‌های عمومی استان برای جذب مخاطبان و ترویج امر کتاب و کتابخوانی محسوب می‌شود. 


 

کد خبر 1175986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha