۳۴۱۷ قاچاقچی مواد مخدر در کردستان دستگیر شدند

آزادی گفت: تاکنون سه هزار و ۴۱۷ قاچاقچی خرده‌فروش، توزیع‌کننده، نگهدارنده و معتاد متجاهر در استان دستگیر شده‌اند که از این تعداد ۳۴ نفر زن هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، سردار علی آزادی فرمانده انتظامی استان کردستان در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که عصر دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد:  ۹ شورای استانی و ۸۹ جلسه در سطح شهرستان‌ها در طول سال ۱۴۰۰ برگزار شده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه سوم سال قبل رتبه سوم کشوری را در برگزاری جلسات شورا و اقدامات انجام شده کسب کردیم، افزود: در سه ماهه چهارم نیز رتبه پنجم را از بین ۳۱ استان کشور کسب کردیم.

 

 

آزادی یاد‌آور شد: تاکنون یک‌هزار و ۳۰۰ نفر معتاد متجاهر در استان جمع‌آوری و یک‌هزار و ۵۰ نفر آنها ساماندهی شدند.

 

 

فرمانده انتظامی استان کردستان با بیان اینکه در حوزه شناسایی اموال قاچاقچیان کردستان رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است، اعلام کرد: در راستای اجرای برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر نیز رتبه دوم کشوری را کسب کردیم.

 

 

وی تصریح کرد: تاکنون سه هزار و ۴۱۷ قاچاقچی خرده‌فروش، توزیع‌کننده، نگهدارنده و معتاد متجاهر در استان دستگیر شده‌اند که از این تعداد ۳۴ نفر زن هستند.

 

 

آزادی به میانگین سنی دستگیر شدگان پرداخت و گفت: ۱۷۶ نفر  از دستگیر شدگان ۱۵ تا ۲۰ سال، یک‌هزار و ۵۱۳ نفر دارای ۲۰ تا ۳۵ سال، یک‌هزار و ۹۵ نفر نیز دارای ۳۵ تا ۴۵ سال سن هستند.

 

 

وی اعلام کرد: ۴۰ درصد دستگیر شدگان بیکار و یا دارای مشاغل کاذب هستند و ۴۱ درصد انها دارای مدرک تحصیلی متوسطه و یازده درصد آنها بی‌سواد هستند.

 

 

فرمانده انتظامی استان کردستان اعلام کرد: ۴۴ هزار معتاد در استان شناسایی شده‌اند که 6 درصد آنها را بانوان تشکیل می‌دهند.

 

 

سلیم کریمی کارشناس فرهنگی پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۱۸ مصوبه در شش کمیته تخصصی متناظر با برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در استان کردستان باید انجام شود.

 

 

وی به اقدامات و فعالیت‌های شاخص در حوزه پیشگیری از مواد مخدر در استان پرداخت و یادآور شد: انعقاد تفاهمنامه با ادارات و نهادهای مختلف، اجرای برنامه‌های پیشگیری در قالب طرح مانا. اجرای جشنواره نوجوان سالم و تولید دهها محتوای فضای مجازی از اقدامات انجام شده در استان به شمار می‌رود.

 

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان یادآور شد: حمایت مالی از ۳۳ طرح اجتماعی آموزشی توسط سمن‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر و راه اندازی یازده اتاق فکر نیز از دیگر اقدامات انجام شده در استان است.

 

 

کریمی به اقدامات انجام شده حوزه درمان پرداخت و خاطر نشان کرد: ۸۵ بازدید از ۸۳ مرکز متادون استان کردستان که دارای ۸۰۵۰ مددجو هستند، در استان انجام شده است.

 

 

وی بر فراهم آوردن بستر لازم برای تعامل و هماهنگی بین دستگاهها، بازدید از مراکز درمانی، اجرایی شدن مصوبات کمیته‌های تخصصی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اجرای طرح صیانت و ساماندهی معتادان متجاهر، تقویت جریان‌سازی رسانه‌ای برای ارتقای آگاهی افکار عمومی، تقویت مشارکت در برنامه‌های پیشگیری از نوع اجتماع محور و پیشگیری از کشت خشخاش و امحاء آن در استان تاکید کرد و خواستار همراهی و همکاری اعضای شورا و نهادها و ادارات عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان شد.

 

 

کارشناس فرهنگی پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان اضافه کرد: امسال ۳۳۷ معتاد متجاهر در کمپ‌ها وجود دارد که این تعداد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

 

 

محمود الله مرادی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان نیز در این جلسه اعلام کرد: برنامه‌ها و جلسات مرتبط با پیشگیری از مواد مخدر باید در راستای رفع این معضل برگزار شود و به خروجی موثر ختم شود.

 

 

وی افزود: معتادان متجاهر نیاز به سرپناه دارند و باید در این زمینه برای آنها چاره‌اندیشی شود.

 

 

الله‌مرادی بیان کرد: در شان استان فرهنگی کردستان نیست تشکلی که کار خیر می‌کند برای برگزاری جلسات درگیر مشکل تامین سالن برای برگزاری جلسات خود باشد و نیاز است ادارات همکاری لازم را با تشکل‌ها داشته باشند.

 

 

وی همچنین خواستار نظارت و توجه بیشتر بر فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد در استان شد.

 

 

فردین وکیلی مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: سال گذشته متعهد شدیم تا ۳۵۰ نفر از اعضای کمپ‌های معتادین استان را آموزش دهیم و دوره‌هایی از جمله سیم‌کشی ساختمان و قطعات فلزی را در مراکز پیشگیری غز اعتباد برگزار کردیم.

 

 

وی بیان کرد: میزان تعهدات دوره‌های آموزشی در زندان‌ها طی سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸۰ نفر بود که ۳۰۸ نفر یعنی بالاتر از میزان تعهدمان آموزش دادیم.

 

 

وکیلی یادآور شد: در سال گذشته یک‌هزار و ۲۲۷ نفر در ۴۸ رشته مهارت کسب کردند و ۶ حرفه نیز در محیط کار واقعی آموزش داده شد.

 

 

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان کردستان نیز با بیان اینکه این اداره‌کل ظرفیت افزایش رشته‌های آموزشی را دارد، افزود: حمایت نیاز اصلی افراد بعد از دیدن آموزش است و با توجه به اینکه معتادان و زندانیان بعد از دیدن آموزش‌های مهارتی امکان دریافت تسهیلات دارند اما بدلیل نداشتن ضامن با مشکل دریافت تسهیلات مواجه می‌شوند و نیاز است حمایتی از این افراد انجام شود.

 

 

فرزاد پیشکاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در این جلسه با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی زندگی افراد زیادی را تهدید می‌کند، اظهار کرد: با پیشرفت و تغییر سبک زندگی آسیب‌ها بیشتر می‌شود و برای مهار آن نیاز به تدابیر، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کلان و‌ ارتقای مهارت‌های فردی، اجتماعی و‌ خانوادگی افراد جامعه است تا نحوه برخورد با آسیب‌ها را بشناسند و کانون گرم خانواده دچار مشکل نشود.

 

 

وی یادآور شد: وزارت تعاون در بحث سالم‌سازی محیط سیاست‌های مدونی در دست اقدام دارد و ۷۸ خانه بهداشت کارکری را در مراکز تولیدی راه‌اندازی کرده است.

 

 

پیشکاری شناسایی کارگران دارای اعتیاد و معرفی به کمپ‌های ترک اعتیاد، اجرای طرح سلامت روان برای بررسی وضعیت روانی کارگران، راه‌اندازی ۱۵۰ کانون یاریگران زندگی، برگزاری جلسات و کارگاههای آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای کارگران و برگزاری ۲۰ دوره آموزشی با موضوع سبک زندگی سالم از جمله اقدامات انجام شده توسط اداره کار و رفاه اجتماعی کردستان است.

 

 

انور رشیدی شهردار سنندج نیز خواستار تامین سوله یا فضایی از سوی ادارات برای تبدیل به گرمخانه شد و گفت: در صورتیکه این مکان در اختیار شهرداری قرار گیرد شهرداری با پارتیشن‌بندی آن و تجهیز به عنوان گرمخانه، نظارت‌های پزشکی، تغذیه‌ای و علمی را بر گرمخانه خواهد داشت.

 

 

وی اعلام کرد: در بحث بازیافت و زباله‌گردی سطح شهر نیز دو طرح در دست اقدام داریم که با شناسایی پیمانکار و رایزنی با سرمایه‌گذار سعی داریم تا قدم‌هایی برای بهبود افراد معتاد برداریم.

 

 

رشیدی تصریح کرد: سعی بر این است معتادان بهبودیافته با زباله‌گردی و جمع‌آوری زباله بصورت علمی با تفکیک زباله در قالب یک شرکت به تولید انرژی بپردازیم.

 

 

شهردار سنندج یادآور شد: هر سرمایه‌گذاری که معتادان بهبودیافته را در خصوص جمع‌آوری و بازیافت زباله حمایت کنند شهرداری از درصد سود مادی صرفنظر خواهد کرد.

 

 

 

 

کد خبر 1176039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha