ضرورت استقرار روابط عمومی های تحول گرا

روابط عمومی ها همچون پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند که در این بین برای رفع مشکلات آنان باید همت کنند و مشکلات و چالش های پیش روی مردم و مرتبط به حوزه خود را به گوش مسئولان برسانند تا در جهت رفع آنان تلاش کنند.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌ عمومی ضمن اعلام شعار محوری و اسامی روزهای دهمین هفته روابط‌ عمومی، هفته روابط‌ عمومی سال 1401 را با رویکرد آشنایی مردم و مدیران ارشد با کارکردهای روابط‌ عمومی در کاهش مشکلات سازمان‌ها و موسسات دولتی و خصوصی اعلام کرد که عناوین روزهای این هفته نیز از 25 تا 31 اردیبهشت ماه شامل روز 25 اردیبهشت «روابط‌ عمومی؛ حکمرانی خوب، مشارکت کارآمد»روز 26 اردیبهشت «روابط‌ عمومی؛ اخلاق‌مداری، اعتماد اجتماعی»، 27 اردیبهشت «روابط‌ عمومی؛کنشگری، مسئولیت اجتماعی» 28 اردیبهشت «روابط‌ عمومی؛ دیپلماسی عمومی، انگاره ملی» 29 اردیبهشت «روابط‌ عمومی؛ کرامت انسانی، همدلی اجتماعی» و 30 اردیبهشت «روابط‌ عمومی؛ امیدآفرینی، آینده بهتر» و 31 اردیبهشت « روابط‌ عمومی؛ تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده که در حقیقت وظیفه روابط عمومی ها در این نام ها نهفته است و سازمانی موفق است که این عناوین را در حد شعار ندانند بلکه آنان را عملیاتی کند.

 

بیت «چو غنچه گر چه فروبستگیست کار جهان / تو همچو باد بهاری گره‌گشا می‌باش» به عنوان شعار محوری دهمین دوره هفته روابط‌عمومی انتخاب شد تا تاکیدی باشد بر اهمیت فرهنگ و همچنین نقش گره‌گشایی روابط‌ عمومی از مردم و ایجاد شکوفایی در کشور در عین وجود مشکلات و پیچیدگی‌های موجود که اگر کمی به این بیت زیبای حافظ بیندیشیم که بیان شده که اگرچه کارهای جهان به مانند غنچه به هم پیچیده و سردرگُم و دَرهَم است، اما تو همانند باد بهار که غنچه را از هم باز می کند، گره گشا باش.

 

در این بیت به گره گشایی از کار مردم اشاره شده چرا که در حقیقت روابط عمومی ها همچون پل ارتباطی بین مردم  و مسئولان هستند که در این بین برای رفع مشکلات آنان باید تلاش کنند و مشکلات و چالش های پیش روی مردم و مربوط به حوزه خود را به گوش مسئولان برسانند تا در جهت رفع آنان تلاش کنند.


«برتراند کانفیلد» از مولفان معروف روابط عمومی در آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «روابط عمومی، اصول، موارد و مشکلات آن» در تعریف روابط عمومی می نویسد: «روابط عمومی، فلسفه ای اجتماعی - مدیریتی است که مدیران مسئولیت شناس، این فلسفه را با کمال صراحت در مقررات و خط مشی خود بیان می کنند و کلیه اقدامات خود را با فلسفه اجتماعی منطبق می سازند. آنگاه کلیه اقدامات و اعمال موسسه را که ناشی از فلسفه اجتماعی مدیریت بوده به اطلاع مرتبطین خود می رسانند تا حسن نیت و تفاهم مردم را جلب کنند و باید گفت روابط عمومی، دارای ماهیتی رسانه ای است و در طبقه بندی ها، در صف رسانه ها قرار می گیرد.»

 

در حوزه مباحث رسانه ای، روابط عمومی هایی را موفق می دانند که با به خدمت گرفتن شیوه ها و روش های نوین ارتباطی و مهارت های ارتباطی، بتواند حداکثر همکاری را جلب و بیشترین بهره وری را از رسانه های جمعی کسب کند. روابط عمومی ها در سال های اخیر تلاش می کنند که این مهم را در سازمان ها و ارگان ها و شرکت ها به مسئولان گوشزد کنند که چنین وظایفی بر عهده دارند چرا که هنوز هم مسئولانی وجود دارند که پی به اهمیت جایگاه روابط عمومی نبرده اند و بعضا انتظاراتی نیز از آنان ندارند.

 

بعضا برخی از مسئولان و حتی کارکنان یک اداره پی به مسئولیت و جایگاه روابط عمومی نبرده اند و درحد اینکه آنان در مناسبت های مختلف؛ پوستر و بنری نصب کنند یا از خبرنگاران و رسانه ها برای یک نشست خبری دعوت کنند هستند و ارباب رجوعانی نیز در محیط اداری دارند.

 

اما در سال های اخیر که رشد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مرزهای ارتباطات را گسترده کرده است، روابط عمومی ها باید جایگاه خود را بیابند و نقش خود را ایفا کنند چرا که اگر دیر بجنبند یک اطلاع رسانی نادرست در شبکه های مجازی می تواند برای سازمان دردسر ساز باشد، روابط عمومی ها باید در اجرای طرح های مختلف و مسئولیت های مربوط به حوزه خود به مردم اطلاع رسانی دقیق داشته باشند و بعضا نیاز به جلب مشارکت های مردمی دارند که این مهم تنها از عهده روابط عمومی های قوی بر می آید.

 

اگر به بهانه روز روابط عمومی سری به پُرتال های سازمان ها و اداره ها و شرکت های استان خراسان شمالی بزنیم تا حدودی وضعیت روابط عمومی از نظر کارایی و عملکردشان مشخص خواهد شد.

 

متاسفانه تعداد اندکی از این پُرتال ها و سایت ها به روز هستند، بیشتر این پرتال ها به جای اینکه وضعیت مربوط به حوزه خود را توضیح دهند اکتفا کرده اند به شرحی از جمعیت استان، زبان و قومیت ها و مکان های گردشگری که متاسفانه در بیشتر این پُرتال ها نیز به چشم می خورد. حتی بعضا آدرس و شماره های تلفن سازمان ها و اداره ها تغییر کرده اما در برخی از این پرتال ها همان تاریخ قدیمی وجود دارد.

 

البته سایت هایی که به روز هستند نیز به نام و آدرس و شماره تلفن و گذاشتن چندین عکس و بعضا فیلم اکتفا کرده اند و هر چند روزی نیز یک خبر بارگذاری می کنند اما به ندرت دیده می شود که پرتال سازمانی به روز باشد و در خصوص مشکلات مربوط به حوزه اطلاعات دقیق و تخصصی ارایه شود.

 

به نوعی پرتال هر سازمانی را که باز می کنیم باید تا حدودی نسبت به آن حوزه اطلاعاتی دقیق کسب کنیم و اگر مسایل و مشکلاتی مربوط به حوزه وجود دارد باید با زبان های مختلف برای اقشار مختلف جامعه توضیح داده شود.

 

به طور مثال در سال های اخیر که با مشکلات خشکسالی و کمبود بارش باران و تنش خشکی مواجه هستیم باید پرتال شرکت های آب و فاضلاب استان، آب منطقه ای، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل امور عشایر، سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل هواشناسی و سایر حوزه های مربوط اطلاعاتی دقیق در خصوص وضعیت استان تشریح شود اما متاسفانه تنها به اخبار برخی از رسانه ها اکتفا کرده اند و یا خود مسئولان روابط عمومی خبرهایی کوتاه در مناسب های مختلف بارگذاری کرده اند در حالی که مشکلات مربوط به خشکسالی پیامدهای منفی زیادی دارد که اقشار مختلفی از جامعه به ویژه قشر روستایی و بهره بردار با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

ارایه اطلاعات دقیق و حتی گزارش های تحلیلی در خصوص هر حوزه ای مردم را حساس خواهد کرد در غیراین صورت بعضا مردم همراهی نیز نخواهند کرد. در خصوص مشکل کمبود آب در بخش شُرب و کشاورزی اگر درست برای مردم تشریح نشود و اطلاعات و داده ها در قالب های مختلف برای مردم بازگو نشود همراهی نیز از سوی آنان وجود ندارد و یا کم رنگ است.

 

مهم ترین بحث روز نیز طرح «اصلاح ارز ترجیحی» است که از سوی روابط عمومی سازمان ها و به خصوص سازمان های مربوطه باید برای مردم و اقشار مختلف جامعه تشریح شود اما در این خصوص اقدامی موثر در راستای اطلاع رسانی در این استان مشاهده نکرده ایم.

 

 

کد خبر 1176226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha