«روابط عمومی‌ها» مصداق روشن میدان جهاد تبیین هستند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: «روابط عمومی‌ها مصداق روشن میدان جهاد تبیین هستند که در عین اثبات قابلیت‌های شخصی و حرفه‌ای، باید فرهنگ پاسخگویی، اقناع‌سازی و ارتقای ارتباطات مردم و دولت را در حوزه سازمان و اجتماع مد نظر داشته باشند.

میثم نمکی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان  با گرامیداشت ۲۷ اردیبهشت  روز ارتباطات و روابط عمومی گفت: در فلسفه نامگذاری‌ها عموماً دو نکته یکی ارزشمندی و گستردگی یک موضوع و دیگری تأثیرگذاری آن در نظرگاه مخاطبان  حائز اهمیت است و "روابط عمومی" از آن جمله موضوعاتی است که هم اثرگذارترین بخش یک سازمان و نهاد تلقّی و هم قلمرو گسترده و ارزشگذاری را شامل می‌شود.


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان افزود: نقش‌ آفرینی روابط عمومی‌ها به فراخور وظایفی که بر عهده دارند چندگانه است؛ گاهی فقط نقش اطلاع‌رسانی همگانی و عمومی دارند، برخی علاوه بر آن در مقام یک عنصر آموزشیار و فرهنگ ساز ایفای نقش می‌کند. در مقطعی همراه با نقش تبلیغی و ترویجی، برای بقای سازمان، استراتژی پدافندی و آفندی به خود می‌گیرد و در پاره‌ای از اوقات با نگاه تیزبین تبیینی، افکار تصمیم‌سازان را به ضرورت توجه به چرخه تحول سازمانی معطوف می‌کند.

نمکی ادامه داد: ثمره این نقش‌های متنوع چندگانه؛ پویایی، موفقیت و رضایتمندی از یک سازمان یا دستگاه خدماتی، اجرایی، فرهنگی و ... است. سازمان پویا، حیاتی طولانی‌تر خواهد داشت و موفقیت یک مجموعه، سبب رشد و تعالی سازمانی خواهد شد و رضایت مخاطب و مشتری که غایت هدف یک سازمان مولّد و موفّق است، پشتوانه مهمی برای انباشت سرمایه اجتماعی سازمان خواهد بود.


دبیر شورای فرهنگ عمومی کاشان ادامه داد: امروزه اما از مؤلفه‌های مهم برای یک مدیر موفق روابط عمومی یاد می‌کنند که باید بدان اعتنا کرد؛ اشراف بر تمامی شئون تقنینی و تبیینی یک سازمان، مهارت در به کارگیری ابزارهای روزآمد اطلاع‌رسانی، توجه به رویکرد دانشی و علمی در روش و منش، نگاه پاسخگو، پیش برنده، مخاطب‌ آفرین و اقناع‌گر از جمله مؤلفه‌هایی است که باید یک مدیر روابط عمومی بدان توجه داشته باشد.

نمکی افزود: کار آمدی این مدیران در تمرکز بر مشاوره‌های درست، تقویت ارتباط‌ گیری با رسانه‌ها، جامع‌نگری در حیطه مسئولیت و حفظ توازن خط اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی از مسیر ارتباط گیری عالمانه و هوشمندانه است. برای پویایی و افزایش مهارت‌های انسانی، فنّی و ادراکی مدیران روابط عمومی، سازمان‌ها به فراخور مأموریت‌های ذاتی، اقدامات و الزاماتی را تعریف و اجرا می‌کنند؛ مهم اما آن است که روابط عمومی‌ها چه نقشی و سهمی در باز تعریف این مأموریت‌ها و رسالت‌ها داشته باشند.


وی با بیان اینکه مرجعیت حرفه‌ای روابط عمومی‌ها در بزنگاه‌های قلمرو اقتدار و اختیارات روابط عمومی‌ها مشخص می‌شود، اظهار داشت: "کاشان" یکی از کانون‌ها و قطب‌های مهم شهری است که به واسطه زیست‌بوم اجتماعی، ویژگی‌های ممتاز فرهنگی و اقلیم طبیعی و جغرافیایی، در شاهراه ارتباطات فرهنگی اجتماعی و اقتصادی کشور و منطقه قرار دارد. نحوه تعاملات تجاری و اقتصادی، ارتباطات فرهنگی و اجتماعی و دیپلماسی شهری این خطه، رسالت مدیران ارتباطات و حوزه روابط عمومی‌ را دو چندان ساخته است.


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان تصریح کرد: با این اوصاف، مدیران روابط عمومی‌ها می‌توانند بازیگران اصلی رونق و داد و ستدهای فرهنگی و اقتصادی باشند که با تنظیم روابط هوشمندانه و صحیح، ضریب سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر را افزایش داده و شهروندان و مخاطبان را به سوی اهمیت خدمات‌رسانی ارزش‌گرا و کیفی در بازارهای کسب و کار هدایت کنند.

نمکی افزود: راه اندازی "انجمن روابط عمومی کاشان" به عنوان یکی از تشکل‌های حرفه‌ای در حوزه ارتباطات اجتماعی، فعالیت موفق رادیو کاشان به عنوان نخستین رسانه شنیداری شهر، ایجاد صفحه اختصاصی کاشان در درگاه خبرگزاری جمهوری اسلامی  به عنوان اولین شهرستان دارای جایگاه ممتاز در رسانه برخط، انتشار نخستین روزنامه کشوری در کاشان با نام "سراج" در حوزه مطبوعات، درخشش مستمر  روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی کاشان در جشنواره های تخصصی و ملی روابط عمومی کشور، از سوی دیگر اشتیاق فراوان شهرها و کشورهای دیگر برای هم پیوندی و اشتراک مساعی در اجرای برنامه های مشترک و عقد تفاهم‌نامه‌های علمی، صنعتی، فرهنگی و گردشگری با کاشان، نشانه هایی روشن و فرصت‌ساز برای تقویت ساختار ارتباطات و دیپلماسی شهری کاشان و مدیران حوزه های روابط عمومی است که هم قدر داشته‌های خود را بدانند و هم از نداشته ها نا امید نشوند.

وی ادامه داد: "روابط عمومی‌ها" مصداق روشن میدان جهاد تبیین هستند که در عین اثبات قابلیت‌های شخصی و حرفه‌ای، باید فرهنگ پاسخگویی، اقناع‌سازی و ارتقای ارتباطات مردم و دولت را در حوزه سازمان و اجتماع مد نظر داشته باشند و با هم‌افزایی‌های مداوم، برای پویایی بیشتر شهر و سازمانشان بکوشند.

کد خبر 1176228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha