برگزاری همایش ملی «هنرهای معاصر و ارتباطات» در شیراز

همزمان با آغاز هفته ارتباطات و روابط عمومی، به همت موسسه آموزش عالی هنر، همایش ملی «هنرهای معاصر و ارتباطات» با حضور مسئولان و شخصیت‌ های علمی و فرهنگی از فارس، شیراز و سراسر کشور در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «مجتبی احمد آبادی»، در این همایش گفت: هنر در تاریخ جهان، ایران و اسلام هماره جایگاه یکه و ممتاز داشته و فرهیختگان، آن را قدر دانسته و بر دیده نهاده اند.

 

قائم مقام موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی هنر شیراز افزود: افلاطون، یکی از 2 سخنگوی بزرگ غرب باستان، دانای حکیم و دانشمند اهل معنا، زیبایی را یکی  از اضلاع مثلث طلایی خود معرفی کرد و از پیوند آن با خیر که حضرت حق یا خداست پرده برداشت و با این اعتراف، هنر حقیقت جو را ارج نهاد و تا بالاترین مراتب برکشید و حکیمان ایران باستان نیز همان مشی و منش را داشتند.

 

وی اضافه کرد: فرهنگ معنوی ایران باستان، هنر را صفتی از صفات خدا معرفی کرد تا هنرمندان فراموش نکنند که بدون تخلق به اخلاق الهی و آراستگی به فضایل انسانی کامل نخواهند بود.

 

وی تاکید کرد: سرانجام اسلام نیز بر آن همه صحه گذاشت و قرآن کریم در وصف بهشت، آن باغ تر و تازه که به مومنین وعده داده شده است، زبان هنر را اختیار کرد و از هنر مایه گذاشت.

 

احمد آبادی ادامه داد: فراوان درد ها و گرفت و گیرهای جهان معاصر نیز با دست شفابخش و توانای هنر درمان و گشوده خواهد شد و بی شک، جهان معاصر، بیش از هر زمان دیگر محتاج کیمیاگری های هنر و هنرمندان است.

 

قائم مقام مؤسسه آموزش عالی غیر انتفاعی هنر شیراز اضافه کرد: هنر فی نفسه و فی حد ذاته ارجمند و خواستنی است و از این روست که بعضی فیلسوفان و حکیمان معاصر، چاره بسیاری از معضلات انسان در جهان جدید را از هنر جویا می شوند و در جهان رنجور ما از بحران بی معنایی گرفته تا بحران محیط زسیت را به مدد و همراهی هنر حل و فصل می توان کرد.

 

احمد آبادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این میان از نسبت هنر و ارتباطات و فواید مترتب بر این پیوند نیز نباید غافل شد و موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی هنر شیراز با برگزاری این همایش ملی می کوشد تا در راستای اعتلای فرهنگی و هنری جامعه قدم برداشته، بدون هرگونه چشم داشتی، تنها به وظیفه اجتماعی خود عمل کند.

 

 «ابوالفضل رکن آبادی» نیز گفت: برگزاری همایش هایی مانند همایش ملی «هنرهای معاصر و ارتباطات» از وظایف مهم نهادهای علمی و دانشگاهی در جهان امروز است که ضرورت برگزاری این همایش به عنوان یک وظیفه علمی و دانشگاهی از همین مهم آغاز شده است.

 

دبیر علمی همایش ملی «هنرهای معاصر و ارتباطات» ادامه داد: بر پژوهشگران و دانشگاهیان امروز، اندیشیدن درباره هنر و سیر تحوالت آن امری واجب است و نکته مهمی که نباید از آن غافل ماند این است که انقلاب هنر زمانی ماهیت حقیقی خود را در می یابد که به بومی سازی و هماهنگ کردن این تحوالت با ضرورتهای اجتماعی و فرهنگی توجهی در خور شود.

 

وی اضافه کرد: اولین دوره همایش توسط موسسه آموزش عالی هنر شیراز از سال ۱۴۰۰ کلید خورد و برای این همایش در محورهای هنر و دگرگونی پارادایم ها، جامعه شناسی و هنرهای معاصرگسترش فناوری و تاثیرات آن بر تحولات هنری ساختار و معنا در هنرهای معاصر، اقتصاد هنر و هنرهای معاصر فضای مجازی و نقش فضای ارائه در ماهیت اثر و خوانش مخاطب مقاله توسعه نظام های ارتباطی و هنرهای چند رسانه ای نقش و جایگاه موزه ها و گالری ها در جهان معاصر رویکردهای انتقادی به زیبایی شناسی مدرنیستی نسبت های میان مخاطب و هنرهای معاصر فراخوان داده شد که تعداد یکصد مقاله برای دبیرخانه این همایش ارسال و در نهایت ۷۰ مقاله پذیرش شد که از این تعداد مقاله ۶ منتخب نهایی در ژورنال بین المللی چاپ خواهد شد.

 

رکن آبادی با ابراز امیدواری از اینکه در این همایش شاهد اتفاق جدید و نوین در حوزه هنرهای معاصر باشیم ، گفت: شیراز به عنوان مهد ادب و فرهنگ و هنر ظرفیت و پتانسل بسیار خوبی دارد تا دروازه هنر معاصر شود و امیدواریم با این همایش و نشست های تخصصی بتوانیم شیراز را به عنوان پایگاه هنرهای جهان اسلام معرفی کنیم.

 

«غلامعلی ترابی» نیز در این همایش گفت: دانشجویان مغز متفکر جامعه هستند و مقوله فرهنگ و هنر باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر با انتقاد از نماهای ساختمان ها افزود: متاسفانه نماهای بیشتر ساختمان ها در شیراز به سمت نماهای رومی میرود که این امر با سابقه و فرهنگ شیراز همخوانی ندارد و سبک معماری مسکونی شهرها باید بر اساس معماری تاریخی هر شهر و فرهنگی تغییر کند.

 

«لیلا دوستی» نیز گفت: هنر برترین تجلی روح آدمی و نشانه جمال الهی است و خداوند متعال که واجد صفات جلالی و جمالی است، هنر را مجلای صفات جمالی خود قرار داده تا در آینه ی زلال آن همگان را به تماشای خود بنشاند.

 

مدیر پژوهش موسسه آموزش عالی هنر شیراز افزود: با هنر دنیا جای بهتری برای زیستن خواهد بود و دنیایی که به هنر آراسته باشد دنیای تسامح و تساهل و مدارا است.

 

وی تاکید کرد: در چنین دنیایی جنگ جای خود را به صلح خواهد داد و گل دوستی به جای دشمنی خواهد نشست که بدین ترتیب بی شک هنر هم زندگی اجتماعی و هم زندگی شخصی و فردی ما را سامان می بخشد و موجب اعتلای جان و جامعه است.

 

کد خبر 1176308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha