نقاشی های  مجموعه «چکمه های زمستان در حوالی فروردین» مفهومی هستند

این هنرمند نقاش بااشاره به اینکه نقاشی‌های مجموعه «چکمه های زمستان درحوالی فروردین»با سبک وتکنیک رئال کارشده است؛گفت:هرچندکه دراین آثارساختارشکنی دیده می شود و با صورتهای کاملا اکسپرسیونیسمی روبرو می شویم اما در کل نقاشی‌های این مجموعه مفهومی هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه مجموعه «چکمه های زمستان در حوالی فروردین» با نمایش 12 نقاشی «سعید امکانی» از 30 اردیبهشت تا 10 خردادماه در گالری ثالث بر پا می شود؛ «سعید امکانی» در بخشی از استیمنت این نمایشگاه نوشته است:«دیگران چیزی را می بینند که از کنار رفتن پوشش پنهان کننده میسر می شود. آنی که نور خورده و اندک التهابی را که باید، می بینند. تلاش نمی‌کنم برای آشکاری آنچه در من است و در خود می مانم.این همان اشتیاق پنهان کردن و هم آغوشی با خویش است.ادراک نقاشانه و آنچه می پوشانم چیزی است که دیگران ولع دیدنش را دارند. نقاشی برای من گاهی فاش کردن و هویدا ساختن است و گاه پوشاندن آنچه که نباید.مرهم و نامحرم دو عنصری است که خود آنرا می یابم و کادرهایم بستری است برای نمایش هر دو. پوشاندن الزاما عملی زنانه نیست. پوشیدن و پوشاندن عملی غیر جنسیتی است؛  که گاه خود برهنگی است. و پوشیدگی گاهی برهنه ساختن وجود خود درد است»؛ به بهانه برپایی این نمایشگاه با این هنرمند نقاش به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

آثار مجموعه "چکمه های زمستان در حوالی فروردین" متاثر از  وقایع اجتماعی و آثار ادبی  در سال های ۹۹ تا ۴۰۰ خلق شده اند ؛  چگونه این وقایع را به تصویر کشیدید؟

لازم به ذکر است موضوع اصلی من( زن)؛ مسائل و مشکلات اجتماعی آنها است. در نقاشی های این مجموعه: محیط حاوی معنایی ، در کار نیست و پرداخت ، به خود موتیف انسان(زن) محدود و معطوف است از این رو عناصر می خواهند ، به خودی خود حاوی معنا و هویت باشند. بی مکان و بی زمان!

 

ایده خلق آثار این مجموعه چه بوده است؟

 ایده ی این آثار خود زن  است؛ ادراک نقاشانه و برخورد من نسبت به پوشیدن و پوشاندن  که عملی غیر جنسیتی است؛ پوشاندن و پوشیدگی  گاهی برهنه ساختن وجود خود درد است.نگاه ابزاری جامعه به زن و حذف زنان از جامعه، از ورزشگاه ، از دوچرخه‌سواری، از موتورسواری از مدیریت ها و معاونت های دولتی از برابری در امکان ازدواج و طلاق و...

 

مخاطب در برخورد با این مجموعه با آثار واقع گرایانه روبروست یا انتزاعی ؟

نقاشی‌های این مجموعه با سبک و تکنیک رئال کار شده است هرچند که در آنها ساختارشکنی دیده می شود و با صورتهای کاملا اکسپرسیونیسمی روبرو می شویم . در کل نقاشی‌های این مجموعه مفهومی هستند.

 

کدام شعر شمس لنگرودی الهام بخش شما در  خلق این مجموعه شد؟

 نه به هیچ وجه از اشعار شمس لنگرودی الهام بخش آثارم نبوده من تنها از شعر شمس برای عنوان مجموعه و نمایشگاهم استفاده کردم.

 

آثار مجموعه چکمه های زمستان در حوالی فروردین"  با چه تکنیکی خلق شده اند؟

تکنیک مجموعه ی چکمه های زمستان در حوالی فروردین: اکریلیک و رنگ روغن روی بوم است و از مداد رنگی و کلاژ (عکس) در دو اثر بهره بردم.

کد خبر 1176408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha