کشاورزان برای مبارزه با کرم خوشه خوار انگور، باغ ها را سمپاشی کنند

مدیر جهاد کشاورزی فاروج گفت: کاهش دما در بهار شرایط را برای آفت کرم خوشه خوار فراهم کرده و کشاورزان برای مبارزه با این آفت، باغ ها را سمپاشی کنند.

«حبیب الله مقتدر» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج اظهارکرد:‌ در بهارهاي سرد که امسال هم با آن مواجه بودیم، لاروها زودتر از مرحله گلدهی درختچه انگور ظاهر مي شوند و براي زنده ماندن از ساير قسمت ها از جمله جوانه های گل باز نشده، تغذيه مي كنند، لاروها به بوي منتشر شده از برگ هاي سبز و خوشه هاي انگور آلوده به كپك خاكستري تمايل زيادي نشان مي دهند و اين آفت مي تواند دوره فعاليت خود را با زمان خوشه دهي تنظيم كند.

 

مدیر جهاد کشاورزی فاروج با اشاره به اینکه لارو نسل اول از جوانه هاي در حال گلدهي و غنچه تغذيه مي كند و روي آن را با تارهايي می پوشاند، بیان کرد: در برخي موارد نيز از جوانه هاي رويشي تغذيه كرده و سبب خشكيدن گل ها و جوانه ها و ريزش آنها مي شود.

 

مقتدر گفت: سطح زیر کشت انگور در شهرستان از سطح زیر کشت سایر باغات بیشتر بوده و 60 درصد کل سطح باغات را شامل می شود.

 

وی، کل سطح زیر کشت باغات انگور شهرستان را دو هزار و 656 هکتار عنوان کرد و افزود: چهار هزارو 270 نفر بهره بردار این محصول در شهرستان هستند و متوسط عملکرد شهرستان 16 تُن در هر هکتار است.

 

مدیر جهاد کشاورزی فاروج، میزان تولید انگور شهرستان را 42 هزار تُن در سال و کشمش تولیدی را هشت هزار تُن عنوان کرد و افزود: اشتغالزایی این محصول برای شهرستان به صورت مستقیم یک هزارو 32 نفر و به صورت فصلی 40 هزار نفر روز است.

 

مقتدر، ظرفیت تولیدی صنایع تبدیلی و غذایی فعال شهرستان در حوزه این محصول را، سالیانه 6 هزارو 200 تُن عنوان کرد و گفت: 6 واحد تولیدی در  شهرستان در این بخش فعالیت دارند.

 

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از باغداران شهرستان بهره بردار این محصول هستند، لزوم برگزاری کلاس های ترویجی و دوره های آموزشی برای کاهش خسارت در حوزه انگور بیشتر است.

 

مدیر جهاد کشاورزی فاروج بیان کرد: با همین رویکرد از ابتدای امسال به تناسب نیاز، این دوره ها برگزار و یا در حال برگزاری است.

 

مقتدر با اشاره به اینکه خسارت آفت کرم خوشه خوار انگور شديدا وابسته به مراحل رشد و نمو درختچه انگور است و در سه مرحله اتفاق می افتد، افزود:  لارو نسل ۲  از گوشت غوره تغذيه كرده و بر اثر تغذيه، پوست غوره خاكي رنگ و چروكيده شده و در نهايت حبه ها ريزش مي كند و لارو نسل سه از خوشه هاي رسيده تغذيه مي كند که برای پییشگیری از این آفت به تناسب مراحل رشد محصول، این دوره ها برگزار می شود.

 

وی بهترین زمان برای مبارزه با نسل اول کرم خوشه خوار را با انجام سمپاشی، از 28 اردیبهشت تا هفتم خردادماه اعلام کرد.

 

کد خبر 1176568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha