لزوم تدوین طرحی جامع و خلاق منطبق با آموزه های دینی در حوزه گردشگری و سواحل

حجت‌الاسلام شمس‌الدین گفت: باید طرحی جامع و خلاق در حوزه گردشگری و ساحل با توجه به دیدگاه‌های شرعی و دید باز صورت گیرد و وظایف هر کدام از دستگاه‌ها در آن مشخص و ابلاغ شود تا بتوانیم نسبت به مدیریت درست سواحل اقدام نماییم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «سید جواد شمس الدین» امروز (پنج‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت) در مراسم اولین گردهمایی مسئله شناسی فرهنگی و اجتماعی سواحل کشور که در منطقه آزاد انزلی برگزار شد ضمن عرض خیر مقدم به همه میهمانان اظهار داشت: جامعه ما در چند وقت اخیر علمای بزرگی را از دست داد و امیدواریم این خلا با مجاهدت همه عالمان دینی جبران شود.

 

امام جمعه شهرستان بندر انزلی تصریح کرد: این شهرستان بیش از ۴۸ کیلومتر سواحل دارد که بعد از دستور رییس جمهور ۱۰ کیلومتر از سواحل آن که در اختیار دستگاهای دولتی بود آزاد شد.

 

شمس الدین با بیان اینکه شهرستان بندرانزلی و سواحل آن  همواره شرایط خاص فرهنگی خود را داشته است افزود: طبق گزارش هایی که واصل شده شرایط ما مطلوب نیست و حتی بعد از آزادسازی سواحل در شهرستان بندرانزلی مشکلات ما بیشتر شده است. 

 

وی به انتقادات متدینان در همین زمینه اشاره و اضافه کرد: امیدوارم آنچه که از این جلسه بسیار ارزشمند به دست بیاید خروجی خوب و مطلوبی را برای ما در حوزه سواحل به ارمغان بیاورد.

 

امام جمعه شهرستان بندر انزلی با بیان اینکه ایران اسلامی باید در همه روندها برای دنیای اسلام الگو باشد اظهار داشت: متاسفانه در تمام سالهای اخیر و دولت‌هایی که بر سر کار آمدند اقدامات فرهنگی ما متاثر از تفکرات غربی بود بنابراین وضعیت سواحل ما هم مطلوب نشد.

 

شمس الدین لزوم تغییر دیدگاه در عملکرد مناطق آزاد کشور قبل و بعد انقلاب را مهم دانست و عنوان کرد: اگر بخواهیم رسالت انقلابی و دینی خود را حاکم کنیم باید از پوسته تقلیدی از خارج کشور و کپی برداری در حوزه فرهنگی خارج شویم و بر داشته های خود تکیه کنیم.

 

وی ایجاد یک برنامه جامع، جذاب و خلاق در بحث گردشگری و سواحل و پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن در این حوزه را خواستار شد و گفت: باید طراحی جامعی در این حوزه با توجه به دیدگاههای شرعی و دید باز صورت گیرد و وظایف هر کدام از دستگاه‌ها در آن مشخص و ابلاغ شود تا بتوانیم نسبت به مدیریت درست سواحل اقدام کنیم.

 

امام جمعه شهرستان بندر انزلی یادآور شد: در بحث اداره سواحل باید قرارگاه ویژه تشکیل شود زیرا وقتی هر دستگاهی در این حوزه خوب عمل نکند خللی بزرگ در کارها و برنامه‌های حوزه سواحل اتفاق می‌افتد بنابراین برای اداره سواحل به مسئولیت پذیری تمام نهادها نیازمندیم. 

 

شمس الدین ضمن اشاره به عدم پرداخت هزینه نجات غریق در شهرستان بندرانزلی اذعان کرد: معتقدیم دولت باید در سواحل اشتغال ایجاد کند و بستر درآمدزایی برای مردم فراهم گردد و نباید به گونه ای عمل شود تا اقدامات حوزه سواحل تنها برای دولت هزینه ساز باشد.

 

*عدم وجود مدیریت یکپارچه از ضعف های فرهنگی در حوزه سواحل کشور

علی اکبر اوسط مقدم نیز در این همایش مواردی را بیان داشت و ضمن خوشامدگویی به میهمانان افزود: سواحل و بنادر ایران اسلامی دارای قدمت بسیار زیادی هستند.

 

رئیس هیئت مدیرعامل و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی فعالیت گردشگری و کشاورزی را دو حوزه مهم در سواحل شمال کشور ذکر کرد و ادامه داد: در حوزه‌های شمالی و جنوبی کشور بیش از پنج هزار کیلومتر ساحل داریم و یک چهارم آن در شمال واقع شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه مراودات دریایی در حوزه کشورهای حاشیه خزر به میزان کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود ندارد اظهار داشت: حوزه سواحل فرصت‌ها و تهدیدهای بسیاری دارد که باید با تقویت بخشهای فرهنگی با آسیب‌های آن مقابله شود.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه دین و اقتصاد دو مقوله مرتبط با هم هستند اذعان کرد: سواحل استان گیلان ساحلی است که ۲۸۰ کیلومتر طول دارد و بیشترین تمرکز جمعیت استان هم در همین حوزه مشاهده می‌شود.

 

وی عدم وجود مدیریت یکپارچه را از جمله ضعف های فرهنگی در حوزه سواحل کشور دانست و خاطرنشان کرد: در ایام تعطیلات امسال یعنی در طی ۱۶ روز یک میلیون و ۱۰۰ هزار مسافر را در منطقه آزاد انزلی شاهد بودیم و نزدیکی به پایتخت کشور و مسائلی اقتصادی علت اصلی استقبال مسافران از منطقه آزاد انزلی است.

 


پایان پیام/

کد خبر 1176826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha