مختومقلی فراغی شاعر دل‌ها و دوران‌ها/ روابط ایران و ترکمنستان در حال توسعه است

قربان‌اف گفت: مختومقلی شاعر دل‌ها، دوران ها و واصف زیباترین و ناب ترین احساسات بشر و اوج معنویت مردم ترکمن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مراوه تپه، «احمد قربان‌اف» امروز «پنجشنبه ٢٩ اردیبهشت» در مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و نهمین سالگرد ولادت مختومقلی فراغی شاعر و عارف ایرانی ترکمن‌ اظهارکرد: امسال سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور ایران و تزکمنستان است و بیش از پیش در ابعاد سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی، بشر دوستانه و غیره روابط بین این دو کشور بهبود یافته است.

 

سفیر ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: به ویژه در دیدارها و گفتگوهای تلفنی سران دو کشور گام های موثری برای توسعه روابط بین دو کشور برداشته شده است.

 

وی افزود: ذکر توافقات صورت گرفته در سفر رئیس جمهور ایران، آیت الله رئیسی به کشور ترکمنستان حائز اهمیت است. همچنین لازم به ذکر است که با دیدارهای صورت گرفته در این سفر صفحات تازه ای در روابط بین دو کشور گشوده شده است.

 

قربان‌اف در ادامه با گرامیداشت ولادت مختومقلی فراغی گفت: مراسم امروز بخشی از همکاری های فرهنگی و بشردوستانه بین دو کشور و به منظور پاسداشت میراث مبتکرانه و کلاسیک مختومقلی فراغی که وارد گنجینه طلایی ادبیات جهان شده است. مختومقلی فراغی به همراه شاعران و مبتکران بزرگ ایرانی هچون فردوسی، حافظ، رومی و خیام به جهانیان معرفی شده است.

 

وی گفت: عظمت هر ملتی به اندازه عظمت شخصیت هایی است برجسته و به جهانیان معرفی شده است. مختومقلی شاعر دل‌ها، دوران ها و واصف زیباترین و ناب ترین احساسات بشر و اوج معنویت مردم ترکمن است.

 

سفیر ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: برای ترجمه آثار مختومقلی در دنیا، ایجاد بناهای یادبود و بررسی میراث غنی آثار وی تلاش های زیادی انجام می شود.

 

وی افزود: در جمهوری اسلامی نیز مانند ترکمنستان و کشورهای دیگز این چنین مراسمات متعدد که به زندگی و دوران افتخارآمیز این شاعر پرداخته می شود و علاقه مندی ها ها را به استاد بزرگ هویت و میراث کلام‌مان افزایش داده که مایه مباهات فرهنگ و ادبیات جهان است.

 

 

 

کد خبر 1176964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha