اخلاق و اخلاص از ویژگی های شخصیتی استاد فاطمی نیا در عرصه علمی و عملی بود

یکی از اساتید حوزه با اشاره به اینکه استاد فاطمی نیا در کتاب شناسی و نظریه پردازی در حوزه عرفان نظری بی نظیر بودند گفت: اخلاق و اخلاص از ویژگی های شخصیتی استاد فاطمی نیا در عرصه علمی و عملی بود.

حجت الاسلام محمد هادی هدایت در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با ذکر مقدمه ای از شخصیت ایشان گفت: جناب آیت الله فاطمی نیا یکی از شخصیت های بزرگ و برجسته ای است که در اخلاق زبانزد بود.این استاد حوزه بیان کرد: علمای بزرگی داریم که با تلاش به مرحله پژوهشگری و معلمی و معنویات رسیده اند و از طرفی اندوخته شاگردی اساتید بزرگی را در کارنامه زندگی خود دارند و ایشان یکی از این علمای بزرگ در این عرصه به شمار می رود.
وی با اشاره به دوران شاگری استاد فاطمی نیا در دوران جوانی تصریح کرد: ایشان مدتی شاگرد پدر بزرگوار خودشان که از علمای بزرگ هستند بود و پدر، ایشان را به علامه حاج شیخ حسن مصطفوی تبریزی (ره) که از شاگردان برجسته آیت الله عظمی قاضی است سپردند و ایشان 20 سال در محضر ایشان بود.


حجت الاسلام هدایت عنوان کرد: سپس نزد آیت الله بهجت(ره) به شاگردی پرداخت و شاگرد شخصیت‌هایی چون علامه طباطبایی و اخوی ایشان آیت‌الله سید محمدحسن الهی طباطبایی شد، ایشان از مقربین آیت الله قاضی و یک انسان قوی از نظر علمی و عملی و اخلاقی است.
وی خاطرنشان کرد: علی رغم داشتن چنین شخصیتی، همواره در پوشش خطیب و سخنران ظاهر شد و خود را هم سطح علمای بزرگ نمی دانست و عموم مردم ایشان را به عنوان سخنران می شناختند، در حالی که وقتی در مورد زندگی ایشان مطالعه می کنیم از بسیاری از افراد مشهور علمی و عملی قوی تر و با تجربه تر بود.


این استاد حوزه گفت: اخلاص ایشان اجازه نداد کتاب های زیادی از خود به جای بگذارد بنده ایشان را از نزدیک می شناختم همه عمر را در کتاب خانه مشغول بررسی و تحقیق بود و  در کتاب شناسی و نظریه پردازی در حوزه عرفان نظری بی نظیر هستند.
وی افزود: ایشان در وادی شناخت احادیث نیز یکی از شخصیت های بی نظیر به شمار می رفتند هر چند آثار مکتوب زیادی از خود برجای نگذاشته است، تنها چیزی که از ایشان سراغ داریم سخنرانی و روضه‌های باصفای ایشان است و مجموعه روضه های فاطمی نیا نیز منتشر شده است.
حجت الاسلام هدایت تصریح کرد: ایشان استاد اخلاص و اخلاص به معنای واقعی بود و چنین ویژگی‌هایی استاد فاطمی را برجسته کرده است، رهبری نیز توصیفاتی از ایشان داشتند و بزرگان و علما سخنانی پیرامون چنین شخصیتی بیان کردند.
وی خاطرنشان کرد: رمز موفقیت ایشان اخلاص بود؛ استاد فاطمی نیا  در وادی علم و عمل زحمت فراوانی کشید و آن چنان مخلص بود که در هر مجلسی برای خطابه دعوت می شد در کمال تواضع حضور می‌یافت.


این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در ایام محرم و صفر وقتی در حسینیه ها و مساجد به سخنرانی می‌پرداخت جوانان زیادی مخاطب ایشان بودند و از بسیاری از اقشار به این سخنان گوش می دادند.
وی اظهار داشت: حتی جوانانی می دیدیم که از نظر ظاهر شاید تصور این بود که علاقه ای به این مباحث نداشتند اما در جلسات ایشان حاضر می شدند و همپای روضه های ایشان گریه می کردند، به یاد دارم روزی بانویی در اطراف مسجد از من سوال کرد ایشان چه کسی است و با اینکه می گفت ایشان را نمی شناسد اما سخنرانی هایش را می شنید و گریه می کرد.
حجت الاسلام هدایت بیان کرد: اگر چه این استاد ظاهر و ادبیاتی جوان پسند نداشت و اتفاقا قیافه و لحنی علمایی داشت اما اخلاص ایشان باعث می شود جوانان به استاد فاطمی نیا و سخنرانی هایش علاقه مند باشند.
وی گفت: یکی از نکاتی که ایشان در اواخر عمر روی آن بسیار کار کرد و من توصیه به دانشجویان و طلاب و پژوهشگران دارم تا در این باره مطالعه کنند شناخت عرفان ناب شیعی و عرفان های کاذب و نوظهور بود.


این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ایشان به خوبی این عرفان  را تبیین کردند، در جامعه ما گاهی عرفان‌های نوظهور و کاذب پیدا میشود که عرفان ناب را تخریب و جوان ها یی را منحرف می کند، شهید مطهری متوجه شد کمونیست و مارکسیست دارد روی جوان ها کار می کندو  قبل از اینکه شبهات و افکار کمونیست در جامعه در ذهن برود از طریق تلاش علمی به رفع شبهات پرداخت.
وی تصریح کرد: استاد فاطمی نیا نیز متوجه شد آینده کشورمان  با عرفان های پوشالی رو به تخریب است و از این رو دراین باره موضع گرفت و کار کرد، همه باید در بحث علمی این موضوع را جدی بگیرند.
حجت الاسلام هدایت اظهار داشت: جریانی به نام خطابه و منبر جایگزین نا پذیر نیست و نمی شود جای خطابه و منبر را با کتاب نوشتن و سینما و فیلم پر کرد، این شبهه ای است که گاهی ایجاد می‌شود.


وی گفت: برای این استاد گرامی ارزش داشت که همه مناصب سیاسی و اجتماعی را با این جریان علمی و اخلاقی و سلوکی رها کند و در عرضه روضه و منبر حرف بزند و جوانان از زبان ایشان، فقه اسلامی و عرفان اسلامی و سیاست اسلامی را قبول کنند، ما امروز نیاز به چنین شخصیت هایی داریم.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: متاسفانه امروز جریان منبر حاشیه ای شده است و برخی افراد با چند منصب و مقام منبر هم می روند و به صورت تخصصی برای منبر کار نمی کنند، در حالی که استاد فاطمی نیا همه عمر خود در منبر بود و این درس بسیار مهمی است.

کد خبر 1176972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha