قیمت نان سنتی تا پایان سال افزایشی نخواهد داشت

قاسمی فرزاد گفت: به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر همچنان پرداخت یارانه به نان و دارو تا پایان سال ادامه دارد و قیمت نان سنتی و دارو نیز افزایش نمی یابد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته همدان گفت: مردمی سازی یارانه ها بهبود وضعیت اقتصادی را به همراه دارد و دولت با اجرای این طرح دنبال اصلاح اساسی در اقتصاد، بهبنه کردن بخش های ناکارآمد، جلوگیری از اسراف، از دست رفتن منابع و حرکت به سمت رشد و توسعه است.

استاندار همدان افزود: استفاده بهینه در زمینه سرمایه انسانی یعنی از وجود افراد کارآمد در زمینه تخصصی آن‌ها استفاده کنیم و اگر از افرادی که کارآمدی و تخصص لازم را ندارند در مسئولیتی استفاده کنیم، باعث آسیب رساندن به جامعه می‌شوند.

وی همچنین با بیان اینکه اول خرداد به نام روز بهره وری نامگذاری شده است، افزود: بهره وری به معنای استفاده درست از منابع و امکانات از جمله سرمایه های انسانی، مالی و مادی موجود است که این مهم با مردمی سازی یارانه ها محقق می شود.

وی به بیان چرایی اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها پرداخت و افزود: اولین علت اجرای این طرح الزام قانونی، مصوبه و تکلیف مجلس شورای اسلامی به دولت در زمینه عادلانه کردن پرداخت یارانه است.

وی تصریح کرد: این طرح سال گذشته مصوب شد اما دولت دوازدهم به علت قرار داشتن در آخرین سال فعالیت از اجرای آن امتناع کرده و زیر بار این مصوبه قانونی مجلس نرفت.

وی با اشاره به اینکه در ۷۰ سال گذشته از منابع بخش کشاورزی به درستی استفاده نکردیم، مطرح کرد: شکل گیری سفره‌ها و منابع آبی زیرزمینی در طول صدها سال صورت می‌گیرد و ما ذخایر آبی هزارسال را در ۷۰ سال با مصرف غیربهینه، استفاده کردیم و منابع ما وضعیت خوبی ندارد.

استاندار همدان، تأکید کرد: ما وقتی در بخش خشک هستیم باید مصرف آب در کشاورزی را مدیریت کنیم و اگر روش درستی برای تولید به کار ببریم با همان امکانات، می‌توانیم برداشت بیشتری داشته باشیم.

وی پرداختن هدفمند یارانه را از الزامات عدالت و نظام بهره وری دانست و گفت: بنابراین دولت در گام اول تصمیم به واریز کردن مبالغ یارانه به حساب افراد گرفت که برای دهک نخست تا سوم به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و مابقی دهک ها ۳۰۰ هزار تومان واریز شد.

نماینده عالی دولت در استان همدان اظهار داشت: به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر همچنان پرداخت یارانه به نان و دارو تا پایان سال ادامه دارد و قیمت نان سنتی و دارو نیز افزایش نمی یابد.

ستاندار همدان با اشاره به قاچاق کالاهای یارانه‌ای در کشور، توضیح داد: گزارشاتی داشتیم که کالاهای یارانه ای ما تا ۳۰۰ کیلومتر خارج از مرزها، قاچاق می‌شود از طرفی ساکنان شهرهای مرزی به کشور مراجعه و از این کالاها خرید می‌کردند و از سهم یارانه مردم ما برخوردار بودند همچنین اتباع خارجی نیز از این یارانه، بهرمند می‌شدند بنابراین عدالت ایجاب می‌کرد تا یارانه‌ها هدفمند شود.

استاندار همدان گفت: آیت الله رئیسی زمانی دولت را تحویل گرفت که هشت میلیارد دلار اعتبار پیش بینی شده در قانون بودجه برای یارانه به صفر رسیده بود و در اصل دولت کشور را با انبار و خزانه خالی تحویل گرفت.

نماینده عالی دولت در استان همدان اظهار داشت: با وجود عدم موافقت مجلس با درخواست دولت مبنی بر تداوم پرداخت یارانه ها تا پایان سال ۱۴۰۰، با حمایت و پشتیبانی رهبری فرزانه انقلاب این طرح تا پایان سال گذشته ادامه یافت.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته میلیاردها تومان ارز برای یارانه کالای اساسی هزینه شد اما در سطح جامعه بیشتر به سمت افراد برخوردار و ثروتمند می‌رفت به عنوان مثال؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده مرغ بود و بیشترین مصرف برای افرادی هزینه می‌شد که مصرف بیشتری داشتند.

وی با بیان اینکه دولت مکلف به اجرای این مصوبه مجلس در سال جاری است، ادامه داد: ارز ترجیحی از سال ۹۷ مطرح شد و در آن سال ۴۴ میلیارد دلار، سال ۹۸ حدود ۳۸ میلیارد دلار، سال ۹۹ حدود ۳۷ میلیارد دلار و سال گذشته ۵۸ میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی تخصیص یافت و افراد دارای تمکن مالی و ثروتمند بیشترین بهره را از این یارانه بردند.

کد خبر 1177062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha