تلاش در جهت اقناع سازی مردم از الزامات مهم افزایش جمعیت کشور است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: از جمله مهم ترین بایسته ها و الزامات به منظور افزایش جمعیت کشور، تلاش همه جانبه در راستای اقناع سازی مردم است.

دکتر مهدی اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به این که هفته جمعیت بهانه مناسبی است برای این که از جنبه های مختلف به تحلیل مسایل مرتبط با این حوزه بپردازیم، اظهار داشت: آن چه مسلم است این که آمار و ارقام مربوط به وضعیت جمعیت کشور در سال های اخیر به هیچ وجه رضایت بخش نیست به طوری که به عنوان مثال در حال حاضر نرخ رشد جمعیت کشور حدود ۷ دهم درصد است که این پایین ترین نرخ رشد در طول تاریخ ایران محسوب می شود.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) افزود: از سوی دیگر، نرخ باروری به۱/۶ فرزند به ازای هر زن رسیده که این مسأله نیز کمترین نرخ باروری ثبت شده در طول تاریخ ایران به شمار می رود.

 


وی با بیان این که بحث کاهش جمعیت ارتباط تنگاتنگی با کاهش میزان ازدواج و نیز افزایش سن ازدواج در جامعه دارد، گفت: به عقیده بنده هم در تحلیل و بررسی مساله ازدواج و هم به تبع آن مقوله جمعیت نباید تک بُعدی به قضایا نگریست به این معنا که فقط به عامل اقتصادی و معیشتی بسنده کرد و از عوامل فرهنگی، اجتماعی و غیره غافل بود.

 


این مدرس دانشگاه با تأکید بر اهمیت فرهنگ سازی برای افزایش جمعیت و نیز ترغیب جوان ها به ازدواج آسان و به موقع بیان داشت: این که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر بحث فرهنگ‌سازی در فضای عمومی در همین راستا تأکید کرده اند، نشان می دهد که اقناع افکار عمومی برای ایجاد تمایل نسبت به فرزندآوری چه قدر مؤثر است و این در حالی است که متأسفانه گاهی مسئولان ما از این مهم غافل می شوند.

 


وی همچنین تأکید کرد: البته در کنار فعالیت های اقناعی و فرهنگ سازی، مسئولان موظف هستند که شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود ببخشند چرا که به هر حال بخش قابل توجهی از مردم به جهت مشکلات اقتصادی تمایل به فرزندآوری ندارند و لذا در حل این مساله باید همه جانبه و عمیق به مسایل نگریست و برایش نسخه پیچید.

کد خبر 1177162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha