حمایت از واحد های تولیدی کوچک، بستر حمایت از اشتغال است

حمایت از واحد های تولیدی خرد علاوه بر درآمدزایی و کاهش بیکاری، زمینه تبدیل شدن این مشاغل تولیدی کوچک را به تولیدکنندگان بزرگ فراهم می کند.

خبرگزاری شبستان_ لرستان؛ در استان لرستان به  رغم وجود استعداد ها و توانمندی ها ی بیشمار خدادادی مردم استان از بیکاری رنج می برند.

 

در چنین شرایطی گسترش کسب و کارهای کوچک از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و این مساله به ویژه در روستاها بستر مطلوبی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی است.

 

حمایت از کارگاه های تولیدی کوچک بومی بستر تقویت و ترویج  فرهنگ کارآفرینی و نوآوری است.

 

بهره گیری از روحیه کارآفرینی و خلاقیت سبب امکان پذیر شدن بسیاری از کارهایی است که در ابتدا غیرممکن به نظر می رسد و این مهم رشد و ارتقای جامعه را به دنبال خواهد داشت.

 

جوان پرتلاش لرستانی پس از تلاش برای کسب شغل دولتی و نا امیدی از یافتن شغل،  کارگاه تولید و تکثیر بذر های اصلاح شده را راه اندازی کرده است.

 

« بهمن مسعودی فر» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: با حمایت بسیج سازندگی این کارگاه کوچک را راه اندازی شده است.

 

وی افزود: در روستای پل بابا حسین شهرستان خرم آباد و در یک ساختمان با مساحت 600 الی 700 متر یک کارگاه تولید و تکثیر بذر های صلاح شده و بسته بندی حبوبات اصلاح شده را راه اندازی کردیم.

 

این کار آفرین لرستانی با بیان اینکه در این کارخانه زنان و مردان روستایی مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: با راه اندازی این کارگاه تولیدی بستر اشتغال خودو افراد زیادی در روستا فراهم شد.

 

وی با اشاره به سختی های موجود در راه راه اندازی کارگاه، افزود: با تحمل و اصرار جهت راه اندازی کارگاه، به حمد الله امروز از نتیجه کار راضی هستیم.

 

مدیر شرکت تعاونی کشاورزی فنی مهندسی کیمیا گستر استان لرستان افزود: در سال 1387 موفق به ثبت شرکت شدم و در این شرکت کوچک در زمینه تولید بذر حبوبات اصلاح شده فعالیت می شود.

 

مسعودی بیان کرد: در مزارع تحت نظارت خود اقدام به تولید حبوبات اصلاح شده از جمله نخود، لوبیا، عدس، ماش و .... نموده به طوری که نخود های پایه بلند و قابل برداشت با کمباین ومقاوم در برابر بیماریها و آفت ها و لوبیاهای با قابلیت برداشت با کمباین، و پر محصول که حداقل پنج تن محصول در هکتار دارند و با کیفیت بسیار بالا و مقاوم در برابر بیماریها و آفات را توانسته در خاک لرستان تولید نماید.

 

وی ادامه داد: همچنین در سایه کارخانه کوچک خود بستر اشتغال حدود30نفر از اهالی روستا را فراهم نموده است و با عرق خاصی از روستایی دم می زند که محل تولد وی محسوب می شود.

 

مسعودی، با نگاه مثبت به اشتغال بستری برای رونق روستا را فراهم نموده و در سایه کارخانه کوچک خود زمینه اشتغال افراد روستایی را فراهم نموده است.

 

وی، در خصوص فعالیت تولیدی خود، بیان کرد: با توجه بر فرمایشات مقام معظم رهبری و دیدگاه ایشان نسبت به اقتصاد مقاومتی بر خود لازم دانستم با پیروی از رهنمود های مقام معظم رهبری در جهت رونق اقتصاد داخلی قدمی بردارم.

 

این کار آفرین لرستانی ادامه داد: در این راستا تلاش و فعالیت خود را در زمینه کاری دو چندان نموده و با افزایش تلاش ها به لطف خداوند متعال شاهد موفقیت های در جهت پیشرفت و ارتقاء  اشتغالزایی در حوزه فعالیت خود بودم.

 

مسعودی، با بیان اینکه موفقیت های بزرگ نیاز به تلاش بزرگ و همت بلند دارد وبا حرف و تئوری به دست نمی آید،  ابراز کرد: در واقع اهداف بزرگ نیازمند تفکرات بزرگ و تلاش های شبانه روزی زیاد و پی گیری و انگیزه و مثبت اندیشی است.

 

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: در راه هدفم، در طول شبانه روز فقظ 6 الی 7 ساعت استراحت دارم و بقیه شبانه روز در حال کار و فعالیت هستم و به حمد الله تاکنون نتیجه تلاش های بی وقفه خود را دیده ام.

 

وی با بیان اینکه برای توسعه تولید نیاز به حمایت دولت است، حمایت های مادی و معنوی می تواند بستری برای شکوفایی استعدادها و همچنین رونق اشتغالزایی در جامعه و تحقق رشد اقتصادی باشد.

 

مسعودی، بیان کرد: به عنوان مثال اگر تولید را یک پیکان در نظر بگیریم، نوک پیکان بازار هدف یا فروش است همانطور در کشورهای چون چین این بازار فروش را خود دولت و ملت به وجود می آورند و بازاریابی را انجام می دهند و با اتکا به تولید داخلی و تبلیغ برای مصرف محصولات خودشان بازارهای صادراتی دنیا را بدست آورده اند و رشد اقتصادی بسیار خوبی برای خود و ملت شان به ارمغان آورده اند.

 

وی بیان کرد: این  در حالی  است که در کشورمان در برخی مواقع با واردات بی رویه باعث از دست دادن شغل های زیادی در جامعه و بیکار شدن مردم می شویم.

 

مسعودی، اذعان داشت: انتظار می رود دولت مردان توجه خاصی به اشتغال داخلی داشته وفقط به  فکر سود عده خاصی نباشند.

 

وی با بیان اینکه مردم روستا مردمی تولید کننده و مولد هستند، خاطرنشان کرد: باید مرتبا با آنها در ارتباط بود و توجه ویژه ای به این مردم شود.

 

مسعودی، بیان کرد: با هدایت نمودن و سوق دادن مردم پرتوان روستاها به سمت تولید می توان شاهد شکوفایی اقتصادی در کشورو تحقق اشتغالزایی فراوان بود.

 

وی با بیان اینکه بیکاری روستاییان و مشکلات اقتصادی مهم ترین عامل مهاجرت روستاییان به شهرهاست، تاکید کرد:  با توسعه تولید در روستا ها و توجه به تقویت کشاورزی و صنایع تبدیلی در روستاها دیگر شاهد مهاجرت بی رویه و بسیار زیاد روستائیان به شهرها و مشکلات اجتماعی که برای روستاییان به وجود می آید  نخواهیم بود.

 

وی افزود: می توان با شناسایی استعدادها و حمایت از جوانان مستعد و پرتوان روستاها بستری برای زندگی بهتر و درآمد بیشتر روستائیان فراهم شود.

 

مسعودی، با اشاره به اینکه مردم روستا پل بابا حسین از وجود این کارخانه کوچک در روستا بسیار خوشحال هستند، افزود به دلیل اینکه سرمایه در گردش کافی ندارم و امکانات و تجهیزات به روز نمی باشد نمی توانیم بطورشبانه روزی و در تمام طول ماه کار کنیم زیرا سرمایه در گردشمان کم و اندک تجهیزات این کارخانه به روز نمی باشد.

 

وی با اشاره به دریافت تسهیلات از طری طریق بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل(علیه السلام) استان لرستان برای رونق این کارخانه، عنوان کرد: با این تسهیلات مقداری مواد اولیه خریداری نمودم و کار خود را آغاز نمودم.

 

مسعودی افزود: اگر بخواهیم بطور فعال و دو شیفت کار کنیم نیاز به سرمایه در گردش حداقل یک میلیارد تومان اعتبار و خرید تجهیزات جدید دارم که در این صورت می توان حداقل 40 تا 50 نفر از اهالی روستا را در این کارخانه به کار گرفت.

 

وی زاده روستا است و به سبب عرق به خاک وطن و زادگاهش این کارخانه را در روستا راه اندازی نموده است، افزود: هرچه در توان دارم برای این روستا به کار می گیریم تا بتوانم خدمتی گرچه کوچک به مردم  داشته باشم.

 

مسعودی ابراز کرد: در برنامه های چشم انداز بعدی برای توسعه این شرکت و کارخانه برنامه های زیادی دارم که نیاز به حمایت مادی دولتمردان و کسانی که در این راه پیشقدم هستند دارد.

 

وی با بیان اینکه بیش از 30 هکتار از اراضی که در روستای پل بابا حسین دارم را به کشت نخود های اصلاح شده، عدس اصلاح شده اختصاص داده ام، گفت: کلیه محصولات تولیدی را پس از کاشت و داشت و برداشت به صورت کاملا مهندسی و مکانیزه ضدعفونی و بسته بندی و جهت تکثیر در اختیار کشاورزان قرار می دهم.

 

مسعودی، افزود: امید وارم برای آبادانی و پیشرفت کشور، عموم مردم و مسئولان دست در دست هم و همپای همدیگر حرکت کنند.

 

محصولات شرکت شامل، نخود اصلاح شده رقم های عادل، آزکان، آزاد، آرمان، عدس اصلاح شده رقم بیله سوار، کیمیا، گچساران، لوبیا قرمز اصلاح شده، رقم های الماس در طبقه های مختلف بذری، پرورشی مادری، لوبیا چیتی اصلاح شده رقم درسا، محلی خمین وماش اصلاح شده رقم پرقو است.

 

همه محصولات تعاونی کشاورزی فنی مهندسی کیمیا گستر استان از خصوصیات خاص پرمحصول بوده، مقاومت در مقابل بیماریها و آفات، مقاوم در مقابل بیماری های قارچی و باکتریایی و پرمحصولی هستند.

 

با توجه به ایکنکه در کشور ایران در عرض 35 درجه از کره زمین قرار دارد و در منطقه نیمه خشک جهان است و با توجه به خشکسالی های اخیر و تحریم های ظالمانه اقتصادی که از سوی کشورهای آمریکاییو  اروپا یی قرار گرفته می توان اتکا به تولید داخلی وضعیت موجود کشاورزی در کشور را ارتقاء داد و تولید محصولات کشاورزی که غذای اصلی مردم را تشکیل می دهند را بهبود بخشید و تولید در واحد سطح را بالا ببریم.

 

حبوبات می تواند نقش موثری در اشتغالزایی  زیادی در جامعه به وجود آورد و هم تولید را بلا ببرد. بذرهای اصلاح شده با حداقل دریافت آب  بیشترین محصول را تولید می نمایند، مخصوصا محصولات دیمی مانند نخود و عدس می تواند تولید بسیار بالایی را حاص نمایند و در دیم زارهای که هر سال خالی هستند می تواند تولیدات زیادی را با توجه به زندگی های که در استان دایم بوجود آورد.

 

خیلی ها بر این باورند که برای ایجاد اشتغال و تولید حتما نیاز به سرمایه گذاری بسیار زیاد است، و حتما باید تاسیسات فراوان و ساختمان های بلند وطویل داشته باشند، درحالی که نیروهای جوان جویای کار و با انگیزه می توانند با حداقل های موجودی که وجود دارد و با نیاز شناسی درست وارد بازار و پی گیری در کوچکترین ساختمان ها  تولیدات بزرگی را داشته باشند و همانطوری که مردم چین در داخل خانه هالی کوچک خود کارخانه های بزرگی دارند و ایجاد و اشتغال برای خود و همنوعانشان را آغاز کردند.

 

کد خبر 1177281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha