آلودگی هوای لرستان و هجوم ریزگردها

آلودگی هوا و هجوم ریزگردهای خاکی معظلی است که این روزها مردم مناطق غربی کشور را درگیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد،  میزان آلودگی هوای استان به حدی است که قدرت دید کاهش یافته  است و در شهرهای خرم آباد، کوهدشت و پلدختر  این غلظت آلودگی هوا بیشتر است.

 

این معضل نو ظهور، بلایی آسمانی است که  آسیب های فراوانی را چون بیماری های تنفسی و پوستی را به همراه دارد.

 

همچنین  کاهش زاویه دید در جاده ها می تواند بستری برای ازایش میزان تصادف و مرگ و میر باشد.

 

معضلی که  تنها درمان آن در این روزها صبر است، ریه های مردم خاک تنفس می کنند و چشم به آسمان دارند که مدد الهی  این خاک ها را جابه جا کند.

 

 این بلای آسمانی گرچه منشاء خارجی دارد، اما دردی یک یا دو روزه نیست که مسئولان را غافل گیر کرده باشد، که تا جایی که حافظه یاری می دهد  بیش از یک دهه  است که گاه و بیگاه  این مهمان ناخوانده بر سر سفره مردم می نشیند.

 

سوء مدیریت ها در این زمینه بیداد می کند، اگر یک برنامه 10 ساله هم برای درمان این درد  اندیشیده می شد،می بایست روزی به ثمر می رسید و این قصه فرجامی داشت.

 

هر بار با شدت هجوم ریزگردها به استان های همسایه نواهایی به گوش می رسید که حاکی از پرتاپ توپ معضل به کشورهای همسایه و برون مرزی دانستن آن و نیاز به همفکری و رایزنی به گوش می رسد و  خیلی زود به فراموشی سپرده شده و داستان همچنان ادامه دارد....

 

گرچه خشکسالی در منطقه یکی از علت های بروز ریزگردهاست اما غفلت از کانون های تولید گرد و غبار در داخل کشور و  کوتاهی ها در چاره اندیشی از دیگر مواردی است که انتظار می رود مورد بازبینی جدی قرار گیرد.

 

امروز میزان ذرات آلاینده موجود در هوای استان لرستان 4.5 برابر حد مجاز است و فرزندان دبستانی این دیار در مدارس  زیر هجوم بارش خاک بازی می کنند و همراه با هر تنفس حجم قابل توجهی خاک را در ریه های خود ذخیره می کنند و روزی دیگر در بیمارستان ها باید جمعی برای درمان بیماری طفلان معصوم تلاش کنند.

 

مدیرکل هواشناسی استان لرستان گفت: ورود یک توده گردو غبار به هوای استان از صبح شنبه موجب آلودگی هوا تا بعدازظهر یکشنبه خواهد شد.

 

«بهروز مرادپور» افزود: در این مدت هوای شهرهای خرم آباد، ازنا، سلسله، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، دورود، رومشکان، ریمله، سپید دشت، سراب دوره، سیلاخور، شول آباد، کوهدشت و دلفان ناسالم می شود.

 

مرادپور ادامه داد: افزایش شاخص آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه های موقت و اختلال در تردد از اثرات این مخاطره به شمار می رود.

 

وی با بیان اینکه شهروندان از قرار گرفتن در فضای باز به ویزه برای افراد آسیب پذیر خودداری کنند تصریح کرد: تدابیری نیز برای بروز خسارات احتمالی به تاسیسات حساس و سازه ها اندیشیده شود.

کد خبر 1177297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha