دشمن برای پیرشدن جمعیت ایران دندان تیز کرده است/ جبهه مردمی باید برای تحقق قانون جوانی جمعیت مطالبه گری کند

آیین اختتاحیه پویش ملی کتابخوانی مثبت سه برگزار شد و در این مراسم با اشاره به اینکه امروز هیچ فریضه ای مهم تر از حفظ جوانی جمعیت نیست تاکید شد جبهه مردمی باید برای فرزندآوری و تحقق قانون جوانی جمعیت مطالبه گری کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  آیین اختتاحیه پویش ملی کتابخوانی مثبت سه جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در سالن سینما فجر شهرستان اسلامشهر برگزار شد. حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی در این مراسم که همزمان با روز ملی جمعیت برگزار شد گفت: واقعیت هایی پیرامون فرزند آوری وجود دارد و متاسفانه جمعیت به سمت تک فرزندی رفته است که برگرفته از سبک زندگی اسلامی نیست.
نویسنده کتاب مثبت ۳ بیان کرد: در جهت تبیین فرزند آوری اقدام به سخنرانی هایی گسترده ای در جمع نخبگان مذهبی و دانشگاهی و مردم کردیم و اکثریت مردم این موضوع را به چالش می کشیدند و ما صبورانه به شبهات و سوالات پاسخ می دادیم.

 

دشمن برای پیرشدن جمعیت ایران دندان تیز کرده است 


نویسنده کتاب مثبت ۳ تصریح کرد: در جهت تبیین موضوع فرزندآوری حتی در میان استان ها و جمع های گوناگون علما رفتیم و متاسفانه انتقادهایی را از برخی بزرگان شنیدیم و این صحبت ها تبدیل به کتاب شد، اینکه با ابزار کتاب وارد مساله ای مهم شویم سخت است به خصوص در این شرایطی که جامعه نمی پذیرد به سمت فرزندآوری برود و اهل کتاب هم نیست.


حجت‌الاسلام موسوی بیان کرد: کتابی که محصول یک هیئت مذهبی است،‌ دومین کتاب پرفروش سال می شود، اگر مسیرتان به کتابفروشی های انقلاب می افتد متوجه خواهید شد با کتاب قدم بلند برداشتن سخت است.
وی خاطرنشان کرد: به همت دوستان و همراهان طرح گردش مالی کتاب مثبت سه، مبلغ 5 میلیارد و 500 میلیون تومان در چند ماه شد، این پویش بوی نفت نمی داد و هر کتابی حاشیه سودی داشت که این سود متوجه جوایز طرح شامل یک دستگاه آپارتمان و صد کارت هدیه یک میلیون تومانی شده است و بخشی نیز متوجه دبیرانی شد که در هر استان توانستند با نگاه حکمرانی مردمی این حماسه را رقم بزنند.


نویسنده کتاب مثبت ۳ اظهار داشت: در رابطه با آثار و فواید فرزند آوری 11 مورد در کتاب بیان شده است، یکی از فواید فرزندآوری این است که خانواده هایی که سمت چند فرزندی می ورند خانواده های قدرتمندی می شوند و از قدیم هر خانواده کم فرزند داشت ان را ضعیف قلمداد می کردند و این نگاه درستی بود.


وی گفت:دهه 60 نرخ باروری  6.4 دهم درصد بود و هر زن ایرانی به طور متوسط 6 و نیم فرزند می‌آورد و امروز نگران پیر شدن هستیم زیرا نرخ فرزندآوری به 1.6 دهم رسیده است، در حال حاضر زن و شوهر خانواده ای را تشکیل می دهند و دو فرزند هم نمی آورند و با این روند جمعیت ایران در آینده حفظ نمی شود. وی با قدردانی از دکتر بانکی پورفر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: مجلس این قانون جامع جوانی جمعیت را تدوین و شورای نگهبان تصویب کرد و دولت سیزدهم اجرایی می کند.

 

حجت‌الاسلام موسوی عنوان کرد: این نگرانی وجود دارد، در دنیا نیز این گونه است که فرزند نماد قدرت برای خانواده و جامعه به شمار می رود و جامعه ای که جوان زیاد دارد قدرتمند است. متاسفانه با این وضعیت که جلو می رویم ایران پیر می شود و دشمنان برای پیری ایران دندان تیز کرده اند، در این چند ماه که پویش راه افتاد آنقدر ما را تهدید کردند به طور کلی رسانه های غربی و غیره به این موضوعات حمله می کنند.


نویسنده کتاب مثبت ۳ اظهار کرد: دشمن با جنگ نظامی نتواسنتند ما را از پای در بیاورند و 36 هزار شهید دانش آموز فدای اسلام و ایران شده است، دشمن با جنگ روانی و و رسانه ای و اقتصادی و ترکیبی نتوانستند موفق شوند اما برای پیر شدن ما دندان تیز کرده اند.
وی گفت: جمعیت شناسان براساس آمار متقن می گویند دو هه دیگر ایران دچار پیری می شود و دیگر جوانی نداریم از تمامیت عرضی ما دفاع کند و مدافع حرم باشد، دهه شصتی ها باید کار را تمام کنند، عمده جمعیت جوان را به این ها اختصاص داده اند و از دهه 70 به سمت تک فرزندی رفته اند.


حجت‌الاسلام موسوی عنوان کرد: ورود به دانشگاه برای دهه شصتی ها سخت بود و بازار کار به سختی ایجاد می شد و ما امروز برای جمعیت جوان نیاز به ظرفیت های لازم داریم و تنها 7 سال دیگر فرصت داریم و این دهه شصتی ها بازنشسته می شوند و نیروی کار کاسته می شود. برای 20 تا 30 سال آینده باید تلاش کرد همان طور که گذشتگان ایثار کردند.


حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه مجلس قانون جوانی جمعیت را تصویب کند هیأت یا مهدی اسلامشهر اعلام کرد سیاست های تشویقی دارد و خانواده های زیادی استقبال کردند و قرار شد تابستان 1400 فرزند خود را به دنیا بیاورند،. 190 نفر در طرح شرکت کردند و در تابستان و پاییز 1400 تعداد 30 فرزند متولد شد اینکه ما معتقدیم جریان حلقه میانی می تواند کارهای بزرگی انجام دهد همین است در این میان 9 فرزند که طبق میثاق در تابستان متولد شده بودند از جوایز نقدی وغیرنقدی بهره مند شدند.

 

 

 ترویج تمدن وفرهنگ ایرانی اسلامی و تمدن شیعی در این دوره نیاز به نیروی انسانی دارد  

بنابراین گزارش، امیرحسین قاضی زاده هاشمی دیگر سخنران آئین اختتامیه پویش ملی کتابخوانی مثبت سه بود که اظهار داشت:هیأت مذهبی یا مهدی در خصوص مسئله جمعیت احساس مسئولیت کرده و پای کار است و عزیزانی این پیام را به درستی درک کرده اند.

وی بیان کرد: بنده از سال 88 درگیر بحث جمعیت در مجلس بودم و اولین باری که شورای عالی انقلاب فرهنگی بحثی را در بحث های جمعیتی مطرح کرد و رهبری دستور دادند موضوع را با مجلس طرح کنند کمیته ای در مجلس تشکیل شود آن موقع بنده مسئول کمیته بودم و چندین طرح را دنبال و مطالعات گسترده در مورد جمعیت جهان و جمعیت شناختی از آن جمله بود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: ما نگران شدیم برخی از قومیت های ایرانی حذف شوند زیرا نرخ باروری این قدر کاهش یافته بود که فرهنگ تمدن ایرانی از جمله زبان گیلکی که برخی از ممیزات تمدن ماست به خطر بیفتد.

وی تصریح کرد:تلاش هایی شد تا اخیرا در مجلس طرح جمعیت و خانواده به نتیجه رسید همان طور که پدران و مادران عزیز ما در گذشته فرزندانی را تقدیم کرده اند نسل امروز نیز وظیفه ای سنگین دارند، اگر به یک نسل قبل برگردیم خانواده ای را به یاد نمی آوریم که 6 فرزند نداشته باشد.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: فرزندان عزیزی بودند که کیان این کشور را حفظ و فداکاری کردند و ما خانواده ای با 9 شهید داریم و هر چند یک سوم والدین شهدا در قید حیات هستند بیش از 300  نفر از والدین بیش از 3 شهید داده اند.

وی گفت: کشوری که جمعیتش کم شود بدون پشتوانه می شود و مجبور می شوند کشور را با مهاجرین اداره کند، چون فاقد نیروی انسانی است تا اقتصاد و زندگی را اداره کند، کشوری مانند سوئیس زبانزد در رفاه است و یک سوم این کشور مهاجر هستند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: ایران در سالهای بعد به سالمندی می رسد و چون نیاز به نیروی کار دارد مجبور به استفاده از نیروی اتباع هستیم. والدین و جوانان باید از این زاویه احساس مسئولیت کنند چون عظمت و نام ایران و ترویج تمدن وفرهنگ اسلامی ایرانی و تمدن شیعی و اهل بیت(ع) در این دوره نیاز به نیروی انسانی دارد تا آن را پیش ببرد امید است با این حرکت مردمی در حوزه فرهنگ سازی کار شود و با حمایت دولت طرح پیش رود.

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: والدین برای تربیت این فرزندان نیز وظیفه سنگینی برعهده دارند امید است نسل حاضر نیز بتوانند موفق عمل کنند و فرزندان موثری را تربیت کنند و باتربیت نسلی آماده ظهور نزدیک شود.

 

 

 

 

امروز هیچ فریضه ای مهم تر از حفظ جوانی جمعیت نیست  

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ امیرحسین بانکی پورفرد در آئین اختتامیه پویش ملی کتابخوانی مثبت سه اظهار داشت: خوشبختانه با تلاش های گسترده گفتمان جوانی جمعیت در جامعه شکل گرفته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در دورانی بود که هر کس برای جمعیت جوان کاری می کردند مورد سرزنش قرا می گرفتند، به یاد داریم زمانی مراسم تشییع مدافعان حرم و شهدا مظلومانه برگزار می شد و خیلی ها سرزنش می کردند اما وقتی حججی شهید شد این مهجوریت کنار رفت و مدافعان حرم عزت پیدا کردند.

وی بیان کرد: خدا را شکر در بحث جمعیت نیز همین طور است و این موضوع محجور نیست، با تصویب قانون جوانی جمعیت و تبدیل شدن این مسئله به گفتمان در کشور در حال حاضر همه جا صحبت از جوانی جمعیت و خانواده است و مردم به میدان آمده اند.

بانکی پورفرد تصریح کرد: با یک حرکت باید نرخ باروری را جا به جا کنیم چون آمار پایین است باید این جمعیت برکت پیدا کند، نشست های مخلصانه هیأت یا مهدی اسلامشهر تبدیل به جریان شده و باید این ادبیات را ارتقا دهیم تا قانون جوانی جمعیت مطالبه مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: یک زمانی کمک می شد تا هزینه ناباروری را حل کنیم، 3 میلیون زوج نابارور هزینه بالایی است الان فعالان جمعیت 90 درصد از هزینه ها را تحت پوشش قرار داده اند و هر زوج سال 1400 اقدام کند تامین اجتماعی و سلامت هزینه را می پردازد.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر فرد در بخش خصوصی درمان شده باشد  میزان 50 درصد تعرفه پرداخت می شد اما در جلسه ای که با شورای عالی بیمه برگزار شد 90 درصد از پرداخت خصوصی در زمینه ناباروری تامین خواهدشد. برخی از اقلام قبل از اسفند تحت پوشش بیمه ناباروی نبود اما با این تصویب چند قلم وارد شد و هفته گذشته در جلسه ای در شورای عالی بیمه قرار شد اختصاص یابد.

بانکی پورفرد گفت: با این طرح سه میلیون زوج را می توان بارور کرد، اما جبهه مردمی باید برای فرزندآوری و تحقق قانون جوانی جمعیت مطالبه گری کند تا به جای تلاش برای رفع زوج های نابارور، دستگاه هایی که کوتاهی می کنند به صورت ملی مطالبه گری شود.

وی افزود: در قانون جوانی 21 مانع برای فززند آوری شناسایی شد و برای هر یک موادی در نظر گرفتیم تا حل شود در این قانون تسهیلاتی که دو سال قبل بود 5 برابر شد، حتی جوانانی که سال 99 ازدواج کرده بودند و موفق به دریافت وام نشده بودند توانستند از 120 تا 150 میلیون تومان وام بهره مند شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سال قبل 900 هزار نفر موفق به دریافت وام شدند، از فروردین امسال نیز وام ها شروع شده است، اگر این قانون کامل اجرا شود مشکلات فرزند آوری به طور کامل رفع می شود. مردم و افکار عمومی باید پای کار بیایند و مطالبه گری از بانک ها و دستگاه های اجرایی صورت بگیرد و مدیران بداند اگر کار انجام ندهد مردم علیه اش بسیح می شوند.

بانکی پورفرد عنوان کرد: خالصانه عملیات تصویب قانون را انجام دادیم و امروز ابزار قانونی در دست است، رهبری ده سال است در این باره توصیه می فرمایند که این کار نیاز به قانون دارد، امروز قانون دست ما را گرفته و ابلاغ شده و دو روز قبل رئیس جمهور در ستاد ملی جمعیت گفت تسیهلات قانون جوانی جمعیت زودتر باید اجرایی شود و دستور فوری دادند.

وی اظهار داشت: همه باید قوای خود را متمرکز کنند که قانون اجرایی شود و بعد اثرگذاری سراسری می شود که آثار و برکات زیادی دارد 30 سال قبل در هر خانه ای پر از بچه بود و امروز پر از جوان و میانسال است و 30 سال دیگر پر از سالمند است و آن روز فرصت جبران نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مهم ترین نقطه موفقیت مساله جمعیت است اگر جمهوری اسلامی همه موفقیت ها را داشته باشد اما جمعیت پیر باشد تمام این موفقیت ها از بین می رود و به پشتوانه جمعیت می تواند موفقیت به دست بیاورد، امروز هیچ فریضه ای مهم تر از حفظ جوانی جمعیت نیست.

 

 

اسامی برندگان قرعه‌کشی پویش کتابخوانی مثبت سه

برنده واحد آپارتمان مسکونی:
9398۰۰۰200 محمدرضا صابر

برندگان جوایز ده‌میلیون ریالی:

1) 9192۰۰۰867 فاطمه علی‌نیاخطیرکلائی
2 ) 9107۰۰۰620 مریم قربانی‌فرح‌آباد
3 ) 9197۰۰۰559 غزاله صفری
4 ) 9105۰۰۰177 زهرا هژبری
5 ) 9129۰۰۰254 زیور کرمی
6 ) 9216۰۰۰234 فاطمه صائمیان
7 ) 9334۰۰۰326 معصومه زارع‌زاده‌ایوری
8 ) 9356۰۰۰790 امیر فرجی
9 ) 9128۰۰۰342 ایران کردبچه
10) 9190۰۰۰756 رباب نوروزی
11) 9944۰۰۰448 بایرام گل‌فرهمند
12) 9212۰۰۰007 سودابه درویشوند‌
13) 9125۰۰۰004 محمد کاظمی
14) 9133۰۰۰822 علیرضا دهقان‌بهابادی
15) 9124۰۰۰963 مهدی محمدی
16) 9128۰۰۰266 مریم جدیدی‌اول
17) 9135۰۰۰012 فاطمه قلی‌زاده
18) 9182۰۰۰088 شهرزاد عابدی
19) 9107۰۰۰491 مرضیه طهماسبی‌ابدر
20) 9356۰۰۰619 امیرحسین جامئی
21) 9151۰۰۰269 کریم برزگر
22) 9138۰۰۰501 نصیر جلیلی‌پیران
23) 9130۰۰۰080 سنا قاسمی
24) 9109۰۰۰392 علیرضا کربلایی‌زاده
25) 9127۰۰۰540 فاطمه جلفائی‌فتوحی
26) 9303۰۰۰918 معصومه نظام
27) 9121۰۰۰558 حمید فرخ‌منش
28) 9151۰۰۰093 پیمان حسین‌زاده‌رنجبر
29) 9120۰۰۰484 میثم ذوالفقاری
30) 9158۰۰۰570 علی‌اکبر یوسف‌پور
31) 9160۰۰۰657 صبا امیدی
32) 9138۰۰۰166 وحیده خبازیان
33) 9934501483 محمدحسین صابری
34) 9924۰۰۰633 احمد تقی‌زاده
35) 9156۰۰۰042 ناهید محمدی
36) 9044۰۰۰457 شهین اکرامی‌عیسی‌لو
37) 9154۰۰۰470 صفیه آقامحمدیان‌شعرباف
38) 9922۰۰۰734 ابوالفضل دلاوری‌نوغابی
39) 9139۰۰۰232 محبوبه مشمول
40) 9135۰۰۰722 زکیه ضرغام‌زاد
41) 9171۰۰۰466 رجب دارات
42) 9113۰۰۰772 اسماعیل کوچکی
43) 9100۰۰۰942 سحر سایری
44) 9908۰۰۰590 اکرم آمره
45) 9171۰۰۰548 سیدمحمد گنجی
46) 9226۰۰۰163 زینب گل‌احمدی
47) 9126۰۰۰805 بهروز بهزاد
48) 9388۰۰۰142 رضا سبزی
49) 9188۰۰۰399 غلامرضا تقوائی‌تبار
50) 9215۰۰۰441 فاطمه تعطیلی
51) 9133۰۰۰653 فاطمه دهقانزاده‌بافقی
52) 9353۰۰۰782 محمدصادق مطیع‌رسول
53) 9193۰۰۰917 علی‌محمد شبستری
54) 9124۰۰۰633 فاطمه خداوردیان
55) 9166۰۰۰873 بتول حبیب‌الهی
56) 9333۰۰۰881 رقیه‌سادات حسینی
57) 9135۰۰۰446 محمدمهدی باقری
58) 9375۰۰۰163 طاهره کاظمی
59) 9931۰۰۰705 زهرا عبدالعلیان
60) 9307۰۰۰138 طاهره گل‌محمدی
61) 9153۰۰۰530 مهدی یوسفی
62) 9174۰۰۰270 سمیه دستخون
63) 9197۰۰۰430 محمدعلی سلمانی‌نژاد
64) 9135۰۰۰841 مدینه ادراکی
65) 9158۰۰۰779 راضیه دباغی
66) 9915۰۰۰847 فاطمه کرمی‌اکبرآبادی
67) 9925۰۰۰412 فرشته رنجبر
68) 9199۰۰۰369 گلنار باقری
69) 9133۰۰۰014 فاطمه جندقیان
70) 9134۰۰۰984 فهیمه فخربافقی
71) 9150۰۰۰980 طاهره یزدانی
72) 9196۰۰۰594 سلطنت ناصری
73) 9183۰۰۰116 فرامرز امیریان
74) 9196۰۰۰675 حسن دارابی
75) 9052۰۰۰651 پوران شجاعی‌کاریزی
76) 9056۰۰۰987 رقیه مرگانی
77) 9148۰۰۰609 ژیلا لحنی
78) 9174۰۰۰548 زکیه کلانتری
79) 9337۰۰۰725 اسما ذاکری
80) 9183۰۰۰921 نازی زنداکبری
81) 9338۰۰۰164 میلاد معتمدی
82) 9933۰۰۰265 الهام محمودی
83) 9103۰۰۰158 فهیمه مددی
84) 9127۰۰۰755 احمد تاجیک
85) 9158۰۰۰411 علی صنوبری
86) 9132۰۰۰506 امیر آقایی
87) 9330۰۰۰976 رسول نویدی
88) 9377۰۰۰076 فاطمه‌بیگم حسینی
89) 9905۰۰۰143 لیلا شهیدی
90) 9101۰۰۰913 سارا جعفری
91) 9364۰۰۰017 سوسن نوروزی
92) 9124۰۰۰079 سحر نخودکار
93) 9900۰۰۰038 فاطمه خاکشور
94) 9134۰۰۰931 ایمانه خیامی
95) 9906۰۰۰455 محدثه غیاثی طرزی
96) 9164۰۰۰490 افسانه رمضانی‌مالشیخ
97) 9375۰۰۰596 عمران قریب
98) 9038۰۰۰517 کیانا مصطفائی
99) 9131۰۰۰467 حسین زارع‌عصمت آباد
100) 9050۰۰۰305 حمید زرگری‌عزت

کد خبر 1177318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha