اهدای عضو اوج بخشش یک انسان است

روندی،گفت: اهدای عضو اوج بخشش یک انسان است، انسانی که در سخت‌ترین لحظه زندگی خود تصمیم می‌گیرد اعضای بدن یکی از عزیزانش را که دچار مرگ مغزی شده ببخشد.

بهنام روندی در گفتگو با  خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه با اشاره به ۳۱۴ اردیبهشت سالروز اهدای عضو،گفت: روز ملی اهدای عضو در تقویم ایرانیان را می‌توان جشن «باز تولد همگانی» جمعی از متعالی‌ترین انسان‌ها در مقیاس ایثار و جاودانگی نامید.

 

 

 

مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: هر فرد مرگ مغزی با اهدای اعضای اصلی میتواند جان ۸ را نجات دهد و اهدای نسوج و بافتهای بدن میتواند زندگی ۵۲ را بهبود ببخشد و تمامی بیماران با درجه هوشیاری پایین ابتدا توسط تیم آموزش دیده ی تشخیص مرگ مغزی ویزیت می شوند و تست های تشخیصی مربوطه  انجام می شود.

 

 

روندی تصریح کرد: در صورت احتمال مرگ مغزی به تیم ۵ نفره متخصصین تایید کننده مرگ مغزی که شامل متخصص داخلی، بیهوشی ، جراح مغز و اعصاب ، بیهوشی ، مغز و اعصاب و پزشکی قانونی می باشند اطلاع رسانی می شود و در صورت تایید قطعی مرگ مغزی قطعا فرد مرگ مغزی ، دیگر بازگشت به حیات نخوهاد داشت و این زمان است که خانواده ها میتوانند با تصمیم خداپسندانه ی خود و اعلام رضایت به اهدای اعضای بدن عزیزشان، حیات بخش همنوعان خود باشند.

 

 
 
مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه بسیاری از مردم تفاوت بین بیمار مرگ مغزی و کما را نمی دانند، اظهار کرد: در واقع از بین رفتن دائمی تمامی عملکردهای همه سلولهای مغزی را مرگ مغزی می گویند و تا کنون هیچ بیمار مرگ مغزی به زندگی باز نگشته است و اما کما اختلال عملکرد برگشت پذیر بخشی از مغز میباشد که احتمال بهبودی دارد.

 

 

وی گفت: دین مبین اسلام، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای نجات جان انسان‌ها قائل است. چنانچه در قرآن کریم در سوره مبارکه مائده آیه ٣٢ به‌تصریح اشاره شده است که «هرگاه کسی باعث بقای نفسی شود مانند آن است که باعث نجات جان تمام انسان‌ها شده است».

 

 

روندی با اشاره  به اینکه در حال حاضر در کشور  ۲۷ هزار بیمار نیازمند عضو پیوندی داریم، افزود: متاسفانه هر ۲ ساعت یک نفر از آنان را به علت نرسیدن عضو پیوندی از دست می دهیم و این در حالی است که سالانه هزاران بیمار مرگ مغزی را با اعضای بدن سالم که میتوانند حیات بخش بیماران نیازمند باشند را به خاک می سپاریم.

 

 
 
 
مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطر نشان کرد: اهدای عضو از فرد مرگ مغزی به‌طور رایگان انجام می‌شود و اگر فرد مرگ مغزی در بیمارستان دولتی بستری‌شده باشد، هزینه‌های بیمارستان نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.
 

 

 

وی در پایان گفت: اهدا کنندگان می توانند با مراجعه به سایت www.ehda.ir اقدام به گرفتن کارت اهدای عضو نمایند و به عنوان سفیر اهدای عضو در فرهنگ سازی این امر معنوی در جامعه نقش مهمی داشته باشند.

کد خبر 1177388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha