وجود ۴ هزار اثر تاریخی و فرهنگی در چهارمحال و بختیاری

جیلان گفت: بر اساس ۸۰ فصل مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی در استان تاکنون چهارهزار اثر تاریخی و فرهنگی غیرمنقول شامل بناها و محوطه‌های تاریخی شناسایی شده است.

«علیرضا جیلان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شهرکرد اظهار داشت: از تعداد تاریخی و فرهنگی ۶۴۴ اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۳۰ اثر طبیعی، ۹۳ اثر معنوی و ۱۳ هزار شی منقول تاریخی از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، تصریح کرد: حفظ و نگهداری آثار تاریخی رسالت مهمی است که در جهت آن اهتمام ویژه ای به کار گرفته شده است.

 

وی از وجود ۱۳ موزه در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: از این تعداد هشت موزه دولتی و مشارکتی و خصوصی است که بر اساس آمار موجود از فروش بلیت‌ها، سالانه بیش از ۱۴۰ هزار نفر از این موزه‌ها بازدید می‌کنند.

 

جیلان ابراز کرد: سال گذشته ۲۲ اثر تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس واجد شرایط از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت و ۲ بنا و یک  بافت تاریخی در استان مرمت شده است.

 

وی ادامه داد: ثبت آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی ایران، تعمیر و مرمت بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، واگذاری بناهای واجد شرایط به سرمایه‌گذاران برای احیا و بهره‌برداری و پژوهش و اجرای برنامه‌های مرتبط با کاوش‌های باستان‌شناسی از اولویت‌های این اداره کل در سال جاری است.

 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: در سال ‌های اخیر ۸۸ بنای تاریخی شاخص چهارمحال و بختیاری مرمت و احیا شده‌اند که مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه تاریخی چالشتر، قلعه بارده و اتاق آئینه شهرکرد از مهم‌ترین این بناها است.

 

کد خبر 1177520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha