امروز با ابربحران پیری جمعیت روبرو هستیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز با ابربحران پیری جمعیت روبرو هستیم گفت:دشمنان علیه جمعیت در حال حرکت بوده و به دنبال ایجاد تفرقه میان گروه های عرصه جمعیت هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، امیرحسین بانکی پور امروز در همایش «ایران جوان» که با حضور فعالان عرصه جمعیت در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد،گفت: عمده حرکت شما حول و حوش دو مسئله  است. تفکر مزیت رشد جمعیت در برابر تفکری که رشد جمعیت را مذمت می کرد.  این گفتمان غالب شد و دیگران پذیرفتند که افزایش جمعیت مزایای زیادی دارد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما تجربه یک نسل خانواده تک و دو فرزندی را چشیدیم، گفت: امروز بحث ما بحث مزیت جمعیت نیست، بلکه بحث ما ابربحران پیری جمعیت است، نوع برخورد انسان با مزیت ها و بحران ها فرق دارد.

 

بانکی پور  با بیان اینکه وقتی در بحران هستیم، تحت شرایطی نمی توانیم نسبت به آن بحران بی توجه باشیم.گفت:  امروز با ابربحران پیری جمعیت روبرو هستیم و این موضوع به هرم سنی جمعیت برمی گردد.

 


وی با بیان اینکه اگر جمهوری اسلامی در همه عرصه های علمی، اقتصادی و غیره موفق باشد اما در سیاه چاله جمعیت بیفتد، همه آنجه به دست آورده، از دست می دهد گفت: بنابراین امروز فعالان جمعیت باید این مسئله را به دیگران منتقل کنند.

 

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حدود 30 سال پیش در هر محله پر از بچه و هیاهو بود،اما امروز خانه ها و محله ها ساکت شده است گفت:اما امروز شاهد جوانان و میانسالان هستیم.

 

وی با بیان اینکه امروز جمعیت فعال جوان و میانسال داریم، به همین خاطر هنوز جامعه ما بحران پیری را حس نمی کند، گفت:30 سال بعد با بحران پیری مواجه خواهیم شد و موتور متحرکه جامعه از کار می افتد.

 


نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جوانان و افراد میانسال موتور متحرکه جامعه هستند، ظرف سی سال و به صورت خیلی تدریجی جامعه ما پیر ‌می شود و شیب سنی از جوانی به پیری بسیار تند است.

 


وی تصریح کرد: سیاه چاله پیری جمعیت هم از حیث بعد زمانی و هم از حیث مکانی در ایران رخ می دهد و بحران امنیتی اتفاق خواهد افتاد به همین خاطر ابربحران گفته می‌شود.
 

 

وی هشدار داد: اگر بخواهیم جامعه پیر شود و بعد کار کنیم، 150 سال محکوم هستیم که در این سیاه چاله باشیم با مملکتی پیر و فرسوده .فرصت حل و پیشگیری از بحران پیری کم است، ما برای اینکه جبران جمعیت شود، با افراد زیر 40 سال کار داریم.
 

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زاد و ولد در دهه شصت، بیست میلیون بود و در دهه هفتاد به 10 میلیون رسید.
گفت: ما باید به بحران جمعیت بپردازیم، اگر می خواهیم از بحران خارج شویم، جماعت حوزه خواهران باید وارد فضای تبلیغی در خانواده ها شوند و خانواده ها را توجیه کنند .

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  افزود: ما باید زمینه ازدواج دختران و پسران را فراهم کنیم، الان ما بحران جمعیتی نداریم و تعداد دختران و پسران ما در گروه سنی یکسان هستند. ما باید فاصله سنی ازدواج را کاهش دهیم و ازدواج همسالان را ترویج کنیم. فرهنگ نادرستی که القا کردیم این است که سن پسر باید بالاتر از دختر باشد.


 

بانکی پور ادامه داد: بر اساس آمارها نسبت طلاق به ازدواج همسالان کمتر از بقیه است. یعنی شانس موفقیت ازدواج همسالان بیشتر بوده است. حتی نسبت طلاق خانم هایی که یک سال بزرگتر از آقایان بودند، از نسبت طلاق آقایان که چهار سال بزرگتر از خانم بودند، کمتر بوده است.


وی تصریح کرد: ما باید تابوهای سنی را بشکنیم و سن شناسنامه ای را حذف کنیم. باید حرکت های اصولی را شروع کنیم، برنامه ریزی گسترده شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  ادامه داد:ما باید درباره مواد قانون جمعیت مطالبه گری کنیم. یعنی به جای اینکه درباره کلیت جمعیت کار شود، مواد قانون جمعیت باید مورد مطالبه قرار گیرد. همه بر روی ریل قانون جمعیت وحدت کنیم.

 

وی در پایان تاکید کرد: امروز که گفتمان افزایش جمعیت غالب شده، ما در معرض خطر هستیم. امروز دشمنان علیه جمعیت در حال حرکت هستند و به دنبال ایجاد تفرقه میان گروه های عرصه جمعیت هستند، مواظب شیاطین و دشمنان جمعیت باشیم و مراقب حاشیه ها و منیت ها و... باشیم تا از هدف اصلی خارج نشویم.

کد خبر 1177720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha