قمار «بن سلمان»  در  فروش سهام آرامکو برای خرید بازی‌های ویدیویی

ولیعهد عربستان در راهبرد جدیدی سهام شرکت آرامکو را برای خرید سهام شرکت های بازی های ویدیویی اقدام می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، بلومبرگ گزارش داد: عربستان 5.01 درصد از شرکت نینتندو را در اختیار دارد که پنجمین سرمایه گذار بزرگ در شرکت کیوتو است. این درحالی است که روزنامه فایننشال تایمز سرمایه گذاری عربستان را 2.98 میلیارد دلار تخمین زده است.

 

فرآیند این خرید توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی انجام شد که یک صندوق ثروت دولتی عربستان است. این صندوق یکی از بزرگ‌ترین صندوق های ثروت ملی در جهان است و کنترل آن به دست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است.

در اوایل سال جاری، رژیم سعودی پنج درصد از سهام Capcom  و Nexonمتعلق به کره جنوبی در اختیار عربستان است. اما در بورس توکیو معامله می شود. در سال 2020 میلادی، صندوق سرمایه گذاری عمومی سه میلیارد دلار در سهام کوچک‌تر شرکت های بزرگ بازی های آمریکایی مانند EA، Activision Blizzard و Take-Twoسرمایه گذاری کرد.

 

صندوق سرمایه گذاری عمومی برای افزایش ثروت رژیم سعودی و کمک به انزوای اقتصادی عربستان درحالی در سال 1971 تاسیس شد که جهان از نفت به عنوان منبع انرژی دور می شود.

تحلیلگران درباره دلیل سرمایه گذاری PIF در بازی های ویدیویی اختلاف نظر دارند. برخی این سرمایه گذاری را قمار بر موج صنعت بازی می دانند. این درحالی است که برخی دیگر معتقدند که عربستان علاقه مند به ایجاد صنعت محتوایی مخصوص خود است. اگرچه تمایل دارد تا در این بخش از شرکت های دیگر بیاموزد.

 

نظریه دیگری که درباره این رویکرد جدید عربستان مطرح می شود، این است که سرمایه گذاری نوعی روابط عمومی مالی یا پولشویی است. این سرمایه گذاری یک دولت سرکوبگر و غیردموکراتیک را به فرهنگ جهانی نزدیک می کند. بیشتر شرکت ها در استقبال از این همسویی تردید دارند. با این حال، تاثیر عربستان بر صحنه فرهنگی جهانی مسئله ای نگران کننده است.

 

بن سلمان به قتل جمال حاشقجی، روزنامه نگار عربستان متهم است. در سایه حکومتداری وی، عربستان بدترین سابقه نقض حقوق بشر را ثبت کرده است. در این کشور مجازات بدنی، شکنجه و اعدام همچنان استفاده می شود. حملات سرکوبگرانه مستمر علیه اعتراض ها و مخالفان و آزادی بیان ادامه دارد.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: آرامکو می تواند 30 درصد از سهام بازوی تجاری خود را ارایه دهد. این مسئله نشان می دهد که ارزش واحد تجاری می تواند به بیش از 30 میلیارد دلار برسد.

 

بلومبرگ گزارش داد: این شرکت با بانک هایی از جمله گلدمن ساکس، جی پی مورگان و مورگان استنلی برای مطالعه پیشنهادات و طرح های احتمالی همکاری می کند. آرامکو همچنان مزایای پیشنهادات احتمالی ار بررسی می کند.

صندوق سرمایه گذاری عمومی "PIF" در عربستان سعودی پیش از این در سه ماهه آخر سال 2021 میلادی، 3.3 میلیارد دلار آمریکا در 3 شرکت بازی آمریکایی سرمایه گذاری کرده بود.

 

بر اساس گزارش منتشر شده توسط پایگاه تخصصی « The Gaming Economy» حاکی از آن است که صندوق عربستان 14.96 میلیون سهم Activision Blizzard به ارزش یک میلیارد و 389 میلیون دلار آمریکا و 7.42 میلیون سهم در Electronic Arts  به ارزش یک میلیارد و 66 میلیون دلار و 3.97 میلیون سهم در  Take-Two Interactive Software به ارزش 825.5 میلیون دلار خریداری کرد.

در نوامبر گذشته، بنیاد خیریه محمد بن سلمان Misk، 33 درصد سهام شرکت توسعه  کره جنوبی "SNK Corporation" را به مبلغ 207 میلیارد ین (133 میلیون پوند) خریداری کرد و قصد دارد سهام آن را به اکثریت 51٪ برساند.

کد خبر 1177815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha