۱۲کتاب شفاهی و۹۰ عنوان کتاب با موضوع شهدای قم تدوین شده است/ دانشگاه جهاد و مقاومت در قم راه اندازی می‌شود

 مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم گفت: تاکنون ۱۲ کتاب شفاهی و ۹۰عنوان کتاب با موضوع شهداي قم تدوين شده است. 

به گزارش خبرگزاري شبستان از قم،حجت الاسلام علی لقمانپور دبیر چهلمین سالگرد حماسه آزادی خرمشهر در نشست خبری ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد حماسه آزادی خرمشهر در سالن شهدای رسانه در صدا و سیما با گرامیداشت 6090 شهید استان قم اظهار داشت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم زیر مجموعه ستاد نیروهای مسلح است و در چهلمین سالگرد حماسه آزادی خرمشهر، ابلاغی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت کشور برای تمام ادارات و سازمان ها ویزه صادر شده است.
 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم افزود: دبیری این ستاد را عهده دار شده ایم و برای اولین بار امسال سرلشکر باقری رئیس ستاد نیروهای مسلح مناسبت های ملی دفاع مقدس را در 43 برنامه به تمام دستگاهها و نیرهای مسلح ابلاغ کرد که هر ماه مناسبت خاص خود را دارد.

 

وی بیان کرد: در فردردین امسال 5 برنامه و اردیبهشت ماه نیز یک برنامه ویژه شکست آمریکا در طبس داشته ایم و در خرداد ماه نیز سه برنامه کشوری شامل روز مقاومت و ایثار و پیروزی گرامیداشت حماسه آزادی خرمشهر و روز مقامت و پایداری؛ تجلیل و تبیین رشادت ها و پایمردی مردم قهرمان شهر دزفول را داریم.

 

حجت الاسلام لقمانپور عنوان کرد: 27 خرداد نیز بزرگداشت شهدای جهاد سازندگی است و تمامی ادارات برنامه های خود را ویژه ایام مناسبتی خرداد در سامانه ها ثبت می کنند.

 

وی در مورد چهلمین سالگرد آزادی خرمشهر خاطرنشان کرد: اگر رسانه ها در ماجرای اشغال خرمشهر نبودند و بیان نمی کردند قطعا این چنین رویدادی مغفول می ماند، ما شهید رهبر را داریم که از خبرنگاران دفاع مقدس بود که برنامه خرمشهر را به خوبی پوشش خبری داد، این همان رسالت حضرت زینب(س) در قیام کربلا را برعهده داشتند.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم گفت: ما مدیون رسانه ای ها در روایت گری و جهاد تبیین هستیم همان طور که رهبری فرمودند جهاد تبیین یک وظیفه مهم است و رسانه همواره جلوتر از همه وظیفه خود را انجام می دهد.

 

وی افزود: در چهلمین سالروز آزادی خرمشهر طبق اهداف و راهبردها و سیاست های اجرایی و ساختارهایی مشخص شده است، شعار امسال ما مقاوم هستیم که توسط رهبری بیان و ابلاغ شده است و این شعار حماسی برای کل سال شعار محوری به شمار می رود.

 

حجت الاسلام لقمانپور عنوان کرد: علاوه بر سوم خرداد و سالروز آزادی خرمشهر، برای چهارم خرداد به مناسبت رشادت و پایمردی دزفول نیز برنامه هایی داریم.

 

وی با تشریح برنامه ها در روز سوم خرداد بیان کرد: برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح به میزبانی فرماندهی انتظامی قم و مدیریت ارتش قهرمان ساعت 9 صبح با حضور نیروهای مسلح قم ارتش و سپاه و ناجا و وزارت دفاع و بسیج و پخش بانگ مقاومت از صداوسیما مرکز قم همزمان با سراسرکشور با اعلام ازادسازی خرمشهر در 11 صبح از جمله این برنامه هاست.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم بیان کرد: 15 برنامه محوری در 3 خرداد شامل همایش تجلیل از پیشکسوتان ارتش در موزه انقلاب دفاع ومقدس، برپایی نمایشگاه کنگره ملی شهدای روحانی در مصلی قدس با حضور 31 استان در قم و برگزاری کنگره ملی شهدای روحانی بخشی از این برنامه‌ به شمار می رود.

 

وی خاطرنشان کرد: رونمایی از یادمان شهید مصطفی کلهری در تهران از شهدای فرمانده قم، غبار روبی مزار شهدای سوم خرداد، همایش پیشکسوتان لشکر 17علی ابن ابیطالب و رژه موتوری و همایش سراسری میراث فرهنگی و دفاع مقدس و همایش پشکسوتان نیروهای مسلح، اختتامیه یازدهمین جشنواره جایزه ادبی یوسف شامل داستان های کوتاه با موضوع خرمشهر و رونمایی از کتاب اشعار خاطرات و وصیت های شهید اکبر خرد پیشه شیرازی از برنامه های مهم استان قم در چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر است.

 

حجت الاسلام لقمانپور در مورد همایش پیشکسوتان لشکر 17علی ابن ابیطالب(ع) توضیح داد: لشکر 17علی ابن ابیطالب(ع) قم در طول دفاع مقدس در 17 عملیات شرکت کرد که یکی از این عملیات ها عملیات بیت المقدس است.

 

وی گفت: استان قم توفیق داشته در سه محور در عملیات شرکت کند و گردان های لشکر علی ابن ابیطالب(ع)با ایثار و فداکاری نقش مهم و محوری در این عملیات داشتن و 5 کیلومتر از اراضی اشتغال شده توسط قم آزاد شده است و سه شهید محوری در این عملیات به نام احمد کریمی و نیاز علی طالبی فر و سید رضا آذرنگ در این عملیات به فیض شهادت رسید.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم افزود: به طور کلی 195 شهید و 1560 مجروح و 274 مفقود الاثر از قم در این عملیات داشتیم.

 

وی همچنین اظهار داشت: 39نقطه قم در طول دوران دفاع مقدس مورد موشک و بمب باران قرار گرفت و حتی یک ششم شهدای قم را شهدای دانش آموز شامل می شود، همچنین این استان 132شهیده نیز تقدیم انقلاب کرده و از 13کشور دنیا شهدایی در گلزارهای شهدای قم مدفون هستند.

 

حجت الاسلام لقمانپورگفت: در مجموع 12 کتاب شفاهی و 90عنوان کتاب با موضوع شهدای قم تدوین شده است، ما امیداریم خانواده ها با سپردن آثار فیزیکی  صوتی و تصویری و مستند ر مورد دفاع مقدس ما را در حفظ این ارزش ها یاری کنند.

 

وی در مورد برخی از اقدامات افزود: اخیرا مجوز راه‌اندازی نخستین دانشگاه بین‌المللی جهاد و مقاومت برای باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس قم صادر شده که با احداث آن برای جذب دانشجو در مقاطع مختلف اقدام خواهد شد.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم بیان کرد: ابنیه و محوطه سازی این مجموعه فرهنگی امسال به پایان می رسد و در بخش موزه آرایی نیز صرفا سناریو اولیه آن تهیه شده و مورد تصویب هیات مدیره قرار گرفته است.

 

وی عنوان کرد: تکمیل نهایی باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس نیازمند همراهی شهرداری و شورای اسلامی شهر قم است در حالی که این دو نهاد امسال هیچ گونه اعتبار و بودجه ای برای این مجموعه مهم فرهنگی شهر در نظر نگرفته اند.

کد خبر 1177861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha