گلستان، سدی برای مصرف شرب ندارد/ کلنگ‌زنی سد میرداماد نیازمند تامین اعتبار

حسینی با بیان اینکه در گلستان سدی برای مصرف شرب وجود ندارد، گفت: بدنه سد میرداماد نیازمند مطالعات ژئوتکنیک است که امیدواریم تا پاییز این مطالعات به اتمام برسد و در صورت اختصاص مناسب اعتبارات ساختمان اصلی سد میرداماد را هم کلنگ زنی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «سیدمحسن حسینی» امروز «یکشنبه ١ خرداد» در نشست خبری با تاکید بر اصل بهره‌وری در مدیریت و مصرف آب اظهار کرد: بهره‌وری پایین پاشنه آشیل کشور است و همه ما از مسئولان گرفته تا بهره برداران بخش کشاورزی، صنعت، خانگی و حتی رسانه ها در پایین بودن بهره وری در کشور نقش دارند.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه میزان بهره وری آب در بخش کشاورزی اندک است، گفت: برخی آمارها در گلستان گویای این است که به ازای هر هزار لیتر آب در بخش کشاورزی فقط۳۵۰ گرم‌ است و متولیان این بخش در تلاش هستند این میزان به ۵۵۰ گرم برسد در حالیکه تولید کمتر از ۲ کیلو ماده خشک به ازای هر هزار لیتر آب، مقدار کمی است.

 

وی در ادامه با اشاره به مشکلات تامین آب شرب در گرگان بیان کرد: فقط دو استان هستند که آب شرب مراکز این استان ها تنها از طریق آب زیرزمینی تامین می شود که یکی از آنها شهر گرگان است. برای تامین آب شرب در استان ۷۰۰ تا ۸۰۰ حلقه چاه داریم که بین حدود ۸ هزار حلقه چاه عمیق احاطه شده اند و قطعا دچار آسیب پذیری هستند.

 

حسینی گفت: در گلستان سدهایی که مخصوص آب شرب باشند نداریم. نرماب که در حال احداث است بخشی از آن به شرب اختصاص خواهد یافت‌. مطالعات فاز ۲ سد های بوستان و میرداماد در حال انجام است که بخشی از آن برای مصارف شرب پیش بینی شده است.

 

وی درباره سد میرداماد و اعتبارات آن اظهارکرد: چند سال طول کشید تا مطالعات فاز یک شد میرداماد به اتمام رسید و در سال ۹۹ تلاش بسیاری انجام شد تا این سد در بودجه ۱۴۰۰ ردیف اجرایی پیدا کرد. ۱۴ میلیارد تومان برای این سد اعتبار دیده شد که زیاد نیست اما برای شروع کار مناسب است. اواسط سال قبل مطالعات فاز ۲ را آغاز کردیم امیدواریم با اختصاص اعتبار مناسب بتوانیم کلنگ جاده دسترسی سد را در ماه های آینده به زمین بزنیم و در نهایت نیز تا پایان سال این جاده را تکمیل کنیم.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: بدنه سد نیز به علت شرایط منطقه نیازمند مطالعات ژئوتکنیک است که امیدواریم تا پاییز این مطالعات به اتمام برسد و در صورت اختصاص مناسب اعتبارات ساختمان اصلی سد میرداماد را هم کلنگ زنی کنیم.

 

 

 

کد خبر 1177887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha