سگ بازی پُز اجتماعی

سگ بازی، پدیده ای است که چند سال اخیر بیشتر توسط بازیگران خارجی و سلبریتی ها و هم اکنون نیز توسط بازیگران کشورمان رواج یافته و اگر چند دقیقه ای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام را سری بزنیم نمایش انواع سگ ها خودنمایی می کند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ نگهداری و خرید و فروش حیوانات خانگی چند سالی است در کشور ما به ویژه در شهرهای بزرگ رونق چشمگیری یافته، به طوری که هم اینک این پدیده ناپسند به بیشتر شهرها سرایت کرده و در حال حاضر تعداد زیادی از خانواده ها و به خصوص جوانان خراسان شمالی نیز در خانه سگ نگهداری می کنند که با بارگذاری تصاویر از حیوانات خانگی خود در فضای مجازی و شبکه های اطلاع رسانی پُز اجتماعی و حیوان دوستی خود را به نمایش می گذارند.

 

سگ بازی، پدیده ای است که در چند سال اخیر بیشتر توسط اقشار مختلف به ویژه بازیگران خارجی و سلبریتی ها و هم اکنون نیز توسط بازیگران کشورمان رواج یافته است و اگر چند دقیقه ای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام را سری بزنیم نمایش انواع سگ ها خودنمایی می کند؛ تصاویر زیادی از این هنرمندان و بازیگران و افراد معروف در فضاهای مجازی با حیوان خانگی آنان به خصوص سگ و گربه به چشم می خورد و این نوع پُز اجتماعی آرام آرام به خانه های اقشار مختلف به خصوص جوانان تحصیل کرده و ویژه در میان زنان رواج پیدا کرده است.

 

صفحات شخصی اینستاگرام در حالی که می‌تواند راهی برای نشر فرهنگ ایرانی اسلامی و اطلاعات مفید به سراسر جهان باشد اما این روزها پر شده از عکس‌هایی از جشن تولد سگ‌های دخترانی که سگ‌بازی را به عنوان یک پُز اجتماعی انتخاب کرده‌اند.

 

این روزها نرم افزارهای ارتباطی هر روز قابلیت های جدیدی پیدا می کند و کاربران زیادی در آن وقت می گذرانند که می توان مطالب آموزشی و آموزنده ای در آن گذاشت که هر فردی با توجه به تحصیل و تجربه ای که دارد می تواند در آن فعالیت کند اما متاسفانه هم اکنون این فضا به محیطی برای پُز دادن تبدیل شده و با وجود اینکه مطالب آموزنده کمتری نیز وجود دارد اما علاقه مندان زیادی نیز دارد و نمایش سگ ها و سایر حیوانات خانگی بیداد می کند؛ کودکان و نوجوانان نیز به خودی خود به سمت چنین تصاویر و فیلم هایی می روند که آنان نیز علاقه مند به نگهداری حیوانات در خانه می شوند.

 

حیوانات خانگی گستره وسیعی دارند از نگهداری انواع پرندگان، سگ‌ و گربه گرفته تا جوندگان مانند خرگوش، سنجاب، همستر، موش و حتی سلیقه‌ های خاص که علاقه نگهداری به مار و لاکپشت و سایر حیوانات را دارند اما در این استان بیشتر نگهداری سگ و گربه نمود دارد که متاسفانه رواج آن نیز نسبت به سال های اخیر افزایشی بوده است.

 

نگهداری حیواناتی نظیر سگ، گربه، طوطی و قناری در خانه و محیط های کوچک که بیشتر جزو فرهنگ غربی است این روزها در میان جوانان ایرانی نیز رواج یافته و به عنوان همدم و یا تفریح نظیر آنچه که در غرب اتفاق می افتد را با کمی اختلاف در کشورمان و هم اینک در شهرمان شاهد هستیم. به راستی دلیل گرایش جوانان به حیوانات یا نوعی ژست روشنفکری چیست؟!

 

با یک دختر جوان که با دوخواهر کوچک تر از خود از چند قلاده سگ نگهداری می کنند دلیل گرایش آنان را به علاقه مندی به حیوانات خانگی جویا شدم. «ریحانه» ۳۸ ساله و مجرد است که حدود سه سال است که علاقه مند به نگهداری از سگ است، او حیوان دوستی را مهم ترین دلیل این گرایش عنوان کرد.

 

وی افزود: برای سرگرمی بیشتر از اینستاگرام استفاده می کنم که در این خصوص کاربران از نگهداری حیوانات خانگی عکس و فیلم های زیادی می گذارند که من نیز کم کم علاقه مند شدم چراکه از سوی دوستانم نیز به من پیشنهاد داده شد.

 

ریحانه گفت: نگهداری سگ با نژادهای مختلف علاوه بر تفریح و سرگرمی برای من هزینه نیز دارد که ماهانه مبلغی برای آن در نظر گرفته ام و برای جلوگیری از بیماری چندین بار به دامپزشک نیز مراجعه داشته ام.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون بیشتر اوقات خود را در خانه و با این سگ گذران می کنیم، افزود: حتی من هر چند روز سگم را برای پیاده روی به بیرون می برم و زمانی که با خانواده به طبیعت سر می زنیم حیوانات خانگی خودم را نیز با خود بیرون می برم که بعضا درد سر ساز نیز است اما دیگر چاره ای نیست باید از آنان مواظبت کنم.

 

صاحبان حیوانات خانگی علاوه بر اینکه باید غذاهای خاصی را برای آنها تهیه کنند باید وظایف سنگین دیگری در حفظ و نگهداری از آنها داشته باشند به طوری که مانند یک بچه تر و خشک کنند و به موقع واکسن آنها را بزنند تا مبادا خود یا حیواناتشان به بیماری مبتلا شوند.
 

جالب‌تر، هزینه نگهداری برخی از این حیوانات نظیر سگ های کوچک خارجی که با قیمت گزافی به فروش می رسد است این در حالی است که این افراد می توانند محبت و عاطفه خود ر ا برای انسان ها و به ویژه کودکان یتیم و بد سرپرست بگذارند.

 

در این ایام سخت اقتصادی، کودکان و نوجوانان و حتی زنان زیادی در جامعه می بینیم که متاسفانه مشغول جمع آوری زباله از سطح شهر هستند و این افراد با بغل کرن سگ و هزینه کردن برای آن پُز اجتماعی حیوان دوستی سر می دهند در حالی که حتی با چشمان خود کودکی با موهای ژولیده و دستان کثیف می بینند که در میان زباله خوراکی پیدا کرده و برای خوردن تردید دارد چرا که بوی تعفن می دهد اما به راحتی از کنار این صحنه دلخراش می گذرند.

 

چند روز گذشته که به شهربازی بجنورد برای تفریح فرزندم رفته بودم، پسرم مشغول بازی بود، در سویی نوجوانان دختری بودند که به همراه خود سگ داشتند به نوعی حیوان خانگی خود را برای تفریح بیرون آورده بودند در این خصوص فکر می کردم که ناگهان پسری با موهای بلند و لباس های کثیف از من خواست که برایش یک عدد بلیت برای ماشین سواری تهیه کنم که در این حین دو دوستش هم لباسم را گرفتن که خاله ما هم بلیت می خواهیم.

 

با لهجه ای که داشتند متوجه شدم اهل خراسان شمالی نبودند، به همراه خانواده در این روزها به استان خراسان شمالی به نوعی برای دست فروشی و گدایی سفر کرده بودند که وضعیت این کودکان آشوبی در دلم ایجاد کرد که با وجود گذشت یک هفته خواب آرامی ندارم و  بعضا شب ها به آنان فکر می کنم و اشک هایم جاری می شود که در حال حاضر نیز با چشمانی پر از اشک این مطالب را تایپ می کنم .

 

در حین تایپ این گزارش این خاطره تلخ دوباره به ذهنم آمد که از همنوعان خود بخواهم که محبت ها، عاطفه و مهربانی خود را صرف انسان ها به ویژه کوکان کنند.


صاحبان این سگ ها باید علاوه بر رعایت کردن رژیم های غذایی خاص حیواناتشان برای آنها پوشاک و لباس و لانه ای به عنوان سرپناه  بخرند و آنها را به موقع برای معاینه و تزریق واکسن به کلینیک های دامپزشکی ببرند و حتی برای حیوانات خود انواع اسباب بازی نیز می خرند.


یکی از جامعه شناسان در این رابطه می گوید که متاسفانه بازیگران، سلبریتی ها و افراد معروف پدیده نگهداری حیوانات خانگی را  باب کرده اند متاسفانه این در حالی است که برخی از بازیگران خارجی در کمک های خیرخوهانه فعالیت دارند اما افراد معروف کشورمان این گونه اقدامات مثبت را از آنان یاد نمی گیرند و متاسفانه سگ بازی را الگوسازی می کنند.

 

«مریم کریمی» افزود: البته بازیگران و افراد معروف زیادی در سطح کشورمان وجود دارند که به کمک مردم می شتابند اما متاسفانه این افراد الگو قرار نمی گیرند چرا که مانند آنان تصاویر خود را در فضاهای مجازی به ویژه اینستاگرام منتشر نمی کنند.

 

وی از هنرمندان، بازیگران، افراد معروف و مشهور و ثروتمندان جامعه خواست تا حتی از گذاشتن یک عکس نیز در این خصوص خود داری کنند و گفت: شاید برخی از این افراد حتی حیوانات خانگی نداشته باشند اما با گذاشتن یک تصویر، پیام نادرستی را در جامعه منتشر می کنند که پیامدهای منفی به دنبال دارد، حتی یک اقدام منفی از سوی برخی افراد معروف پیامد منفی برای کل جامعه در برخواهد داشت.

 

وی گفت: متاسفانه برخی از افراد در فضای آپارتمانی در محیطی کوچک زندگی می کنند اما متاسفانه حیوانات خانگی نیز نگهداری می کنند که عواقب بدی برای خانواده دارد.

 

کریمی از افراد مشهور و معروف خواست تا اقدامات خوب و مثبت خود را بیشتر اطلاع رسانی کنند که هم اکنون می بینیم برخی از افراد معروف از جمله «محسن چاوشی» سالانه برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کمک های زیادی دارد که حتی در دو سال اخیر در استان خراسان شمالی نیز برای این اقدام انسان دوستانه کمک کرده است.

 

چنین اقداماتی از سوی بازیگران کشورمانٰ، هنرمندان، ورزشکاران و افراد معروف زیاد دیده می شود اما به دلیلی اینکه این اقدامات خیرخواهانه در رسانه ها و فضای مجازی زیاد به چشم نمی خورد و یا کم رنگ است اقشار مختلف از آن الگوسازی نمی کنند البته بعضا پویش هایی برای اقدامات بشر دوستانه و هم نوع دوستی راه اندازی می شود و کمک های زیادی نیز در این خصوص جلب می شود اما نیاز است که چنین پویش ها و اقداماتی افزایش یابد تا در جامعه الگو شود.

 



* نگهداری از حیوانات، اقدامی برای پرکردن خلاء های روحی و عاطفی


یک روان شناس گفت: امروزه بعضی از افراد برای رفع مشکلات روحی و یا پر کردن خلاء های عاطفی اقدام به نگهداری از حیوانات در منزل می کنند، معمولا به پیشنهاد دوست و فامیل نیز انجام می شود این در حالی است که اگر در خود خلاء عاطفی احساس می کنند باید به روان شناسان مراجعه و یا با بزرگ ترها مشورت کنند.

 

«سارا صادقی» افزود: برخی از افراد برای سرگرمی و تفریح، اقدام به نگهداری از حیوانات خانگی می کنند، این افراد به نوعی با انواع تفریح های سالم آشنایی ندارند و برخی نیز دوست دارند محبت و عاطفه خود را به یک سگ نشان دهند، برخی از افراد از حیوانات آسیب دیده نگهداری می کنند که البته این اقدام خوب است اما نگهداری در خانه و منزل مسکونی مشکل ساز است.

 

وی اظهارداشت: برخی از افراد نیز برای رهایی از تنهایی، از حیوان خانگی نگهداری می کنند که به مرور زمان به فرد آسیب وارد می کند چرا که از اجتماع، دوستان و اقوام و نزدیکان آرام آرام دور خواهند شد و هم نشینی با حیوانات را ترجیح خواهند داد حتی بعضا شدید به آن وابسته می شوند.

 

صادقی از خانواده ها خواست تا برای کودکان و نوجوانان خود اقدام به خرید حیوانات خانگی نکنند و افزود: خانواده ها برای گذران اوقات فراغت کودکان خود برنامه ریزی کنند و به نوعی آنان را به سمت انواع بازی ها، تفریح و سرگرمی آموزشی و سالم حتی کار و حرفه آموزی تشویق کنند خانواده ها این موضوع را جدی بگیرند.


وی اظهارداشت: اگر از سنین کودکی و نوجوانی فرزندانمان را درست تربیت کنیم و به آنان خطرات و آسیب های نگهداری از حیوانات خانگی را گوشزد کنیم در بزرگسالی گرفتار چنین پدیده ای نخواهند شد اما متاسفانه برخی از خانواده ها خود، آنان را تشویق به نگهداری از سگ و گربه در خانه می کنند به نوعی ندانسته آنان را به سمت آسیب های اجتماعی و حتی بیماری سوق می دهند، چنین کودکانی اگر از بیماری جان سالم به در ببرند گوشه گیر و خجالتی می شوند و حتی بعضا نمی توانند با هم سن خود بازی کنند و ترجیح می دهند که با حیوانات سرگرم بشوند و در گوشه ای کز کنند.


این روانشناس اظهارداشت: برخی از افراد نیز برای خودنمایی و رفع عقده و کمبودهای اجتماعی خود به نگهداری از حیوانات در منزل روی می آورند و این درحالی است که حتی این افراد دارای شغل های مناسب نیز هستند با این وجود با نگهداری از حیوانان پز می دهند و یا ثروت خود را به رخ دیگران می کشند.


وی تصریح کرد: برخی حیوانات مانند سگ، کارایی زیادی از جمله نگهبانی از دام، اموال و منزل، راهنمایی و همراهی معلولان و نابینایان دارد و حتی برای جست و جوی مواد مخدر و شناسایی افراد در زیر آوار توسط پلیس و جمعیت هلال احمر نیز استفاده می شود که بسیار ه منفعت دارد اما هزینه کردن برای حیوان و خرید لباس و خوراندن غذای گران‌قیمت و محبت و نوازش هیچ نفعی برای حیوان و انسان ندارد.

 

این روانشناس از افرادی که هزینه های هنگفتی برای حیوانات خانگی خود دارند خواست تا با نگاهی نو به جامعه و اقشار مختلف جامعه نگاه کنند و کمک ها و هزینه ها و حتی عاطفه خود را برای کودکان یتیم، بیماران و سالمندان هزینه کنند که علاوه بر خوشحال کردن آنان از خداوند متعال نیز پاداش دریافت کنند چرا که چنین اقداماتی به آنان آرامش درونی خواهد داد.

 

یکی از دانش آموخته های رشته های مرتبط با محیط زیست گفت: هم اکنون نگهداری از حیوانات خانگی در جامعه باب شده است و متاسفانه در این خصوص هزینه های هنگفتی هم متحمل می شوند.

 

«فرزاد رحیمی» افزود: در برخی از سال ها برخی از حیوانات حیات وحش در فصل زمستان به علت نبود علوفه حتی تلف می شوند که اداره های مربوطه در این خصوص اقداماتی دارند و بعضا علاقه مندان به و دوستاران به حیات وحش در این خصوص کمک هایی نیز دارند، از علاقه مندان به نگهداری از حیوانات می خواهم که به جمع دوستداران حفظ محیط زیست بپیوندند و در این زمینه گام های مثبت و ماندگار بردارند.

 

وی گفت: متاسفانه هم اینک نگهداری حیوانات خانگی حتی به روستاها نیز سرایت کرده است این در حالی است که جوانان روستایی فضا و امکانات نگهداری از حیوانات خانگی اهلی به منظور تولید گوشت را دارند اما متاسفانه بعضا بدون اینکه حتی یک راس دام داشته باشند تنها چند قلاده سگ نگهداری می کنند.

 

رحیمی افزود: فضای مجازی و شبکه های اجتماعی حتی به خانه های روستایی نیز رسوخ کرده است و در سطح روستا مشاهده می شود که کودکان و نوجوانان مشغول بازی با سگ هستند این در حالی است که حتی این قشر تولید کننده چند قطعه مرغ نیز بعضا نگهداری نمی کنند و همه مایحتاج  زندگی از جمله گوشت مرغ و تخم مرغ را از شهرها خرید می کنند.

 

یکی از شهروندان بجنوردی گفت: در یک بعد از ظهر در خیابان میرزا کوچک خان بجنورد بودم که هوا نیز کمی تاریک بود که ناگهان صدای سگی من را به وحشت انداخت چنان دچار ترس و اضطراب شده بودم که گمان می کردم یک حیوان درنده به من حمله کرده است حتی سرم را با دستاهایم پوشانده بودم و جیغ می زدم، برای چند لحظه توانایی حرکت نداشتم.

 

«سارا صالحی» افزود: بعد از اینکه حالم بهتر شد زنگ در را چندین بار زدم اما کسی در را باز نکرد که از یکی از مغازه داران در این خصوص سوال کردم که گفت این سگ خانگی یک خانم دکتر است، به نوعی سگ تنها در منزل بود و برای اینکه احساس تنهایی نیز نکند از پنجره بیرون را تماشا می کند که وقتی رهگذاران عبور می کنند به یکباره پاس می کند که به قول صاحب این مغازه تعداد زیادی از مردم به ویژه زنان و کودکان از صدای ناگهانی این سگ به وحشت افتاده اند.

 

نگهداری حیوانات خانگی بسیار پر هزینه است و بیشتر مردم با نحوه مراقبت از آنها آشنایی ندارند که این خود باعث بروز بیماری های متعددی در افراد می شود.  یکسری از بیماری های عفونی و انگلی مشترک بین انسان و حیوان از طریق حیواناتی نظیر سگ و گربه با مصرف انواع سبزی و میوه های آلوده به مدفوع حیوان و مواد خام غذایی نظیر گوشت خام خوب پخته نشده به انسان منتقل می شود.

 

یک دامپزشک گفت: نگهداری از هر نوع حیوانی در خانه مخاطره آمیز است و بسیاری از بیماری ها به طور مستقیم و یا غیرمستقیم از طریق حیوانات به انسان منتقل می شود که نمونه آن بیماری هاری و تب مالت است.

 

«وحید رحمانی» افزود: برخی حیوانات، انتقال دهنده بیماری هستند و همه افرادی که با این نوع حیوانات در تماس باشند، خطرپذیری بیشتری نسبت به دیگران دارند.

 

وی ادامه داد: برخی بیماری ها هم به طور غیرمستقیم از حیوانات منتقل می شود، اما در هر حال خطر انتقال بیماری از حیوانات به انسان یکی از تهدیدهایی است که همیشه بوده و همیشه هم موجب صدمات غیرقابل جبران جانی و مالی و حتی اجتماعی در سطح وسیع شده است.

 

 وی گفت: بیماری های مشترک انسان و حیوان در اصل از گروه باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها هستند. بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، هر گونه بیماری‌ یا عفونتی که به طور طبیعی بین حیوانات مهره‌دار و انسان انتقال می‌یابد؛ به عنوان بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان شناخته می‌شود. مهمترین بیماری های مشترک میان انسان و دام که در کشور ما دیده می شود شامل تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، جنون گاوی، آنفلوانزای پرندگان است.

 

 

 

کد خبر 1177965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha