خصوصی سازی باید بدون رانت انجام شود/ اقتصاد ما مردمی نشده است

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد ما هنوز مردمی نشده است، گفت: ما معتقدیم باید امر خصوصی سازی بدون رانت در کشور انجام شود و آن را به اهل اش واگذار کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محمد باقر قالیباف صبح امروز دوشنبه 2 خرداد در نخستین رویداد بین المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران گفت: استقلال، عزت و هویت نعمتی است که در جامعه ما وجود دارد و باید تلاش کنیم این استقلال، عزت و هویت حفظ شود. گذشته و تاریخ این کشور پر از فراز و نشیب بوده است. ما باید قدر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بدانیم و هویت ملی و اسلامی مان را حفظ کنیم چرا که در سایه استقلال و حفظ هویت مان است که می توانیم برای خودمان تصمیم بگیریم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بیش از چهار دهه است که هژمونی های منطقه ای و جهانی به دنبال این هستند که ما را در مسیر خواسته ها و منافع خودشان قرار دهند که ما اجازه این کار را به آنها ندادیم. مردم انقلابی ما سختی ها را تحمل کردند و در مقابل زورگویی های این هژمونی ها ایستادند و توانستیم با اراده این ملت به این قله عظیمی که در آن در حال حاضر ایستاده ایم، برسیم.

 

وی با تاکید بر توجه به ظرفیت مردم در اقتصاد گفت: هر کجا در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد به ظرفیت مردم توجه نکردیم با مشکل مواجه شدیم. این مشکل در عرصه خصوصی سازی و مردمی سازی اقتصاد بیشتر به چشم می خورد. ما باید خصوصی سازی را بدون رانت و به درستی اجرایی کنیم و آن را به اهل اش واگذار کنیم. در زمان واگذاری باید به حفظ و ارتقای آن مجموعه توجه شود و با این روش در بحث خصوصی سازی پیش برویم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هر مجموعه ای باید چهار ویژگی شفاف سازی، هوشمندسازی، مردم سازی و باور به نصرت الهی را داشته باشد، گفت: امروز چالش بزرگی در کشور به نام تحریم وجود دارد ما باید برای حل مشکلات مان بر دو موضوع رفع و خنثی سازی تحریم متمرکز شویم. در بحث رفع تحریم باید کار و فعالیت سیاسی انجام شود که آن در میدان حوزه بین الملل و با مذاکره و گفت و گو است. طبیعتا در میز مذاکره نیز باید قدرت برقرار شود تا بتوانیم حرف مان را بزنیم. اگر قدرت نداشته باشیم نمی توانیم مذاکره کنیم.

 

وی با بیان اینکه خصوصی سازی تنها راه مبارزه با تحریم و خنثی سازی آن است، گفت: ما باید برای حفظ استقلال و عزت مان و برای حل مشکلات مردم در این مسیر گام برداریم.

 

قالیباف با تاکید بر لزوم تامین امنیت برای سرمایه گذاری در کشور گفت: ارتقای بنگاه ها و کارایی آنها مسئله ای است که ما باید در بحث واگذاری ها به آن توجه کنیم و برای آن هزینه کنیم. گاهی اوقات ما به این مسئله باور داریم ولی حاضر نیستیم حتی جلوی افراد با تجربه و پیشکسوت در این حوزه زانو بزنیم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند خصوصی سازی در 15 سال گذشته در کشور گفت: چند 10 میلیارد دلار از سرمایه های کشور خارج شده است. آوردن سرمایه از خارج به داخل پیشکش اما باید سرمایه داخلی را اجازه ندهیم بیرون برود. ما باید با تمام توان سرمایه مان را حفظ کنیم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در حوزه قانون گذاری ثبات لازم را نداریم، گفت: گاهی در قوانین سالیانه و یا در بودجه به قوانین مادر تعرض می شود که این اشکال ما در مجلس است. باید در تمامی امور با هم گفت و گو کنیم و خطاها را تشخیص و آنها را رفع کنیم. در این حوزه نباید خطای سیاسی و سیاستی داشته باشیم. در حوزه خصوصی سازی نباید تخصیص اعتبارمان ضعیف باشد. گاهی اوقات حس می کنیم بخش خصوصی از ما نیست و آن را رقیب خود می دانیم که این فکر اشتباه است.

 

قالیباف خطاب به حاضران در این همایش گفت: مردم و کشور به شما در بخش خصوصی نیاز دارند جز برای خدمت به مردم کار دیگری نکنید ما هم در مجلس با همه سختی ها در کنار شما خواهیم بود تا موانع را از سر راه برداریم.

 

 

کد خبر 1178185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha