افزایش ۴۰  درصدی قیمت کالاها طی ۲ سال گذشته/ نیازمند تحول جدی در وضعیت اقتصادی هستیم

رضایی نقدینگی و تورم افسار گسیخته در اقتصاد ایران باعث شده نیاز به تحول جدی در وضعیت اقتصادی داشته باشیم گفت: تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال سه رکن اساسی و به هم پیوسته در تحول هستند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «محسن رضایی» امروز (دوشنبه ۲ خرداد) در گردهمایی ائمه جمعه خوزستان که با موضوع بررسی طرح هدفمندسازی یارانه‌ها برگزار شد، با بیان اینکه هر جامعه‌ای برای تحول باید در چند وجه تغییر کند اظهار کرد: اگر تحول تنها در یک حوزه متمرکز شود و عدم توازن در بخش‌ها را داشته باشیم، آن کشور رو به نابودی می‌رود و موتور سیاست آن خاموش می‌شود.

 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماع باید با یکدیگر پیش بروند افزود: در صورتی که اقتصاد و فرهنگ یک کشور دچار تحول نشود، سیاست آن جامعه با آسیب مواجه خواهد شد.

 

وی امنیت و اقتدار را  محصول انقلاب سیاسی در کشور دانست و تصریح کرد: انباشتگی و تراکم مشکلات در مسائل اقتصادی و فرهنگی اوضاع کشور را با خطر مواجه می‌کند.

 

رضایی با بیان اینکه تراکم مشکلات اقتصادی و فرهنگی از گذشته، بودجه دولت و قدرت خرید مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است اضافه کرد: نقدینگی و تورم افسار گسیخته در اقتصاد ایران باعث شده نیاز به تحول جدی در وضعیت اقتصادی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به محورهای مختلف تحول ابراز کرد: تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال سه رکن اساسی و به هم پیوسته در تحول هستند به گونه‌ای که تولید بدون سرمایه‌گذاری و اشتغال بدون تولید و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تجارت را یکی دیگر از پایه‌های مهم در تحول اقتصادی دانست و خاطر نشان کرد: فرصت‌های اقتصادی طلایی ایران در تجارت توسط همسایگان دزدیده شده است.

 

وی در رابطه با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و اصلاح یارانه‌ها اذعان کرد: پیش از این یارانه‌ها به مستقیم دست مردم نمی‌رسید که با اصلاح یارانه‌ها این امر محقق شده است.

 

رضایی بیان کرد: اگر همه اصلاحات را انجام دهیم و یکبار برای همیشه تورم و گرانی را از بازار ایران بیرون نکنیم، هیچکدام از اصلاحات انجام شده دیده نخواهد شد و انتظاراتی را که دولت دارد به ثمر نخواهد نشست.

 

وی نقدینگی کشور را پنج هزار میلیارد تومان دانست و تاکید کرد: قیمت کالاها در ۲ سال گذشته به قله افزایش ۴۰ درصدی رسیده به همین دلیل فشار بر مردم بیشتر شده است.

 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: فروش دلارهای نفتی دولت به بانک مرکزی موجب چاپ پول بدون پشتوانه می‌شد و هیچ دلیل منطقی نداشت چرا که هر یک تومانی که از بانک مرکزی وارد جامعه شود، در پنج و هفت ضرب خواهد شد اما اگر این دلارها در بانک‌های دیگر باشد با همان یک تومان وارد جامعه می‌شود.

 

وی در پایان یاد آور شد: اگر گرانی حل شود و در بازار رانت وجود داشته باشد، دچار گرانفروشی خواهیم شد.

 

کد خبر 1178205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha