نرخ جمعیت تأثیر قابل توجهی بر توسعه رونق اقتصادی و جهش تولید در کشور دارد

شفیعیان گفت: از آنجایی که مسایل جمعیتی قلب توسعه اجتماعی و اقتصادی است، استفاده بهتر از سود جمعیتی و سرمایه انسانی، تأثیر قابل توجهی بر ایجاد و توسعه رونق اقتصادی و جهش تولید در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «مهدی شفیعیان»، امروز (سه شنبه ۳ خرداد) در جلسه کارگروه اجتماعی با موضوع اجرای سیاست کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، اظهار داشت: این سیاست ها در راستای اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری ابلاغ شده و در آن بر ضرورت هماهنگی و  تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط برای اجرای دقیق، سریع و قوی این سیاست ها و گزارش نتایج به رصد مستمر اجرایی آن تاکید شده است.

 

فرماندار ویژه جهرم افزود: ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزندآوری، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در مورد بارداری و شیردهی، ارتقاء امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توانمند سازی جمعیت در سن کار، مدیریت مهاجرت به داخل و خارج، تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه‌ گذاری، رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی بعنوان سیاست‌های کلی جمعیت از مواردی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

 

نماینده عالی دولت در شهرستان جهرم خاطر نشان کرد: در سیاست‌ های کلی جمعیت، اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز است لذا با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت و مؤلفه‌های پنجره باز جمعیّتی و مدیریت سرمایه انسانی برای پیشرفت کشور لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور انجام گیرد.

 

شفیعیان تصریح کرد:در حال حاضر جمعیت ایران جمعیتی جوان است و بیش از دو سوم این جمعیت در سن فعالیت و کار به سر می‌برند، در صورتی که از این «پنجره جمعیّتی» بهره گرفته ‌شود و متناسب با آن شرایط اشتغال و بهره‌وری ایجاد شود، نه ‌تنها در حال حاضر برخی از مشکلات جمعیّتی مرتفع خواهند شد، بلکه از محل تولید و بهره‌وری نیز به رشد اقتصادی کمک می شود.

 

وی بیان داشت: از آنجایی که مسایل جمعیتی قلب توسعه اجتماعی و اقتصادی است، استفاده بهتر از سود جمعیتی و سرمایه انسانی، تأثیر قابل توجهی بر ایجاد و توسعه رونق اقتصادی و جهش تولید در کشور دارد، در واقع این وضعیت از ساختار سنی جمعیّت از طریق ساز و کارهایی همچون عرضه نیروی کار با کیفیت، افزایش پس‌انداز و مدیریت سرمایه انسانی، منجر به بروز فرصت‌های رشد تولید سرانه می‌شود.

 

فرماندار ویژه شهرستان جهرم اشاره به بیانیه‌ گام دوم انقلاب ابراز داشت: این بیانیه تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به ‌ویژه جوانان که منشوری برای خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن سازی می‌باشد و فصل جدیدی را در جمهوری اسلامی رقم می زند.

 

 شفیعیان اضافه کرد: مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در این بیانیه‌ راهبردی به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در ۴۰ سال گذشته و برکات انقلاب اسلامی در رساندن ایران به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان، الزامات این جهاد بزرگ را در هفت سرفصل اساسی بیان کردند. بیانیه گام دوم انقلاب یک سند و راهکاری است که به‌منظور اجرا در دهه پنجم انقلاب مدنظر قرارگرفته‌ شده و هسته مرکزی آن سپردن کار به جوان‌ها باهدف یک پیشرفت همه‌جانبه است.

 

 وی با بیان اینکه مسأله سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مسأله ای ذاتاً بسیار مهم و اساسی به شمار می رود، عنوان کرد: ایشان پس از زمینه سازی های فرهنگی و اجتماعی و توجه به مبادی سبک زندگی، به صورت واضح و روشن بحث سبک و رویکرد زندگی اسلامی را مطرح کردند.

فرماندار ویژه شهرستان جهرم با اشاره به اینکه یکی ازمهمترین نیازهای روانی بشر شادمانی و نشاط است، از بخشداران تابعه خواست در اجرای طرح بشری در روستاها نهایت همکاری کنند.

کد خبر 1178696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha