سوم خرداد نقطه آغاز بلوغ نظامی و تسهیلاتی ایران اسلامی شد

حبیبی سوم خرداد را نقطه آغاز بلوغ نظامی و تسهیلاتی ایران اسلامی دانست و گفت: رمز موفقیت و دستاورد ما در حماسه سوم خرداد اعتماد به باورها، وعده و عطیه الهی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت،  «حسن حبیبی» امروز(سه شنبه، ۳ خرداد) در نشستی که با پیشکسوتان دفاع مقدس و عملیات بیت المقدس در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان برگزار شد با گرامیداشت سالروز حماسه غرور آفرین آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: اکثر ملت ها و کشورها در یک حادثه و اتفاقی عزتمند و عزیز می شوند و کشور عزیزمان ایران در شرایط سخت استقلال یک حاکمیت دینی و اسلامی و در دل دفاع مقدس عزتمند و تثبیت شد.



مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان گفت: ایران در یک شرایط نابرابر بود و اگر با محاسبات کلاسیک نظامی بخواهیم حساب کنیم اصلاً جور نمی آمد که خرمشهر عزیزی که بیش از چندین ماه در تصرف رژیم بعث عراق بود، آزاد شود ولی فرهنگ ایثار و شهادت با ما بود.



وی افزود: صدام در ابتدای شروع حمله به ایران ۴۰۰ هواپیمای مدرن و ۲۱ لشکر زرهی داشت که با توجه به وارد شدن خسارات به برخی از این تجهیزات در پایان روز قبول قطعنامه طی آماری که سازمان های بین المللی دریافت کردند صدام هنوز ۷۰۰ هواپیما بروز و بیش از ۵۶ لشکر و یک میلیون رزمند داشت و این نشان می دهد که ما با یک کشور ساده و ضعیف رو به رو نبوده ایم.



حبیبی با اشاره به اینکه طبق آمارها ۳۷ کشور مستقیم و غیر مستقیم با کشور عراق همکاری می کردند بیان کرد: اختلاف کشور عراق بر سر مرز زمینی ایران نبود بلکه او با ماهیت انقلابی ما مشکل داشت.


وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران ما توانست نور بسیار وسیع و گسترده ای را در ایالات متحده آمریکا و منطقه بفرستد چرا که در قبل از انقلاب همه ملت های مسلمان در سیطره آمریکایی‌ها بودند.



حبیبی اضافه کرد: بعد از انقلاب و تسخیر سفارت آمریکا در ایران که همان لانه جاسوسی اش بود، اوج دشمنی ها و خصومت از سوی نظام استکباری بیشتر شد و یکی از این عرصه ها عرصه نظامی بود که می خواست با آن به ما ضربه بزند از این رو صدام را به بهانه اینکه خشونت طلب و جاه طلب است برای این حرکت انتخاب کردند.



وی ادامه داد: دشمن بخوبی پی برده بود که موج بیداری انقلاب اسلامی و حضرت امام قطعاً فقط در سرزمین ایران نخواهد ماند و از مرزهای ایران عبور خواهد کرد.



حبیبی با بیان اینکه چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم بغداد نیز تظاهرات کردند گفت: درگیری همیشگی صدام با کردهای عراق و حمایت ایران از کردها و هم اینکه مردم عراق به دنبال یک حاکمیت اسلامی در کشورشان بودند و.. کینه هایی بود که صدام حسین داشت و از این رو بهترین فرصت بود تا یک حمله نظامی به ایران را با چراغ سبز ابرقدرت های جهان در بلوک شرق و غرب آغاز کند.



وی خاطر نشان کرد: تنها جنگی که دو بلوک شرق و غرب در کنار هم آمدند و به صدام چراغ سبز نشان دادند همین جنگ هشت ساله با ایران بود.


حبیبی در ادامه رمز موفقیت و دستاورد ما از حماسه سوم خرداد را اعتماد به باورها، وعده و عطیه الهی دانست و افزود: صدام در ابتدا قصدش فروپاشی ایران و در دست گرفتن تهران بودند اما سوم خرداد نقطه آغاز بلوغ نظامی و تسهیلاتی ایران اسلامی شد.



وی تصریح کرد: ما با تکلیف امام راحل و هدایت های پیامبرانه اش که مردم را در دفاع از کوی و برزن با هم هماهنگ کرد به وحدت و انسجامی رسیدیم که در کل دوران دفاع مقدس نیز حاکم بود.



حبیبی افزود: اگرچه امروزه عرصه ها تغییر کرده و دشمن عرصه سخت اقتصادی و عملیات روانی به راه انداخته قطعا باز در سایه همان وحدت و انسجام می توانیم نقش آفرینی کنیم.



وی اظهار کرد: همان اندازه که در شکل گیری پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فرهنگ ایثار و شهادت نقش آفرین بوده است، برای آینده کشور و نظام و تحقق تمدن نوین اسلامی نیز می توان در سایه همین فرهنگ ایثار و شهادت راه خود را پیدا کرد.



حبیبی در ادامه از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس خواست ارتباط خود را با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بیشتر کرده و  با بیان خاطرات، ارایه اسناد و.... این نهاد فرهنگی را که تنها نهاد متولی حفظ دستاوردهای معنوی عرصه دفاع مقدس است، یاری کنند.



وی اظهار کرد: بنیاد حفظ آثار واقع‌بینانه آثار را ثبت و ضبط می کند و عنوان نهاد ما خود «جهاد تبیین» است.



حبیبی همچنین گزارشی از روند اجرای باغ موزه دفاع مقدس استان گیلان بیان کرد: فاز اول این پروژه دارای ساختمان اسناد و کتابخانه و ساختمان اداری با محوطه سازی همزمان با پنج استان در کشور در هفته دفاع مقدس افتتاح رسمی خواهد شد.



وی اضافه کرد: یک آمفی تئاتر چند منظوره ۳ هزار متری در چند طبقه نیز در حال ساخت است که می توانیم بحث هنری را در آن دنبال کنیم و ساختمان گالری ها را در مراحل بعدی افتتاح خواهیم کرد  ولی همه اینها در ردیف بودجه ملی کد ملی دریافت کرده اند و روال خود را طی می کنند.



حبیبی افزود: از نظر سخت افزاری به هیچ عنوان نگرانی نداریم اما نگران بحث نرم‌افزاری کار هستیم چرا که نمی دانیم چقدر از گنجینه آثار شهدا به صورت فنی نگهداری شده اند و اکنون چه چیزی برای انتقال به موزه داریم.



وی با تاکید بر اینکه ظرفیت های خوبی در چاپ و نشر کتاب داریم گفت: در حوزه کار تاریخ شفاهی دفاع مقدس دوستان ما در بنیاد حفظ آثار زحمت کشیده‌اند و بیش از پنج هزار نسخه از خاطرات و اسناد را جمع‌آوری کرده اند و از شما پیشکسوتان دفاع مقدس می خـواهیم که با بنیاد همکاری کرده و وقتی همکاران ما به درب خانه های شما می آیند، اگر اسنادی دارید همانجا تحویل دهید تا ما با دستگاه اسکن سیار تمامی آن اسناد را جهت نگهداری در مرکز اسناد بنیاد حفظ آثار ثبت و ضبط کنیم.



حبیبی تصریح کرد: ثبت و ضبط خاطرات و اسناد شما وظیفه ما است تا بتوانیم با چاپ و نشر آنها را در اختیار نسل های آینده قرار دهیم.



وی همچنین یادآور شد: بنیاد برنامه های شاخصی را در حوزه پیشکسوتان دفاع مقدس طی دو سال گذشته در سطح کشوری برگزار کرده و امسال نیز برگزار خواهد شد.



حبیبی بیان کرد: مهاجرت ها و تغییر زندگی باعث شده خیلی از رزمندگان و پیشکسوتان را گم کنیم ولی باید پیوند بین نقش گیلانی ها با محور اسلام و شیعه، گیلانی ها در انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم و غیره را برای آیندگان ثبت و ضبط کنیم.

 

کد خبر 1178767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha