احیای ۲ هزار واحد تولیدی راکد در کشور/  بزرگترین شهرک صنعتی گیلان مشکل تامین برق دارد

​رسولیان با تاکید بر اینکه بزرگترین شهرک صنعتی گیلان یعنی شرکت سپیدرود با مشکل تامین برق مواجه است گفت: از حدود ۹۳۰ واحد تولیدی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گیلان وجود دارد ۱۹۰ واحد راکد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «‌علی رسولیان» شامگاه سه‌شنبه(سوم خرداد) در گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: مجموعا در کشور حدود هزار و ۳۷ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب داریم که از این تعداد ۸۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی فعال هستند.

 

معاون وزیر صمت با بیان اینکه ۹ منطقه ویژه اقتصادی نیز زیرمجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار دارد عنوان کرد: حدود ۶۰ شهرک زیرمجموعه این سازمان است اما توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و در کل ۴۹ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در کشور پروانه بهره‌برداری گرفتند.

 

رسولیان با تاکید بر اینکه ۴۶ هزار طرح تولیدی در کشور در حال ایجاد است تصریح کرد: مجموع افرادی که به شکل مستقیم در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مشغول به کار هستند حدود یک میلیون نفر برآورد شده است.

 

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران از وجود ۹۳۰ واحد تولیدی در گیلان خبر داد و افزود: این واحد‌های تولیدی در شهرک‌های و نواحی صنعتی استان مستقر هستند و که بر اساس جمعیت می‌توان گفت حدود ۲ درصد از شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در گیلان واقع شده‌اند. 


 ‏
وی اضافه کرد: از ۴۹ هزار و ۲۰۰ واحدی که پروانه بهره‌برداری گرفته و در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار دارند طبق آخرین عارضه یابی که بعد از استقرار دولت سیزدهم انجام گرفت ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تولیدی پروانه دار در داخل و بیرون شهرکها راکد هستند.

 

معاون وزیر صمت با بیان اینکه هزار مشاور در مراکز خدمات کسب و کار و در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند اذعان کرد: عارضه یابی دقیق واحد‌های راکد از جمله تکالیف این مشاوران است تا بعد از این فرآیند موضوع در ستادهای تسهیل استانها مورد پیگیری بیشتر قرار گیرد.

 

رسولیان از برگشت ۲ هزار واحد راکد تولیدی در سطح کشور به چرخه تولید در سال گذشته سخن گفت و اظهار داشت: از این تعداد ۵۴ واحد تولیدی که برگشت داده شده‌اند در استان گیلان مستقر بودند از طرفی برای امسال هم فعالسازی ۲ هزار واحد راکد کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران یادآور شد:‌ امسال به نام سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شده و برای عملیاتی ساختن این شعار راهبردی لازم بود برنامه‌هایی تدوین شود که در همین راستا وزارت صمت بسته‌ای را تهیه کرده است.


 ‏
وی مردمی کردن اقتصاد، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تامین آب و برق پایدار برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی را از جمله موضوعاتی که در کشور در دستور کار قرار گرفته است اعلام کرد و گفت: ایجاد کارگاه‌های کوچک و ایجاد شهرک‌های خورشیدی در کشور از دیگر مواردی است که طرح‌های مورد نیاز آن جهت عملیاتی ساختن تهیه شده است.

 

معاون وزیر صمت از برنامه ایجاد هزار کارگاه در سطح کشور خبر داد و با بیان اینکه در استان گیلان هم این برنامه اجرا می‌شود اظهار داشت: در سطح کشور برابر برآوردهایی که انجام شده است افرادی را داریم که از سالیان قبل اراضی را گرفتند اما منجر به تولید نشده که قصد خلع ید کردن آنها را داریم تا اراضی در اختیار فعالان اقتصادی واقعی قرار گیرد.

 

*وجود ۱۹۰ واحد تولیدی راکد در گیلان

رسولیان اضافه کرد: در استان گیلان طبق ارزیابی‌های انجام شده تعداد واحدهای راکد آن بسیار زیاد است به بیان دیگر از حدود ۹۳۰ واحد تولیدی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آن وجود دارد ۱۹۰ واحد غیر فعال هستند بنابراین در کنار تامین مالی ایجاد کمیته واحد‌های راکد و‌ رصد مداوم این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد که در دستور کار قرار دادیم.

 

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران عنوان کرد: باید تلاش شود تا در شهرک‌ها و نواحی صنعتی پساب‌های صنعتی محیط زیست را آلوده نکند و در همین راستا احداث سه تصفیه خانه را در استان گیلان در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم این پروژه‌ها را امسال به بهره‌برداری برسانیم.


 ‏
وی با تاکید بر اینکه بزرگترین شهرک صنعتی گیلان یعنی شرکت سپیدرود با مشکل تامین برق مواجه است خاطرنشان کرد: برابر قانون اجرای پست‌های برق وظیفه وزارت نیرو است اما در تلاشیم که پست برقی را برای توسعه صنعتی استان گیلان و شهرک صنعتی سپیدرود احداث نماییم. 

 

کد خبر 1178818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha