معضل سقوط آبشاری جمعیت/ جوانی جامعه نیازمند مدیریت جهادی است

کاهش فرزندآوری و سقوط آبشاری نیروی جوان یکی از معضلات امروز جامعه است، حل این معضل نیازمند مدیریت جهادی و میدانی است.‌

خبرگزاری شبستان _ رشت، سمیه بشارتی؛ استان گیلان با وجود برخورداری از داشته‌های طبیعی و فضای زندگی مناسب در کنار محیطی بسیار پویا برای زندگی سالم و جدا از عوامل جدی مخربی همچون آلودگی، طی چند دهه اخیر متاسفانه در سراشیبی پیری قرار گرفته و طبق آمارهای رسمی از نظر نرخ سالمندی در کشور، سرآمد است.

 

پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که به دلیل سقوط نرخ زاد و ولد و کاهش تمایل زوج‌ها به فرزندآوری، با کاهش شدید جمعیت به عنوان یک چالش بزرگ مواجه هستیم که باید راهکارهای اساسی برای رفع آن اندیشیده شود. با وجود شبکه‌های ماهواره‌ای و دیگر مسائل، میزان زاد و ولد با تغییر الگوهای زندگی دستخوش تغییراتی شده و برخی خانواده‌ها یا از فرزندآوری دوری کرده و یا به داشتن یک فرزند اکتفا می‌کنند. بی‌توجهی به این مسئله مهم جمعیت را به سمت کاهش و پیری سوق می‌دهد.

 

در این گزارش گفتگوی ویژه‌ای با ۲ شهروند گیلانی انجام شده که دغدغه‌های عدم فرزندآوری در جامعه را اینگونه بیان کردند:

 

*درآمد آفریقایی و هزینه های اروپایی داریم

« زهرا توحیدی» به کاهش جمعیت گیلان و کشور اشاره و اظهار کرد: متاسفانه با افزایش قیمت‌ها و گرانی روزانه کالاها، زوجین در فکر فرزندآوری نیست.

 

این کارشناس مدیریت دولتی در رشت با بیان اینکه چهار سال است که ازدواج کرده‌ام اما مسکن ندارم افزود: هر روز شاهد افزایش قیمت و تورم هستیم و دیگر برای زوجین انگیزهای برای فرزند آوری وجود ندارد.

 

وی خواستار نگاه جدی مسئولان به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه شد و اذعان کرد: بی‌توجهی مسئولان به معیشت و مسکن کشور را رفته رفته به سمت پیری گرایش داده است.

 

توحیدی با اشاره به اینکه با نگاه فرامرزی قیمت‌ها را بالا می‌برند خاطرنشان کرد: درآمد کشورهای آفریقایی در کشور ما حاکم است اما هزینه‌های اروپایی را برای مردم تدوین کرده‌اند.

 

 

این شهروند رشتی با تاکید بر اینکه بی‌توجهی مسئولان زمینه کاهش ازدواج و پیری را فراهم کرد تصریح کرد: بیکاری و گسترش فرهنگ غربی یکی دیگر از عواملی است که علاقه به فرزندآوری را کاهش داده است.

 

کارشناس مدیریت دولتی در رشت با اشاره به اینکه متاسفانه گیلان پیرترین استان کشور شمرده می‌شود، گفت: عدم مدیریت اقتصادی و فرهنگی مطلوب، دست به دست هم داده تا چنین مشکلاتی در حوزه جمعیت گیلان ایجاد شود.

 

وی اضافه کرد: توجه به زوج‌های جوانان و جوانانی که قصد ازدواج دارند اما کار و معضل مسکن گریبان گیرشان هست، بایستی بیش از پیش مورد توجه دولت‌مردان قرار گیرد.

 

این شهروند رشتی تصریح کرد: ظرفیت‌های بالایی در گیلان وجود دارد که متاسفانه مغفول مانده است، که اگر توجه و حمایت قرار گیرد بسیاری از مشکلات بیکاری و مسکن مرتفع خواهد شد.

 

 

*مسئولان حل معضل جمعیت را فقط منتهی به جلسات کرده اند

« انسیه زاد پرور» با اشاره به اینکه متاسفانه نسل جدید علاقه به فرزند آوری ندارد اظهارکرد: فرهنگ‌سازی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و برپایی برنامه‌های انگیزشی و تشویقی شاید مشکل پیری جمعیت را حل کند.

 

این فارغ التحصیل رشته روانشناسی در رشت اذعان کرد: پنج سالی است که  ازدواج کردم اما علاقه به فرزند ندارم چون واقعا هزینه‌های گزاف اجاره مسکن و کالاهای اساسی دیگر جایی برای فرزندآوری جوانان نداشته است.

 

وی افزود: با حقوق پایین نمی‌توانیم خوراک و پوشاک و اجاره مسکن خود را تهیه کنیم تا چه برسد بچه دیگری باشد و بخواهیم آن را نیز تامین کنیمنسل‌ها در حال منقرض شدن است و بایستی دولت‌مردان برنامه‌های نوین و تاثیر گذاری را اجرایی کنند. ‌

 

کارشناس روانشناسی در رشت با تاکید بر اینکه زندگی بر مردم سخت شده است تصریح کرد : با افزایش قیمت ها دیگر جوانان اشتیاقی به فرزند آوری ندارند.

 

وی با اشاره به اینکه مسئولان حل معضل جمعیت را فقط منتهی در جلسات کرده اند خاطر نشان کرد : مدیران ما عملا در جامعه برای جوانان کاری انجام نمی دهند تا زمینه ازدواج و فرزند آوری فراهم شود.

 

زاد پرور اظهار داشت: با بهره گیری از کمک های خیرین می توانند به زوج های جوان در تامین مسکن و خرج های ازدواج و فرزند آوری کمک کنند.‌

 

 

وی به دیگر مشکلات و راهکارهای حل این معضل پرداخت و اضافه کرد: پوشش هزینه‌های درمان ناباروری توسط بیمه‌ها، افزایش مبلغ وام ازدواج جوانان، وام ودیعه و خرید مسکن، تخصیص بودجه برای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت، فرهنگ‌سازی و آموزش، حمایت خانواده از جوانان و ازدواج از جمله مواردی است که می‌تواند به افزایش ازدواج و تمایل به فرزندآوری و افزایش جمعیت کمک کند.‌

 

این کارشناس روانشناسی در رشت تصریح کرد: امیدوارم مدیران و مسئولان ما این بحران را جدی بگیرند و زمانی متوجه حل مشکل نشوند که دیگر از دستشان کاری ساخته نیست و نیازمند واردات نیروی انسانی از دیگر کشورها باشیم.‌

 

توجه مسئولان به اشتغال مهمترین راهکار مقابله با این بحران است، چرا که اگر جوانان بیکار نباشند قطعاً به داشتن فرزند فکر می‌کنند. نبود اشتغال عامل مهم ایجاد بیکاری و فقر است، از سوی دیگر این امر باعث کاهش آمار ازدواج، افزایش میزان طلاق و سایر آسیب‌های دیگر می‌شود، از سوی دیگر تورم بالا و افزایش چشم گیر هزینه های اقلام اساسی زندگی از دیگر عوامل عدم فرزندآوری شمرده می‌شود.، عدم توجه به مدیریت و برنامه ریزی صحیح در این حوزه بیش از پیش به این بحران در کشور دامن زده است.‌

کد خبر 1179168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha