استقلال و احترام سالمندان دست خوش تغییرات شده است

حمیدیان با اشاره به سالمندی و نیازها و ضرورت های این دوره، گفت: استقلال و احترام سالمندان در دهه های اخیر دست خوش تغییرات شده است.

خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، «اکرم حمیدیان« روز پنجشنبه(5 خرداد) در نشست مجازی سلامت خانواده به مناسبت هفته جمعیت در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور اظهارداشت: گذر زندگی از کودکی تا سالمندی فراز و نشیب های زیادی است که همه دوران ها حائز اهمیت هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان افزود: دوران سالمندی یکی از دوره های سنی حساس و نیازمند احترام و تکریم است که باید به آن توجه شود و البته مردم از سنین نوجوانی، جوانی و میانسالی به این گذر زندگی توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: برخی از بد اخلاقی ها و بد رفتاری دوران میانسالی و جوانی باعث دور شدن افراد از شخصی می شوند که این کار سبب کاهش محبت در دوران میانسالی خواهد بود.

 

حمیدیان با بیان اینکه شرایط توجه به سالمندان با گذشته تغییر یافته، خاطرنشان کرد: استقلال و احترام سالمندان در دهه های اخیر دست خوش تغییرات شده و برخی از احترام و جایگاه ها از بین رفته است.

وی اضافه کرد: جایگاه بزرگی و مشورت خواهی از افراد با تجربه کم رنگ شده و این موضوع مانع از بهره گیری از تجربه و مشارکت دهی آنان می شود.

 

استاد جامع دانشگاه پیام نور اصفهان با اشاره به اینکه برخی از خانواده ها اختیارات سالمندان را در تصمیم گیری کاهش داده اند، خاطرنشان کرد: آنان برای پدر و مادر سالخورده خود تصمیم گیری می کنند و یا از آن ها برای نگهبانی خانه و یا نگهداری فرزندان استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه امکانات رفاهی و تفریحی برای سالمندان و گروه های آسیب پذیر شایسته نیست، اذعان داشت: تشکل های اجتماعی این موضوع را مطالبه کنند.

 

به اعتقاد این جامعه شناس، کار تشکیلاتی مردمی در ایران گسترش نیافته و اگر این فرهنگ نهادینه شود شاهد همکاری های بیشتر و افراد مطالبات خود را در قالب این سمن ها اعلام و این مراکز پیگیری می کنند.

وی اضافه کرد: در برخی از کشورها افراد در دوران جوانی و میانسالی خدمت هایی را ارائه و برای آنان ذخیره ای ثبت تا دردوران سالمندی از آن استفاده کنند.

 

حمیدیان سلامت در زندگی و خانواده را مرهون توجه به همه دوران زندگی بیان کرد و یادآورشد: در طول زندگی باید مسیرهای پیشرفت و سلامتی را هموار کرد و نباید با ایجاد خستگی در یک دوران به یک مقطع سنی آسیب زد و یا اینکه روح خود را برای آینده دچار مشکل سازیم.

کد خبر 1179328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha