« پوشاک اسلامی بانوان» آنچه در فروشگاه ها یافت می نشود

به سطح فروشگاه های خراسان شمالی که سری بزنید، متوجه می شوید لباس های باحجاب و تا حدودی شیک و مناسب، نایاب است و بعضا شماری از شهروندان بجنوردی برای خرید به استان های دیگر به خصوص مشهد و تهران سفر می کنند تا لباس های مورد علاقه خود را خریداری کنند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ در ایام رو به تابستان که به سطح فروشگاه های استان خراسان شمالی سری بزنید، متوجه خواهید شد که لباس های باحجاب و تا حدودی شیک و مناسب نایاب است و بیشتر لباس هایی که هم اکنون عرضه می شود از نظر حجاب مناسب نیست.

 

 

به نوعی یاد چند بیت از غزل مولانا می افتیم: 

«دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر/ کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

گفتند یافت می نشود گشته ایم ما/ گفت آنچه یافت می نشود، آنم آرزوست!

 

 

در اینجا نیز باید کلی برای لباس های با حجاب و مناسب بگردیم اما متاسفانه یافت نمی شود که بعضا شماری از شهروندان بجنوردی برای خرید به استان های دیگر به خصوص مشهد و تهران سفر می کنند تا لباس های مورد علاقه خود را خریداری کنند.

 

 

یکی از بانوان بجنوردی با بیان اینکه متاسفانه در سطح فروشگاه های این شهر لباس های باحجاب و شیک وجود ندارد، افزود: من دو دختر جوان دارم که آنان به پوشش باحجاب علاقه مند هستند و خودم نیز به عنوان بزرگتر همیشه از آنان می خواهم که لباس مناسب بپوشند اما متاسفانه در زمان خرید با انواع مانتوهای جلو باز، کوتاه، تنگ و نامتعارف رو به رو می شویم.

 

 

«مرضیه کیوانلو» افزود: حتی برای خودم نیز لباس های مناسب به ویژه مجلسی که هم بلند و پوشیده و زیبا باشد پیدا نمی کنم که من شخصا لباس هایم را به خیاط می دهم اما دخترانم جوان هستند و دوست دارند که لباس های شیک و مناسب تری بپوشند در حالی که از نظر حجاب نیز در شأن آنان باشد.

 

 

وی گفت: متاسفانه تولید کننده های پوشاک و لباس، مدل های غربی را برای کشور اسلامی استفاده می کنند و بیشتر لباس ها از نظر حجاب مناسب نیست.

 

 

وی افزود: حتی تولید کننده ها در تولید پوشاک به تمامی سایزها نمی پردازند بلکه لباس هایی هم اکنون بیشتر در بازار وجود دارد که متاسفانه تنها برای افراد لاغر اندام و به نوعی مانکن، عرضه می شود.

 

 

وی اظهارداشت: بارها این گلایه را به فروشنده های لباس تاکید کرده ام اما متاسفانه آنان گفته اند که ما تولید کننده لباس نیستیم هرچه باشد برای فروش می آوریم.

 

 

کیوانلو بیان کرد: این در حالی است که جمعیت زیادی از بانوان کشور لاغر نیستند و این گروه نیز نیاز به لباس های زیبا دارند که باید طراحان آن را مد نظر قرار دهند چراکه تنها افراد لاغر اندام نیاز به لباس ندارند.

 

 

یکی دیگر از بانوان بجنوردی که کارمند است، گفت: اگر به جز شهریور و مهر به بازار این استان سری بزنیم لباس های اداری مناسب پیدا نمی شود، بیشتر فروشنده ها می گویند که لباس اداری را برای فرهنگیان می آوریم که این امر نیز بیشتر باآغاز فصل مدرسه انجام می شود.

 

 

«فریده فیروزه ای» افزود: هم اکنون بیشتر زنان کارمند استان برای خرید لباس های اداری مناسب به سایر استان ها از جمله مشهد و تهران سفر می کنند این در حالی است که تعداد زیادی از جمعیت این استان شامل فرهنگی، کارمند اداره ها، سازمان ها و شرکت ها هستند.

 

 

وی با بیان اینکه زنان محجبه برای انتخاب لباس در بازار سرگردان هستند، گفت: شخصا برای پیدا کردن یک پوشاک مناسب و باحجاب و در عین حال خنک باید تمام بازار را زیر پا بگذارم ولی متاسفانه آن طور که باید و شاید لباس و مانتو باحجاب برای بانوان پیدا نمی‌شود.

 

یک دختر جوان بجنوردی هم اظهارداشت: طراحان پوشاک و مد باید دنبال فکر و چاره‌ای برای این مسئله باشند.

 

 

«کیانا گریوانی» افزود: چرا شرکت های تولیدی هم اکنون به سلیقه تمام اقشار مختلف جامعه نمی پردازند تنها از روی مدل های غربی طراحی و تولید می کنند این در حالی است که ما نیاز به لباس های با حجاب داریم.

 

 

وی از طراحان و تولید کننده های داخلی خواست تا برای طراحی از نقطه نظرات طراحان کشور استفاده کنند و افزود: کپی برداری از لباس های خارجیان در حالی که از سوی مردم کشور تقاضا برای لباس های مناسب وجود دارد، علت کپی برداری چیست؟!

 

 

کیانا گفت: تولید کننده های داخلی می توانند با طراحی و تولید لباس های مناسب سود زیادی نیز داشته باشند و همچنین با به کاری گیری نیروهای جوان و خلاق حتی کار آفرینی نیز داشته باشند.

 

 

وی صنعت پوشاک را اقتصادی ترین صنعت دانست و افزود: متاسفانه هم اکنون بیشتر لباس ها از سایر کشورها وارد می شود و حتی تولید داخل نیز کپی برداری از طراحی دیگر کشورها است که این در شان مردم نیست.

 

 

وی با بیان اینکه اگر صنعت پوشاک رونق بگیرد فقر و بیکاری نیز ریشه کن می شود، اظهارداشت: در بسیاری از کشورها مشکل بیکاری را با ایجاد کارگاه های تولیدی و پوشاک رفع کرده اند که ما باید این اقدامات را الگو برداری کنیم اما متاسفانه طرح و مدل لباس های آن را کپی برداری می کنیم.

 

 

نظام سایزبندی ملی پوشاک تدوین می‌شود

 

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس در اواخر اردیبهشت ماه در نشست با فعالان و کارگزاران مد و لباس خراسان شمالی گفته بود: نظام سایزبندی لباس با هدف استانداردسازی آن تدوین و به مرحله اجرا گذاشته می شود تا تحولی در عرصه پوشش اسلامی صورت گیرد.

 

 

«سید مجید امامی» اظهارداشت: دستورالعمل لباس های بانوان که شامل طراحی، تولید، توزیع و ویترین است، ابلاغ شده و یک قانون مشخص و واحد دارد.

 

 

وی گفت: برخی موارد از جمله مانتوهایی که قد آنها تا بالای زانو باشد ممنوع است.

 

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهارداشت: هم اکنون بازار لباس در کشور مناسب نیست و در زمینه قاچاق و کیفیت و خرید تولید خارجی بیشتر از تولید داخلی است.

 

 

وی گفت: در ۱۰ سال گذشته تلاش شده تا مسائل اصلی چون ساماندهی طراحان مد و لباس، ارتقای نظام آموزشی و ارتقای اقتصاد نظام پوشاک و تقویت شاخص ها و مولفه های اسلامی در هنر صنعت پوشاک بررسی و ساماندهی شود که می توان به آن نمره ۱۲داد؛ اما هم اکنون بازوهای استانی قدرتمندی تحت عنوان کارگروه مد و لباس وجود دارد که باید از ظرفیت آنها استفاده کرد.

 

 

 

کد خبر 1179338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha