از تمرین حج ابراهیمی تا اعزام حجاج از ۱۹ ایستگاه پروازی

ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی میزبان خیل هزاران نفری از زائران حج تمتع ۱۴۰۱ بود. مسافرانی که پس از سال‌ها انتظار آمده بودند تا در فضایی که تداعی‌گر حس حضور در مکه مکرمه بود، به مشاهده مناسک حج ابراهیمی و تمرین درس عبودیت و بندگی بپردازند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، همایش آموزشی-توجیهی زائران حج تمتع ۱۴۰۱ از صبح روز ششم خرداد با قرائت آیاتی از قرآن مجیدآغاز شد. پخش نماهنگ معنوی با مضامین حج و اقامه عزا برای حضرت امام صادق(ع)، فضاسازی خانه خدا و تکرار ذکر تلبیه از سوی مجری برنامه موجب شد تا علاوه بر افزایش فضای معنوی، حس حضور در مراسم حج را برای حاضران در جلسه تداعی کند.

 

بنابراین گزارش؛  سید صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در این مراسم ضمن عرض خیرمقدم به زائران بیت‌الله الحرام و سایر میهمان، با بیان روایتی از امام صادق(ع)، به عظمت و برکات رویداد حج اشاره کرد و گفت: در میان تمام نعمت‌های الهی، سفر معنوی حج از جمله الطاف خاص الهی است که نصیب هر کسی نمی‌ شود؛ لذا زائران می بایست از لحظه لحظه‌های زیارت خانه خداوند بهره ببر ند و  قدردان این نعمت بزرگ الهی باشند.

حسینی اظهار داشت: این توفیق امروز نصیب یکایک شما عزیزان شده که زائر حرم مطهر نبوی در مدینه منوره و مسجدالحرام در مکه مکرمه شوید که باید قدردان این نعمت گرانقدر باشید چراکه بسیاری افراد مستطیع توفیق چنین لحظات ملکوتی را نمی یابند بنابراین قدر لحظه لحظه های این سفر نورانی را بدانید.

وی با بیان اینکه حج تمتع یکی از واجبات دین محسوب می شود و اگر فرد مسلمان در صورت استطاعت مالی و سلامت آن را انجام ندهد به ترک واجب پرداخته ، گفت: متاسفانه  برخی افراد  که شاید با احکام نورانی اسلام آشنا نیستند در اظهار نظرهایی می گویند که چرا پول حج صرف امور اجتماعی نمی شود در صورتی که طبق احکام دین مبین اسلام اگر شخص مسلمان استطاعت جسمی و مالی دارد ، حج تمتع بر او واجب خواهد شد .

 

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به تأثیرات والای حج تمتع در جنبه های فردی ، اجتماعی و سیاسی گفت: در خلال حج انسان در چشمه سار زلال معنویت پاک می شود و به قرب الهی دست می یابد؛ حاجی به اوج تواضع، خشوع و فروتنی در مقابل خالق  می رسد که می تواند این صفات و فضایل اخلاقی را در زمان بازگشت نیز حفظ نماید و آن را در زندگی و جامعه جاری و ساری نماید.

 

حسینی با برشمردن سیاست های سازمان حج وزیارت در امور اجرایی اظهار داشت: حفظ عزت، حفظ کرامت، صیانت از حقوق زائران و تلاش حداکثری در حفظ سلامت زائران مهمترین راهبردهای ما به حساب می آید .

 

وی افزود: تلاش برای حمایت های کنسولی، اهتمام به حفظ سلامت زائران با ارسال تجهیزات و داروهای پزشکی، کاهش دغدغه ها و نگرانی های زائران در سفر حج تمتع و برنامه ریزی مناسب در امور اجرایی از اقدامات دیگری بوده که در راستای راهبردهای ذکر شده در نظر گرفته ایم.

 

حسینی با تاکید بر ضرورت سلامت زائران در سفر حج تمتع امسال گفت: با وجود مدیریت مناسب و کاهش ویروس کرونا در کشورمان، باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که شرایط فراگیری در جهان همچنان وجود دارد؛ حال با توجه به حضور زائران مختلف از ۹۰ کشور دنیا در اجتماع حج، می طلبد که زائران دستورالعمل های بهداشتی را به طور ویژه مدنظر قرار دهند.

 

وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت در این راستا دستورالعمل های بهداشتی را در نظر گرفته است، گفت: زائران نیز باید در کنار توصیه ها، تمامی دستورالعمل های بهداشتی و فردی را رعایت کنند چراکه خدایی ناکرده در صورت بیماری یک نفر او از فضایل معنوی حج تا حدودی باز می ماند و مشکلاتی را در پیرامون و کاروان خود نیز ایجاد می کند که امیدواریم همه عزیزان اهتمام ویژه ای داشته باشند .

 

به گفته حسینی ، زائران باید از ابتدا تا انتهای سفر توجه ویژه و جدی به توصیه های بهداشتی داشته باشند و رعایت نکات بهداشتی را در اولویت اقدامات خود در نظر بگیرند تا سفری در کمال سلامت داشته باشند .

 

وی در ادامه با اشاره به تلاش های شبانه روزی دست اندرکان در سازمان حج وزیارت در راستای برنامه ریزی برای حج تمتع ۱۴۰۱ گفت: علیرغم اعلام دیرهنگام عربستان سعودی برای دعوت از کشورهای مسلمان برای موسم حج تمتع، خادمان حجاج در سازمان حج و زیارت با وجود زمان اندک به صورت فشرده مبادرت به برنامه ریزی و فراهم کردن اقدامات اجرایی کردند .

 

رییس سازمان حج وزیارت تصریح کرد: برنامه ریزی هایی که در سنوات گذشته حدود ۴ ماه با طول می انجامید در مدت ۲۰ روز و با رویکردی جهادی و شبانه روزی به ثمر نشست و خوشبختانه مشکلی در این راستا وجود ندارد و طی دو روز گذشته نیز اولین گروه از عوامل اجرایی برای فراهم کردن مقدمات حضور اولین گروه زائران عازم جده شدند.

 

حسینی با بیان اینکه تفاهمنامه های اجرایی در حوزه اسکان، تغذیه، حمل و نقل و ..... تا حدود زیادی به صورت وبیناری انجام گرفته است، گفت: خوشبختانه مشکلی در راستای خدمات اجرایی وجود ندارد و تلاش خود را در جهت رضایت حداکثری زائران به کار بسته ایم.

 

وی همچنین در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای  بیمه زائران توضیح داد: خوشبختانه خدمات بیمه ای را به بهترین و کاملترین صورت برای زائران در نظر گرفته ایم که نگرانی و دغدغه ای در این زمینه وجود نداشته باشد.

 

وی در خصوص خدمات هواپیمایی برای اعزام و بازگشت زائران گفت: با تلاش های صورت گرفته با سازمان هواپیمایی و همکاری مناسب دست اندرکاران ذیربط ، بهترین و مناسب ترین هواپیماها برای ضیوف الرحمان در نظر گرفته شده که تمامی عزیزان در قالب ۳۰۰ کاروان از ۱۹ ایستگاه پروازی عازم سرزمین وحی می شوند که برخی از حجاج مدینه قبل و برخی عزیزان مدینه بعد هستند ؛ تاریخ نخستین پرواز حاجیان ایرانی نیز ۲۳ خرداد ماه خواهد بود و تاریخ آخرین بازگشت حجاج ایرانی به کشورمان نیز یک روز مانده به ماه محرم در نظر گرفته شده است.

 

رییس سازمان حج وزیارت تصریح کرد: طول سفر حجاج نیز نسبت به سنوات قبل مدیریت شده و متوسط اقامت حجاج ایرانی در مدینه و مکه حدود ۲۸ روز است که در دوره های قبل حتی به ۳۸ روز نیز می رسید .

 

حسینی همچنین به وضعیت هتل های مکه مکرمه و مدینه منوره اشاره کرد و افزود: تعداد و کیفیت هتل‌های مدینه به دلیل تخریب هتلهای این شهر و عدم جایگزینی آن، کاهش یافته است بنابراین سطح و فضای هتل‌ها در مدینه نسبت به مکه پایین‌تر است و این مسئله برای حجاج همه کشورها صدق می‌کند.

 

وی اضافه کرد: با وجود تلاش های صورت گرفته برای تامین هتل‌های مناسب، بازهم کیفیت هتل های مدینه و میزان فضای آن نسبت به هتل‌های مکه کمتر است و حجاج باید نسبت به این مهم آگاه باشند اما با این حال پیش بینی و تلاش لازم را برای اسکان مناسب و نزدیک به حرم مطهر نبوی انجام داده ایم.

 

رییس سازمان حج وزیارت با اشاره به وضعیت حمل و نقل برای حجاج گفت: امکانات لازم برای حمل و نقل برون شهری و درون شهری را در نظر گرفته ایم تا مشکلی در این راستا وجود نداشته باشد.

 

حسینی با بیان اینکه در ایام تشریق و در مشاعر امکانات لازم اعم از حمل و نقل، تغذیه مناسب و اسکان پیش بینی شده است، گفت: حجاج عزیز باید نسبت به شرایط خاص اسکان در منا آگاه باشند چراکه سرانه اسکان در چادرهای منا از سوی کشور میزبان برای حجاج همه کشورها تعیین می شود بنابراین شاید در آن ایام شرایط خاصی در خصوص اسکان مطرح باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی بر ضرورت رعایت نکات و دستورالعمل های مطرح شده از سوی روحانیون و مدیران کاروان ها در ایام تشریق و زمان حضور مشاعر تاکید کرد و گفت: زائران باید گام به گام در ایام تشریق از راهنمایی ها و دستورالعمل های تدوین شده برای حفظ نظم و سلامت بهره بگیرند تا خدایی ناکرده مشکلی ایجاد نگردد.

 

رییس سازمان حج وزیارت همچنین به زائران توصیه کرد با توجه به گرم بودن هوا، از لباس ها و کفش های مناسب در مشاعر و ایام تشریق استفاده نمایند تا مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

 

وی افزود: در خصوص قربانی نیز حجاج عزیز باید به دستورالعمل های تدوین شده از سوی مدیران کاروان ها توجه جدی کنند و نگرانی نداشته باشند؛ برای حج امسال ۴۰ نفر از ذابحان خبره و با تجربه در نظر گرفته شده اند.

 

رییس سازمان حج وزیارت همچنین به تصمیم وزارت حج عربستان مبنی بر افزایش برخی خدمات اشاره کرد و گفت: طی هفته گذشته وزارت حج عربستان هزینه های خدمات طواف و اعمال را برای کشورهای حاضر در مراسم تا حدود ۳۰۰ درصد افزایش داد اما ما تمام تلاش خود را در نظر گرفته ایم تا هزینه جدیدی به حجاج عزیز تحمیل نشود ؛ در صرفه جویی ها و تمهیدات به نحوی عمل می شود که مشکلی پیش نیاید و پیش بینی های لازم را در این خصوص مدنظر داریم.

 

وی در ادامه به حجاج استان تهران اشاره کرد و افزود: ۵۲ درصد از حجاج امسال بانوان و ۴۸درصد آقایان هستند و میانگین سنی حجاج تهران ۵۲ سال است ؛ کوچک ترین حاجی امسال نیز ۶ ساله خواهد بود .

 

حسینی در پایان از زحمات و تلاش های بعثه مقام معظم رهبری ، تمامی دستگاههای همکار همانند سازمان هواپیمایی، جمعیت هلال احمر ، نیروی انتظامی ، فرودگاه‌ها و ....تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به طرح شدن برخی شبهات در  فضای مجازی در خصوص هزینه سفر حج، افزود: انجام حج برای فرد مستطیع یک واجب شرعی است و ترک آن موجب معصیت است. افرادی که این شبهات را مطرح می کنند از موازین و فلسفه تشریع احکام اسلامی آگاه نیستند و این گونه تبلیغات منفی بر زائران خانه خدا اثرگذار نخواهد بود.

 

حسینی با بیان اینکه حج علاوه بر برکات فردی و معنوی، آثار جمعی فراوانی دارد، اظهار کرد: یک جنبه از حج ارتباط معنوی وثیق میان خالق و مخلوق است و تهذیب، تزکیه و اوج تواضع و فروتنی برای انسان در پیشگاه خداوند احدیت در این سفر معنوی می‌تواند صورت می‌پذیرد.

 

وی افزود: اما اهمیت جنبه‌های اجتماعی و سیاسی حج اگر بیش از این جنبه نباشد، کمتر نیست. امیدواریم این توجه و توفیق معنوی در طول سال‌های بعدی استمرار یابد.

 

وی سیاست سازمان حج و زیارت را مبتنی بر چهار بخش حفظ عزت، حفظ کرامت، صیانت از امور زائران و تلاش حداکثری برای تأمین نیازهای آنان عنوان کرد و در باره تهیه اقلام دارویی زائران و لزوم رعایت نکات بهداشتی و تغذیه زائران توضیحاتی داد.

 

وی تصریح کرد: مجموعه حج و زیارت با تلاش  شبانه‌روزی از نیمه دوم ماه رمضان مشغول هماهنگی‌های مرتبط با تأمین نیازهای سفر زائران به سرزمین وحی بودند و اقداماتی را که باید  طی 4 ماه انجام می‌شد  در طی 20 روز انجام دادند.

 

سفر حج، موهبت و تحفه الهی است

بنابرگزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این همایش آموزشی توجیهی حج 1401 ، زائران را به رعایت نکات کلیدی فلسفه حج، توجه داد.

 

وی با اشاره به وقفه دو ساله حج به دلیل بیماری همه گیر کرونا و محدودیتهایی که امسال برای برگزاری آن اعمال شده، توفیق شرکت در حج سال جاری را برای زائران سرمایه بسیار ارزشمندی برشمرد که بسیاری از متقاضیان حج تمتع از آن محروم ماندند و پیش از آنکه نوبت اعزام آنان فرا رسد، از این دیار فانی روی برکشیدند در حالی که به زیارت خانه خدا مشرف نشدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نواب، اطاعت مطلق در درگاه حق تعالی را کلید و رمز موفقیت حج برشمرد و گفت: اگر انسان حج را برای خدا انجام ندهد، این فرصت و سرمایه ارزشمند را از دست داده است.

 

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در نوبت حج تمتع قرار دارند، اضافه کرد: عزیمت این شمار از متقاضیان شاید تا 15 سال به طول انجامد و همین موضوع باید برای زائران حج امسال گوشزد باشد تا از این فرصت الهی به نحو احسن استفاده کنند.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با توصیه اکید حجاج به دوری از منیّت و فاصله گیری از زرق وبرق دنیا، همچنین آنان را به تأثیر مستقیم مال حلال شان در حج و تصفیه امور مالی شان توجه داد و افزود: عبادتی که از مال غیر حلال همراه باشد مقبول نخواهد بود و همانطور که در روایات آمده، چنانچه حاجی که مال غیرحلال داشته باشد، هرآنچه لبیک اللهم لبیک بر زبان بیاورد، لبیک وی و اعمالش مقبول نخواهد افتاد و تنها در صورت پاک و صاف بودن مالش خداوند به بنده اش خوش آمد خواهد گفت.

 

وی با مهم خواندن انتخاب همسفر در حج، همچنین زائران را از سستی در انجام مناسک حج برحذر داشت و گفت: نقل است که شهید دستغیب در مراسم حج تمتع آنقدر طواف کرد که پاهای شان تاول زد و هنگامی که از ایشان پرسیدند که چرا به خود رحم نمی کنید، گفت که چنین فرصت الهی دیگر به دست نخواهم آورد و می خواهم از لحظه لحظه آن در توجه به حق تعالی استفاده کنم.

 

حجت الاسلام والمسلمین نواب با توصیه به زائران که آستانه تحمل و ایثار خود را بالا ببرند، از آنان خواست که خادم ضیوف الرحمان باشند و همواره به بقیه کمک کنند.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، «تفکر» را نقطه کلیدی بهره گیری از این فرصت الهی برشمرد و اظهار کرد: تفکر بر حج و فلسفه آن و تاریخی که بر آن سرزمین گذشته بسیار تأثیرگذار است. اینکه اخلاق و سیره ما چقدر با پیامبر اکرم و ائمه اطهار که زمانی در همان جایگاه حضور داشتند مطابقت داشته و شبیه آنان هست و اینکه چقدر تلاش می کنیم تا همانند بزرگان دینی مان رفتار کرده و روش برخورد آنان را از جمله با خانواده و مردم در نظر گرفته و الگوی خود قرار دهیم.

 

وی بجای طواف صرف تفکر و دو رکعت نماز تفکر را برتر از هر اعمالی دانست و همانطور که رسول اکرم تأکید داشت، زائران حج را بر ضرورت پیروی از حضرت ابراهیم توجه داد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به حضور روحانیون کاروان ها برای خدمت گذاری به حجاج، آنان را برترین روحانیون در جمع کشورهای اسلامی حاضر در مناسک حج برشمرد که دارای تجارب بسیار و کارآزموده بوده و به منظور تأمین نیازهای شرعی حجاج، دوره های بسیاری را گذرانده اند.

 

وی برخورد حجاج ایرانی با برادران و خواهران اهل سنت از سایر کشورهای اسلامی و نیز کشور میزبان را بسیار مهم برشمرد گفت: با توجه به تعدد کشورهایی که زائران آنها در حج حضور دارند ، نظامات کشور میزبان باید کاملاٌ رعایت شود.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به شعار حج امسال و تأکید آن بر خودسازی، انسجام، اقتدار اسلامی و دفاع از مسجدالاقصی، آن را بسیار پیشرو، راهبردی و هنرمندانه خواند و افزود: دفاع از مسجد الاقصی که این روزها دستخوش دسایس فراوانی قرار گرفته، وظیفه شرعی همه مسلمانان جهان است.

 

تاکیدات امنیتی و حفاظتی به زایران حج امسال

در ادامه این مراسم سرهنگ محسن عقیلی، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور طی سخنانی اظهار کرد: مجموعه نیروی انتظامی و پلیس فرودگاه‌ها از لحظه شروع حج تا پایان این مأموریت حساس در تمام فرودگاه‌های کشور در حال خدمت‌رسانی هستند. اگرچه اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام شده و می‌شود، ولی چند توصیه مهم بیان می‌کنم .

 

وی افزود: نکته نخست اینکه حتماً در زمان مناسب در فرودگاه حاضر شوید. در اعزام و بازگشت مسافران با کمترین همراه و خودرو به فرودگاه تردد داشته باشید. نکته دوم اینکه تمام ملاحظاتی را که در زمینه بازرسی درنظر گرفته می‌شود، برای امنیت حاجیان و مسافران در طول سفر است؛ لذا همکاری و سعه صدر حاجیان در این سفر معنوی و البته حساس ضرورتی انکارناپذیر است.

 

عقیلی تصریح کرد: تجربه نشان داده است که برخی از عزیزان به خاطر ناآگاهی و ندانستن مقررات و همراه داشتن وسائل ممنوعه هر ساله از این سفر معنوی بازمی مانند. تأکید می‌کنم که بازرسی در فرودگاه‌های ایران با دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود و به هیچ وجه امکان ندارد هرگونه مواد ممنوعه از کشور خارج شود و باید تلاش کنیم در شأن یک زائر ایرانی در این مراسم حاضر شویم.

اعزام بیش از ۵ هزار حاجی از استان تهران

سیدعباس حسینی، مدیر امور حج و زیارت استان تهران نیز در سخنانی در این مراسم با بیان اینکه 5200 زائر در قالب 38 کاروان از مجموعه استان عازم سفر زیارتی حج می‌شوند، گفت: اگرچه برنامه کاروان ها پیش از اعزام با حضور همشهری‌ها انجام می‌شود، ولی در فضای فرودگاه‌های کشور به شکل ملی و فراشهری و در فضای فرودگاه‌های عربستان با حضور ملت‌های مسلمان به شکل فراملی برگزار می‌شود.

 

وی افزود: حضور زائران از فرهنگ‌ها، زبان‌های و کشورهای مختلف در اماکن زیارتی در مکه مکرمه و مدینه منوره و همچنین منا و عرفات آمیزه‌ای زیبا از فرهنگ ملل اسلامی را ترسیم می‌کند و زائر حس وحدت جدایی‌ناپذیر اسلامی را که از برکات حج ابراهیمی است، درک می کند.

 

گفتنی است در ادامه این همایش، محمد لطفی نماینده حراست بعثه مقام معظم رهبری ملاحظات و توصیه هایی را در باره نکات امنیتی برای زائران بیان کرد.

کد خبر 1179749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha