آیین رونمایی از كتاب «تقلید در هنر تلاوت قرآن كریم» برگزار می شود

مراسم رونمایی از كتاب «تقلید در هنر تلاوت قرآن كریم»، نوشته محمد كاكاوند، یكشنبه، ۸ خرداد در سالن كنفرانس ایكنا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن؛ در این مراسم تعدادی از قاریان ممتاز و بین‌المللی قرآن حضور خواهند داشت و برنامه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ برپا می‌شود.

 

«محمد كاكاوند»  مؤلف و نویسنده این كتاب گفت: كتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن كریم در خصوص نحوه پژوهش و تحقیقات صورت گرفته برای تهیه این كتاب گفت: از حدود سیزده سال پیش و با مشاهده روش های مختلف آموزشی كه در جلسات قرآن در حال اجرا است، تصمیم بر آن گرفتم تا به حوزه پژوهش در آموزش های تخصصی با رویكرد آموزش تلاوت قرآن كریم ورود كرده و تحقیقاتی را انجام دهم.

 

وی گفت: با توجه به مراجعه افراد متعدد جهت یادگیری هنر تلاوت قرآن در جلسات و كلاس های هفتگی خویش، بهانه اصلی شروع این تحقیقات از همین جلسات آغاز شد. در ابتدا با اندكی تحقیقات متوجه شدم كه ساز و كار درستی برای موضوع تقلید كه سنگ بنای یادگیری تلاوت قرآن است، چه در داخل كشور و چه در خارج از كشور نداریم و جنبه های بسیار محدود و بلكه ضعیف آن در فضای آموزش تجوید و سنت اقراء و تا حدودی در كلاس های انفرادی آواز و …. وجود دارد، اما در هیچكدام از این موارد، ساز و كار علمی صورت نمی گیرد و پایه همه این موارد بر استمرار بر شنیدن و دقت در شنیدن است.

 

کاکاوند اظهار كرد: همزمان در این مدت، پنج سال به فعالیت خبری و خبرنگاری ورود كرده و به همین بهانه، پانصد جلسه قرآنی در سطح كشور و قریب به صد و سی روستا را به صورت حضوری و میدانی بازدید كردم. در همه این موارد با معلمین و مدرسین قرآن كه در این جلسات تدریس می كردند، مصاحبه كردم تا متوجه شوم چه رویه و اهداف آموزشی را طی می كنند. همچنین با حضور در جلسات قرآن روستاهای مختلف در شهرهای مختلف، اطلاعات دقیق و میدانی نیز به دست آوردم. در ادامه فعالیت های تحقیقاتی با حدود هفتاد نفر از مدرسین حوزه موسیقی، آواز و … نیز مصاحبه های علمی داشتم تا بتوانم به یك رویه مشخص و قابل اتكا دست یابم كه البته به دلایلی متعددی نتوانستم روش مدون و مشخصی را از این افراد اخذ كنم و همانطور كه اشاره كرده، بنای كار اغلب این افراد بر تقلید شنیداری استوار بود. در این مسیر نیز با نظرات بسیار متعدد، متنوع و بعضاً متناقض و ناصحیح نیز روبرو شدم.

 

 وی اشاره كرد: حاصل نتایج این تحقیقات میدانی، مصاحبه های علمی، تجربیات آموزشی و بهره گیری از منابع مكتوب در حوزه های مختلف موسیقی، موجب شد تا اصول و ضوابط یادگیری در مرحله تقلید را بر اساس نیازهای یك قاری قرآن جمع آوری، دسته بندی و تعریف نمایم. در این كتاب سعی بر آن داشته ام تا به اصول و ضوابط بپردازم و از ورود به روش ها خودداری نموده ام. البته در قسمتی از كتاب در قالب آسیب شناسی روش ها، مطالبی را نیز ارائه كرده ام كه خالی از لطف نیست.

 

 وی در پایان اظهار داشت: هدف از تهیه این كتاب، ارائه یك منبع علمی در حوزه تقلید و یادگیری اصول قرائت پایه و همچنین ارائه مسائل بسیار مهم در حوزه یادگیری مرحله تقلید است كه موجب می شود یادگیرنده، مراحل یادگیری و رشد خود را در مسیر درست و صحیح ادامه دهد.

کد خبر 1179829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha