ارزیابی ۶۴ دستگاه اجرایی استان ایلام در مناسب سازی معابر و اماکن برای معلولان/ اجرای طرح شهر بدون مانع در شهرهای ایوان و بدره

نورعلیوند با بیان اینکه یکی از معیارهای ارزیابی دستگاه های اجرایی در جشنواره شهید رجایی میزان اقدامات دستگاه ها در زمینه مناسب سازی معابر و ورودی های ساختمان های مربوطه است، گفت: در سال گذشته ۶۴ دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام،  سرپرست اداره بهزیستی استان ایلام، عصر امروز(۸ خرداد) در نشست ستاد هماهنگی مناسب سازی، و شورای سالمندان استان ایلام، اظهار کرد: اصلاح محیط و و تدارک وسایل حمل و نقل به طوری که افراد معلول قادر باشند که در ساختمان های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فهرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره مند شوند.

 

«حسین نورعلیوند» با بیان اینکه در سال گذشته در راستای تحقق شهر بدون مانع برای معلولان دو شهر ایوان و بدره به صورت پایلوت با اختصاص اعتبار برای مناسب سازی دستگاه های اجرایی در دستور کار قرار گرفته است،  یادآور شد: در این راستا اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان برای شهر ایوان و مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان برای شهر بدره اختصاص یافته است.

 

وی بیان کرد: یکی از معیارهای ارزیابی دستگاه های اجرایی در جشنواره شهید رجایی میزان فعالیت ها و برنامه های دستگاه ها در زمینه مناسب سازی معابر و ورودی های  ساختمان های دستگاه های اجرایی است که امید است دستگاه های اجرایی استان توجه ویژه ای در این زمینه بر اساس قانون مناسب سازی معابر  برای معلولان داشته باشند.

 

سرپرست اداره کل بهزیستی استان ایلام یادآور شد: در راستای تحقق برنامه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، دستگاه­ های متولی صدور مجوز مربوط مکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوط، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت و استانداردهای مناسب­ سازی را در شرایط و الزامات صدور مجوز لحاظ کنند.

 

نورعلیوند با اشاره به اینکه کلیه موسسات و نهادها، دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی، فرودگاه و پایانه ها و فضاهای شهر، معابر و مراکز عمومی مشمول قانون مناسب سازی هستند، تصریح کرد: در مراکز استان ها کمیته مناسب سازی با ریاست استاندار و با حضور مدیران کل استانی تشکیل می گردد. در شهرستان ها کمیته با ریاست فرماندار و روئسای ادارات متناظر دستگاههای اجرایی تشکیل می گردد.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته بازدید از ۶۴ دستگاه اجرایی در سطح استان انجام شده است که ۶ دستگاه اجرایی در این زمینه توانسته اند رتبه برتر را کسب کنند، ابراز کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران، پزشکی قانونی، بیمه سلامت  اداره پست و شرکت گار استان ایلام، راه و شهرسازی و استاندارد از دستگاه های برتر در راستای مناسب سازی بوده اند.

 

سرپرست اداره کل بهزیستی استان ایلام بیان کرد: دستگاه های اجرایی موظف هستند در یک برنامه سه ساله مدون از زمان تصویب و ابلاغ آئین نامه،  هر ساله ۳۰ درصد از معابر ساختمان های عمومی را برای معلولان مناسب سازی کنند.

 

نورعلیوند با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان بهزیستی کشور یک میلیون و ۵۸۵ هزار نفر بوده که از این میزان ۶۷۵ هزار نفر دارای معلولیت های جسمی و حرکتی هستند، گفت: دستگاه های خودپرداز یکی از مکان هایی است که لازم است جهت استفاده معلولان مورد مناسب سازی قرار گیرند.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲ جلسه در محل استانداری ایلام، ۲ کارگاه آموزشی تخصصی، ۴۰ جلسه مناسب سازی در سطح ۱۰ شهرستان، برگزاری جلسه با انجمن ها و مراکز غیردولتی  در راستای مناسب سازی معابر و امکان عمومی برای معلولان در استان تشکیل شده است.

 

 

کد خبر 1180357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha