۲۰ درصد افراد گروه سنی بالای ۱۸ سال دخانیات مصرف می کنند

اقبالی با بیان اینکه مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۱۸ سال ۲۰ درصد بوده و از هر ۵ نفر یک نفر مصرف کننده بوده است، گفت:میزان مصرف دخانیات در آقایان ۳۶ درصد و در خانم‌ها ۷ درصد و میانگین مصرف به سال در خانم‌ ها بیشتر از آقایان بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، « بابک اقبالی» در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۱۸ سال ۲۰ درصد بوده و از هر ۵ نفر یک نفر مصرف کننده بوده است، گفت:میزان مصرف دخانیات در آقایان ۳۶ درصد و در خانم‌ها ۷ درصد و میانگین مصرف به سال در خانم‌ها بیشتر از آقایان بوده و متاسفانه آمار مصرف بانوان استان از میانگین کشوری بالاتر است و عدد آن در استان در بانوان ۱۳ درصد و در آقایان ۳۰ درصد بوده که این اعداد افزایش ۶ درصدی بانوان و کاهش ۶ درصدی آقایان را نشان می‌دهد.

 

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: افرادی که خودشان مصرف کننده نیستند، اما با مصرف کننده ارتباط مستقیم داشتند آسیب جدی دیدند که ۲۲ درصد در منزل و ۱۳ درصد در محل کار بوده‌اند.

 

اقبالی اظهارداشت:انواع دخانیات شامل سیگار، سیگار برگ، پیپ، قلیان، چپق و سیگار دست پیچ بوده و آسیب‌های این مواد دخانی تنها برای مصرف کننده نیست و افراد در ارتباط با فرد مصرف کننده را هم در معرض خطر قرار می‌دهد.

 

وی افزود: بیماری‌های کشنده قلبی، عروقی، ریوی، انسداد مزمن ریه، سرطان دهانه رحم در زنان، سکته مغزی و انواع سرطان‌ها ارتباط مستقیمی با دخانیات دارند و اکثر این گروه از بیماران مصرف‌کننده سیگار و قلیان بوده‌اند؛ همچنین بیماری‌های غیر کشنده هم شامل عروق محیطی، کرون، دهان و دندان، زخم معده، اثنی عشر، آب مروارید و شکستی گردن ران بوده است.

 

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آسیب مصرف دخانیات در مادران باردار، گفت: مادران باردار اگر در ۳ ماهه اول بارداری دخانیات را ترک کنند با خطرات کمتری مواجه هستند، اما اگر این گروه از مادران به مصرف دخانیات ادامه دهند با آسیب‌های بیشتری مواجه خواهند شد و این آسیب‌ها در ۳ ماهه سوم بارداری شدیدتر از ۳ ماه‌های اول و دوم خواهد بود.

کد خبر 1180721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha