صادرات ۲۶۹ میلیون دلاری بنادر گیلان در سال ۱۴۰۰

اکبری مقدم مقدم میزان روغن خام موجود حال حاضر در مخازن بندر کاسپین را ۴۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: در ایام سال ۱۴۰۰ صادرات بنادر انزلی و کاسپین به روسیه، چین و قزاقستان معادل ۲۶۹ میلیون دلار بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «‌علی اوسط اکبری مقدم» شامگاه دوشنبه (۹ خرداد) در گفت‌و‌گوی خبری تولید ناخالص داخلی سهم منطقه آزاد انزلی از سهم گیلان را ۷.۲ دهم درصد اعلام کرد و اظهار داشت: درصد و سهم اشتغال در منطقه آزاد انزلی سه درصد برآورد می‌شود.

 

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی ضمن اشاره به موضوع توافق با منطقه ویژه اورنبورگ روسیه برای ایجاد واحد‌های تولیدی مشترک صنایع فرآوری کشاورزی عنوان کرد: یکی از نقیصه‌های صادرات منطقه آزاد انزلی بحث عدم صادرات محصولات کشاورزی است و در این حوزه سهم صادراتمان به نسبت سایر کشورها بسیار اندک است.

 

اکبری مقدم از صادرات محصولات کشاورزی به کشور قزاقستان از مبدا بندرانزلی سخن گفت و اضافه کرد: در سال گذشته از دو بندر آستاراخان و اکتائو بازدیدهایی انجام و جلساتی را در آنجا برگزار کردیم و در این جلسات ظرفیت‌های این بنادر در حوزه تبادلات تجاری مورد بررسی قرار گرفت. 

 

وی با تاکید بر اینکه ۱۵ پست اسکله فعال در بندرانزلی و چهار پست اسکله فعال نیز در بندر کاسپین وجود دارد اذعان کرد: سالانه ۹ میلیون تن کالا هم در حوزه صادرات و هم در حوزه واردات در این دو بندر قابلیت جابه‌جایی دارند و سال گذشته معادل یک میلیارد و ۲۹ میلیون دلار واردات از بنادر ما انجام شد که عموما از کشور روسیه و قزاقستان بود.

 

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: در ایام سال ۱۴۰۰ صادرات ما از این بنادر به روسیه، چین و قزاقستان معادل ۲۶۹ میلیون دلار بود که سهم مختص بندر کاسپین از تولیدات و صنایع داخلی بندر معادل ۲۱ میلیون دلار تخمین زده شد.

 

اکبری مقدم فعالیت ۱۰ شرکت دانش‌بنیان در منطقه کاسپین با تولیدات عموما صادرات محور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: عراق، قزاقستان و حتی کشور چین مقصد صادرات این اقلام تولیدی در بندر کاسپین محسوب می‌شوند زیرا برخی از این صنایع توسط سرمایه‌گذاران چینی در بندر شکل گرفته است. 

 

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۶۰ میلیون دلار ترانزیت کالا از بندر کاسپین انجام شد این سهم را قابل توجه ذکر کرد و ادامه داد: ظرفیت مخازن روغن در دو بندر انزلی و کاسپین حدود ۷۱ هزار متر مکعب است و دو سال است که بیش از ۳۰ درصد از واردات روغن خام کشور از طریق بندر کاسپین انجام می‌گیرد 

 

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی یادآور شد: در دو ماهه سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ هزار تن روغن خام توسط ۱۴ کشتی در بندر کاسپین تخلیه شده است که سهم عمده‌ای در فرآوری و تصفیه روغن در کارخانجات تولیدی کشورمان دارد.

 

اکبری مقدم میزان روغن خام موجود حال حاضر در مخازن بندر کاسپین را ۴۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: بیش از ۱۲ هزار تن روغن خام تصفیه‌ نشده هم از قبل از عید در این مخازن ذخیره شده بودند و با بهره‌برداری از راه‌آهن تبادلات تجاری و ترانزیت کالا از بنادر استان گیلان افزایش پیدا می‌کند.

 

وی به ثبت رسیدن ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در منطقه آزاد انزلی در سال گذشته را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ واحد فناور و ۱۰ واحد دانش‌بنیان در منطقه آزاد انزلی وجود دارد و تسهیلات خوبی هم در اختیار این شرکتها به ویژه در بخش صادرات و صدور مجوزات فعالیت قرار می‌گیرد.

 

کد خبر 1180844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha