لزوم معرفی شخصیت حضرت معصومه(س) در جامعه/ جامعه مترقی در گرو توجه و تربیت دختران است

حجت الاسلام حسنلو با بیان اینکه جامعه مترقی در گرو توجه و تربیت دختران است بر لزوم معرفی شخصیت حضرت معصومه (س) در جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  حضرت معصومه (س) یکی از بانوان با فضیلت و با شخصیت خاندان اهل بیت ـ علیهم السّلام میباشد. پدر بزرگوار او حضرت «موسی بن جعفر» امام هفتم شیعیان میباشد. مادر گرامی حضرت معصومه «نجمه» مادر بزرگوار امام رضا (ع) میباشد. نجمه از بانوان با فضیلت و از اسوههای تقوا و شرافت و از مخدرات کم نظیر تاریخ بشریت است.ولادت آن حضرت را در مدینه در سال 173 نقل میکنند. حضرت فاطمه معصومه بعد از امام رضا (ع) از دیگر فرزندان حضرت موسی بن جعفر علیه السّلام  فاضلتر و دارای مقامی شامخ تر میباشد.لذا در این خصوص با حجت الاسلام «امیر علی حسنلو» استاد حوزه و مدیر گروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه گفتگویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود. 

 

جایگاه دختر در دین اسلام، روایات، و احادیث ما چگونه تعریف شده است؟

هیچ شکی نیست که جایگاه بانوان و زنان و دختران در اسلام  بسیار رفیع است، خداوند به پیامبرش فرزندانی داده بود که همه از دنیا رفتند اما تنها فرزندی که باقی ماند، دختری بنام فاطمه است که چقدر عزیز است برای پیامبر (ص) در محیطی مانند حجاز  که دختران را زنده به گور می کردند، پیامبر برای او حرمتی بی مانند قائل است و برای او از جایش بلند می شود،  و تربیتش می کند در کمالات انسانی به مراتبی می رسد که لیاقت  مادری یازده امام را می یابد ؛ فاطمه  با عمل و تربیت به این مرتبه می رسد  لذا باید به دختران توجه ویژه نمود ؛ حضرت معصومه تحت توجه و  تربیت پدرش امام کاظم و برادرش امام رضا(ع) به این  رتبه معنوی نایل می شود .

 

توجه به دختران در سیره پیشوایان ویژه است چرا که  این توجه امر زیربنایی به جهت نقش هایی فراوانی است که بر عهده او خواهد بود،  او اداره زندگی، تربیت نسل و اداره مردان را بر عهده خواهد داشت، یعنی یک نسل مترقی و یک جامعه مترقی در گرو توجه و تربیت دختران است ؛ سخن معروف امام خمینی( ره) که فرمود: از دامن  زن مرد به معراج می رود ؛ تمام موفقیت های رسول الله  را خدیجه شریک است، دین به این عظمت  مرهون ایثار خدیجه  می باشد.

 

این اوصاف را ائمه درباره یک شهر فرموده اند: «آشيانه آل محمد و پناهگاه شيعيان» لقبي قدسي است که امام هفتم عليه‏السلام به شهر قم دادند. حضرت موسي بن جعفر عليه‏السلام قم را دياري خوانده که خداوند، شر دشمنان و هر گونه بدي و ازاري را از شيعيان آن دور مي‏ کند. سال‏ها قبل از ميلاد کريمه اهل بيت عليهاالسلام، حضرت معصومه عليهاالسلام، امام صادق عليه‏السلام در سخناني تابناک فرمود: «به زودي بانويي از فرزندان من که فاطمه نام دارد در قم ذفن مي ‏شود». سپس قم را «مرکز شيعيان» و «حرم اهل بيت» ناميد و حرم خدا را مکه، حرم رسول خدا را مدينه، حرم ولي خدا، علي عليه‏السلام را کوفه معرفي کرد و در ادامه فرمود: حرم ما اهل بيت نيز قم است».همه اینها به این جهت است که  دختر را می توان چنان تربیت نمود که به این رتبه برسد که مردان بزرگ نتوانسته اند برسند ؛ بنابراین دختران در اسلام بسیار عزیزند و گرامی هستند.

 

رسول الله (ص) فرمود : « نعم الولد  البنات  مطفات مومنات مبارکات مغلیات » دختران فرزندان نیکویی هستند، مهربان و غم خوار پدر و مادر و بابرکت برای خانواده در سخن دیگر فرمودند: « ان الله تبارک و تعالی ارق منه علی الذکور » خداوند با دختران وزنان از مردان مهربانتر است ؛ یعنی رحمتش را دختران بیشتر می توانند جذب نمایند لذا گفته اند  وقتی پدر و مادر یا کسی از بستگان مریض هستند  به دخترش بگویند که دعا کند که امید شفا بیشتر است ؛ دراین باره روایات فراوانی  وجود دارد  از جمله فرموده اند: به دختران توجه بیشتر از پسران نمایید و به ایشان هدیه بدهید  ؛ عمل وسیره رسول  الله اینگونه بود از هر سفری که بر می گشت  قبل از هرکس به دیدار دخترش می رود دراین سیره دنیایی از زیبایی و سخن و حکمت نهفته است در جامعه جاهلی که دختران زنده بگور می شدند ببینید پیامبر چه جایگاهی برای دخترش ارزش قائل است و درباره جایگاه او چه سخنانی فرموده است : «فداها ابوها»  پدرش فدایش باد ؛ درباره حضرت معصومه نیز این سخن وجود دارد که امام کاظم(ع) به دخترش پس از اینکه مشکل علمی و دینی مراجعه کنندگان را حل نمود و به سئوالاتشان جواب داد، حضرت پس از دیدن پاسخها فرمود : « فداها ابوها» پدرش به قربان چنین دختری .

 

بنابراین درسیره و سخن پیامبر (ص) و اهل بیتش  توجه و حرمت دختران و زنان بسیار فزون تر از این است که در این فرصت قابل بیان باشد . به کتابی که از سوی گروه تاریخ مرکز مطالعات وپاسخ گویی به شبهات متشر شده است با عنوان جایگاه زن درسیره وسخنان معصومان « بانوی مهر» مراجعه کنند .

 

ما برای اینکه بتوانیم الگوی دینی را برای جوانان تبیین کنیم باید اول خود شناخت کامل داشته باشیم به نظر شما متولیان دینی ما در خصوص حضرت معصومه(س) به درستی این شناخت و الگوسازی را انجام داده اند؟

البته کارهای زیادی می توان انجام داد که انجام نشده است ؛ گفتمان سازی والگو پردازی و تبیین به جا و شایسته ، ساختن مستندات هنری  و...؛ بنده چندین مصاحبه در همین مناسبته  او رحلت حضرت ودهه کرامت  مقالاتی نوشته و منتشر نموده ام که در فضای مجازی وجود دارد در برخی از اینها  عرض کرده ام که در این مقولات به الگو سازی نیاز ضروری داریم تا از آسیب ها و انحرافات پیشگیری کنیم، اگر الگو پردازی از بانوان وشخصیت های فاخر دینی کم  کاری شود، دیگران جلو خواهند زد وپ یش قدم خواهند شد  لذا در معرفی الگوها  به زبان های مختلف هنری و فیلم  مستند و فیلم های داستانی و نقاشی و ...باید با جدیت  و تمام توان پرداخته شود این یک ضرورت است .مراکز فرهنگی دارای بودجه های خوبی هستند که می توانند بیشتر کار کنند و به جاهای ضروری فرهنگ توجه بیشتر نمایند ،در برنامه ریزی از کارشناسان امور مشورت بگیرند .لذا مسئولین فرهنگی بویژه  متصدیان  وزارت ارشاد  و سازمان تبلیغات بخش هنری درباره شناساندن حضرت معصومه و دیگر شخصیت های دینی  بیشتر می توانند برنامه ریزی نمایند   .

 

شناخت درست ایجاد مودت می نمایند، خداوند در قرآن کریم به پیامبرش فرمود: به مردم بگو برای رسالتم از شما مزد نمی خواهم بلکه مودت اهل بیتم را داشته باشید که این مولفه نیز خود برای ادامه سعادت و هدایت مردم است که خداوند می فرماید: مردم در سایه مودت  راه را گم نخواهند کرد، گرفتار اختلافات خانمان سوز نخواهند شد، بنابراین از اطراف خانه اهل بیت (ع) دور نباشند این بناها و مزارها  و آباد نگهداشتن نام و یاد آنها مصداق بارز مودت و محبت اهل بیت (ع) و تابلوی راهنمای راه سعادت است لذا محبت فاطمه معصومه (ع) دربین مردم  و الگو قرار دادنش برای بانوان و دختران عزیز مسلمان سبب مى ‏شود محبّ او، زينتى از تدين و جمالى از عفاف و نقابى از حيا داشته باشد.‏

 

زائر حرمش و شيفته كويش نيز، بايد نمونه معرفت و شعور و ديندارى باشد و به زیارت حرمش مشتاقانه بشتابد، چرا که در باره زیارت حرمش و آثار و فواید آن مطالب زیبا و بی نظیری  وجود دارد، امام صادق(ع) در ضمن گفتاری فرمود: «مَنْ زارَها وَ جبت لَهُ الْجَنَه» کسی که او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می گردد ، همچنین فرمودند: «اِنَ زیارتَها تَعْدِلُ الْجَنَهَ»؛ همانا زیارت او برابر کسب بهشت است. سعد بن سعد اشعری می گوید: در مورد پاداش زیارت قبر حضرت مصعومه (ع) از امام رضا(ع) پرسیدم، فرمود «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَهُ» کسی که او را زیارت کند، پاداش او بهشت است. در مورد دیگر فرمودند: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِها فَلَهُ الْجَنَهُ» کسی که او را از روی معرفت به شأن و مقامش، زیارت کند، پاداش او بهشت است. باز هم در جای دیگر فرمودند: «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَهَ بِقُمْ کَمَنْ زارَنی»؛ کسی که معصومه (س) را در قم زیارت کند، مانند آن است که مرا زیارت کرده است.

 

نتیجه: این که مسئولین محترم همین که مسیر زیارت این مراکز و قبور اهل بیت بویژه حضرت معصومه (س) که در مرکز ایران است را لا اقل برای مردم آسان و تسهیل نمایند، امکانات را فراهم کنند و با این مراکز به قصد تجارت و سود و منافع مادی رفتار نکنند ،خودش  مصداق مودت است و رهین سعادت ؛  همین زیارت اربعین چه قدر در شناساندن اسلام وم کتب اهل بیت موثر است ؛ دراین موارد نیز نیاز به ارائه مستند های زیادی است که فواید این زیارت و آثار تمدنی و علمی و فرهنگی بی شماری داشته است ؛ لذا در این زمینه ها هم باید برنامه ریزی نمایند تا مردم از این مراکز که در زیارت جامعه درباره قبور اهل بیت مطالب زیبا وجود دارد  دوری نکنند و مردم را فراری ندهند .

 

 

 

 

کد خبر 1181091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha