خلیج گرگان به مرگ نزدیک‌تر شد/ لزوم تسریع در عملیات لایروبی کانال‌های آبرسان

استاندار گلستان می‌گوید اگر در وضعیت کنونی خلیج مداخلات لازم انجام‌ نشود تا سه سال آینده شاهد خشکی کامل و مرگ خلیج گرگان که‌ تنها خلیج ایرانی و بزرگترین خلیج دریای خزر است، خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، حال خلیج گرگان خوب نیست، کارشناسان می‌گویند «فقط چند سال تا مرگ و خشکی کامل خلیج گرگان فاصله داریم». بنابراین دیگر زمان‌ تعلل و دست روی دست گذاشتن و مشغول شدن به کارهای غیر ضروری نیست چون نجات خلیج گرگان امروز یکی از مهمترین‌ مطالبات و اولویت های استان گلستان است.

 

در سال های اخیر با پسروی آب دریای خزر، قطع ارتباط آبی بین دریا و خلیج گرگان از طریق چند کانال آبرسان، ورود انواع آلاینده ها به آن و غیره خلیج گرگان روزهای سخت و بحرانی را پشت سر می گذارد.

 

روند خشکی خلیج گرگان از سال های قبل آغاز شده و تا کنون حدود یک سوم از مساحت ۴۴ هزار هکتاری این خلیج یعنی بیش از ۱۰ هزار هکتار آن خشک شده است.

 

علت اصلی این اتفاق رسوب گذاری شدید در کانال های ارتباطی خلیج و دریا و افزایش فعالیت ها و مداخلات انسانی بوده است. عدم گردش آب در خلیج به علت نبود ارتباط با دریا، ماندابی شدن آب، خلیج گرگان را به کانون ریزگردها و مشکلات زیست محیطی تبدیل کرده است.

 

براساس مطالعات انجام شده در ۱۰ سال آینده با تداوم این شرایط و عدم مداخله موثر برای توقف روند خشکی، خلیج گرگان به طور کامل خشک خواهد شد. این در حالی است که دو مرحله مطالعات تخصصی برای نجات خلیج انجام شد اما هیچ اقدام عملی برای نجات آن در دستور کار قرار نگرفت.

 

خشک شدن خلیج گرگان اثرات زیست محیطی جبران ناپذیری از جمله تبدیل شدن به کانون ریزگرد در شمال شرق کشور، از بین رفتن اکوسیستم منطقه و تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد ساکنان محلی را در پی خواهد داشت.

 

براساس مطالعات و ارزیابی های انجام شده نجات خلیج گرگان به یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و راهکارهای اساسی آن نیز لایروبی کانال های چاپاقلی، آشوراده و خزینی، پمپاژ آب از دریا به خلیج و تنظیم ورودی و خروجی آب در دهانه خلیج گرگان است.

 

تعلل دولت یازدهم و دوازدهم درباره احیای خلیج گرگان، وضعیت این اکوسیستم ارزشمند را بغرنج کرده است و حالا همه نگاه ها به دولت سیزدهم برای نجات تنها خلیج ایرانی دریای خزر دوخته شده است.

 

در سفر اسفندماه سال گذشته دولت سیزدهم به‌ گلستان، آیت الله رئیسی پس از ورود به این استان یکسره به خلیج گرگان رفت و با دیدن وضعیت کنونی آن ابراز تاسف شدید خود را اعلام کرد و دستورات فوری برای نجات خلیج صادر کرد.

 

وزیر راه و شهرسازی هم که در سفر دولت به گلستان حضور داشت قول داده بود در چند روز بعد از سفر اقدامات ضروری و علاج بخشی که شامل لایروبی کانال های آبرسان به حلیج گرگان است آغاز شود و این اتفاق هم رخ داد.

 

علی محمد زنگانه، استاندار گلستان اما خبری تلخ و هشداری جدی درباره اینده خلیج گرگان مطرح کرده و گفته است وضعیت خلیج گرگان مطلوب نیست و در صورت تداوم این شرایط تا سه سال آینده خلیج به طور کامل خشک خواهد شد. با اینحال امیدواریم با کمک و عزم دولت و پشتیبانی های مجلس بتوانیم خلیج را از وضعیت کنونی نجات دهیم.

 

با اینحال اقدامات مربوط به لایروبی کامال های آبرسان به خلیج توسط سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است.

 

اله‌یار اسعدی در این باره گفته است: عملیات اجرایی پروسه لایروبی خلیج گرگان در حال اجراست و تجهیزات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز به عنوان پیمانکار پروژه اعم از بیل‌های مکانیکی و ماشین‌آلات مربوطه، در حال انتقال به منطقه است. ضمن اینکه پیمانکار در حال شناسایی لایروب‌های شمال کشور است تا با چند لایروب قراردادشان را منعقد کنند و وارد منطقه شوند.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان درباره اقدامات لازم برای نجات خلیج گرگان گفت: ابتدا باید دایک در منطقه احداث شود تا لایروب وارد آن شود و تخلیه رسوب کانال را انجام دهد که بر اساس مطالعات و پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است ۳ دایک هر کدام به مساحت ۵۰ هکتار احداث شود که هم‌اکنون دایک نخست در حال احداث است.

 

وی با بیان اینکه لایروبی برای احیای خلیج گرگان از کانال آشوراده آغاز می‌شود، درباره حجم کار و برنامه زمان‌بندی پروژه تا اتمام کار نیز، گفت: همه این موارد در قراردادی که البته هنوز نهایی نشده است، گنجانده خواهد شد. ضمن اینکه لایروبی ها با توجه به مسائل زیست محیطی و لحاظ کردن پیوست‌های مربوطه در این زمینه انجام می‌شود.

 

کد خبر 1181341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha