«دختر» هدیه‌ الهی

در نگاه اسلام، دختر شایسته کسی است که جامع صفات کمال انسانی بوده و در زندگی بلندنظر، ثابت قدم، خودساخته، عفیف، خوش اخلاق، سازگار و بر مدارحق و صراط مستقیم باشد. خداوند از دختر به عنوان «هدیه» نام می برد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ هنگامی که تولّد حضرت فاطمه زهرا (س) را به پیامبر اکرم (ص) بشارت دادند پیامبر گرامی در چهره اصحاب خود نشانه کراهت را مشاهده کردند. در این هنگام پیامبر اکرم(ص) رو به آنها کرده و آنها را مورد سرزنش قرار داده و فرمودند: چرا از این امر کراهت دارید! او گُلی است که من بوی آن را استشمام می کنم و رزق و روزی او نیز بر خدای عزّوجلّ می باشد.

 

چند روایت دیگر در خصوص دختر 

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: دختران مایه برکت هستند، شخصی که دارای یک فرزند دختر باشد خدای متعال کمک کار و معین او بوده و برکت و مغفرتش را شامل او خواهد ساخت،‌ در هر روز 12 برکت و رحمت الهی بر خانه ای که در آن دختران زندگی می کنند نازل می شود و آن منزل مورد زیارت و دیدار ملائکه قرار می گیرد و آن ملائکه برای پدر آن دختران در هر شبانه روز ثواب عبادت یک سال را در نامه عمل او می نویسند.

 

امام سجاد (ع) نیز می فرماید: «هن قواریر لا تکسروهن» دختران و زنان مانند بلورند آنها را نشکنید، چون فطرت و ساختمان روحی و احساسی دختران همانند یک گُل لطیف است.

 

دختری از سلاله خورشید پا به عرصه دنیا گذاشت تا امت جدش را در روز واپسین شفاعت کند و حلقه‌های علم و معرفت در کنار مضجع شریفش نوید بخش حیات معنوی و تکامل معرفتی انسان‌ها شود و خانه ای در جهان نباشد مگر این‌که تلالویی از انوار وجودش در آن بدرخشد.

 

نخستین روز ماه شریف ذی القعده، یادآور لب‌های خندان و شادمانی امام هفتم شیعیان امام موسی کاظم(ع) است، چراکه در چنین روزی خداوند دختی همچون جده‌اش فاطمه(س) را به او عنایت کرد.

 

در فرهنگ و اندیشه اسلامی، دختران از جایگاه خاصی برخوردارند و تعابیر زیبا و بلندی نسبت به مقام و منزلت آنان در گفتار معصومین وجود دارد. در هر جامعه ای برای شایستگی زنان، تعریف خاص و معیارهای ویژه مطرح می کنند و در فرهنگ اسلامی، شایستگی براساس آراستگی به صفات کمال و جمال تعریف می شود.

 

در نگاه اسلام، دختر شایسته کسی است که جامع صفات کمال انسانی بوده و در زندگی بلندنظر، ثابت قدم، خودساخته، عفیف، خوش اخلاق، سازگار و بر مدارحق و صراط مستقیم باشد. در تعبیری خداوند در قرآن کریم از دختر به عنوان «هدیه» استفاده می کند و انسان‌ها باید از این هدیه خداوند خوشحال شوند.

 

بدیهی است این تعبیرات بهترین تعبیر ممکن برای دختر است، در ادبیات معصومین (علیهم السلام) همچنین ادبیاتی متداول است. هم چنانکه پیامبر اسلام (ص) در تعبیری از دختران به باقیات صالحات تعبیر می شود. با این حال، نقش تعیین کننده زن در بقاء و رشد جامعه بشری همیشه مورد توجّه اندیشمندان، سیاستمداران، مدیران و رهبران جوامع بوده است.

 

تاریخ، گویای این واقعیت است که زن در کنار مرد در تمدّن بشری ـ مستقیم و غیر مستقیم ـ نقش آفرین بوده است، ولی از دیرزمان و با انگیزه های مختلف از حقوق الهی و انسانی خود محروم شده است. تاریخ، این حقیقت را در سینه خود ثبت کرده که پیامبران و اولیای الهی در احقاق حقوق و هم در ایفای نقش سالم و سازنده زنان، برترین جریان سازی و هدایت را داشته اند.


روایات متعددی از ائمه معصومین در مورد مقام دختر ذکر شده و در قرآن کریم نیز به آن پرداخته شده است. با قدری تامل می توان دریافت که هنوز هستند انسان‌هایی که جاهلانه پسر را بر دختر ترجیح می دهند و به تعبیر قرآن کریم با شنیدن نام دختر چهره آنان عبوس می شود این تلقی که ریشه تاریخی دارد، ناشی از جهل آنان و یکی از مصادیق جاهلیت مدرن است. با سیری در منابع اسلامی، روایات و قرآن می توان فهمید که دختر در اندیشه اسلامی چه جایگاه والایی داشته و دارد.


در فرهنگ اهل بیت (ع) که ریشه در وحی و کلام الهی دارد، زنان و دختران از جایگاه خاصّی برخوردارند و تعابیر زیبا و بلندی که برای دختران به کار گرفته شده است، حاکی از این موضوع است. در سخنان معصومان(ع) از دختران با واژه هایی همچون، ریحانه (گل)، بلورها و حسنه (نیکی) یاد شده است؛ که هر یک، نشان از امتیاز و ویژگی خاصّ طبیعی و روحی دختران دارد.
 

از رسول خدا حضرت محمد(ص) نقل شده که فرموده اند: «دختران چه فرزندان خوبی هستند؛ با لطافت و مهربان، آماده به خدمت‏ رسانی، یار و غمخوار [اعضای خانواده]، با برکت و پاکیزه کننده» .هر که دختری داشته باشد و خوب تربیتش کند و او را به خوبی دانش بیاموزد و از نعمت هایی که خداوند به او عطا کرده به وفور بهره مندش سازد، آن دختر، سپر و پوشش پدر در برابر آتش دوزخ خواهد بود.

 

در عصر کنونی که جامعه غربی در اوج بهره کشی از زنان و دختران تلاش می کند با قانونمند کردن ضدّ ارزش های خود برای دیگر جوامع و فرهنگ ها، فشارهای فراوانی را خصوصاَ بر مسلمانان وارد سازد؛ توجّه به جایگاه دختران در سخن و سیره معصومان بسیار با اهمیت به نظر می رسد.

 

روز دختر در ایران بهانه‌ای است برای گرامیداشت مقام دختر و آشنایی آنان با روش صحیح زندگی با بهره‌گیری از فرهنگ ایرانی و اسلامی، این روز در رسانه‌های خبری و اجتماعی نیز بازتاب وسیعی دارد. این روز را باید بهانه ای کنیم در جهت حمایت از دختران و تلاش برای دسترسی بهتر و بیشتر دختران به آموزش، تغذیه و حقوق قانونی و مراقبت‌ها از آنان و ممانعت از خشونت و تبعیض و ازدواج اجباری.


دختران با نجابت سرزمين ايران، با نگاه هايي سرشار از حجب و معصوميت در انتظار اقدامي سازنده و اساسي براي حل مشكلات خود هستند که مسئولان و مدیران به ویژه مدیران زن در این راستا باید تلاش های مشاعف داشته باشند.

 

فرشتگان پاك سرشت ايران اسلامی همواره ثابت كرده اند در هر شرايطي بهترين هستند که در سال های اخیر نشان داده اند که حتی در راهیابی به دانشگاه ها از پسران نیز پیشی گرفته اند. اما با این وجود هنوز هم در استان خراسان شمالی دختران این خطه مشکلاتی از جمله مشکلات آموزشی و بهداشتی دارند که البته این مشکل بیشتر در روستاها و مناطق حاشیه شهرهای این استان دیده می شود.

 

هنوز هم دخترانی داریم که در خانوارهای عشایری سکونت دارند و دوری راه و نبود امکانات باعث ترک تحصیلی این فرشتگان معصوم در مقطع راهنمایی خواهد شد، هنوز هم دختران حاشیه شهر به دلیل فقر مالی مدرسه را ترک خواهند کرد تا با کار به معیشت خانواده کمک کنند.

 

دسترسی دختران به آموزش در زمینه های مختلف، توانمندسازی دختران برای توسعه مهارت‌های پایه، توسعه کارآفرینی برای دختران و بهبود شرایط درمان را برای دخترانمان آرزومند هستیم.

 

 

کد خبر 1181494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha