شهدای ۱۵ خرداد مظلوم اند

حسین زاده با بیان اینکه شهدای ۱۵ خرداد خیلی کم پرداخته شده است، گفت: رویکرد جدید حوزه هنری استان تهران تاسیس دفاتر شهرستانی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، حمید حسین زاده امروز چهارشنبه یازده خرداد در نشست یادواره هنری قیام عشاق که به مناسبت سالروز عروج ملکوتی حضرت امام (ره) و قیام 15 خرداد به همت حوزه هنری استان تهران در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، گفت: موضوع برگزاری مناسبت ها و تولید محتوا برای محورهای اینچنینی یکی از اهداف حوزه هنری است. دو رویکرد مهم در پیش داریم یکی 14 خرداد سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و دیگری 15 خرداد سالروز قیام 15 خرداد مردم ورامین.

 

مشاور ویژه حوزه هنری استان تهران با بیان اینکه حوزه هنری استان تهران طی هشت ماه اخیر رویکرد جدیدی را تعریف کرده است، عنوان کرد: در هشت ماه اخیر تعدادی دفاتر شهرستانی تاسیس کردیم. تقریبا موفق شدیم ماهی یک دفتر در استان تهران تاسیس کنیم. در یکی دو ماه آینده نیز دفتری در پاکدشت و پردیس افتتاح می کنیم. اینکه چرا سراغ دفاتر شهرستانی رفتیم چند مولفه و علت دارد. یک مسئله جمعیت قابل توجه در شهرستان های استان تهران است. مسئله دیگر استعدادهای فراوان هنری و ادبی در این شهرستان هاست که لازم است شناسایی شود. مدل اجرایی ما سبک است. حوزه هنری برای 7-8 دفتری که تاسیس کرده بابت مکان هزینه ای پرداخت نکرده است و ائمه جمعه در این شهرستان ها ما را همراهی کردند. رابط دفتر شهرستان نیز عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان است که نبض فرهنگ شهرستان را در دست می گیرد.

 

وی تصریح کرد: برای تاسیس دفتر پیشوا با امامزاده جعفر بن موسی مواجه شدیم. اصل قیام 15 خرداد در این امامزاده شکل گرفت. در سال 1342 جوانی به نام سید جواد طباطبایی رفیعی متوجه شد که امام خمینی (ره) را دستگیر کردند. به مجلس عزاداری در صحن امامزاده رفت و مردم را آگاه کرد، بدین ترتیب مردم را هوشیار کرد و جمعیت کثیری به سمت تهران حرکت کردند. 4 هزار نفر جمع شدند و در طول راه نیز به این جمعیت اضافه شدند. رژیم شاهنشاهی متوجه شد و آنها را به خاک و خون کشاند. شهدای 15 خرداد اجازه تدفین نداشتند و سرانجام در گورستان مسگرآباد به خاک سپرده شدند. شهدای 15 خرداد بسیار مظلوم هستند و جزو شهدایی هستند که به آنها بسیار کم پرداخته شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: صحن بارگاه امامزاده جعفر بن موسی را برای برنامه یادواره هنری قیام عشاق لوکیشن اصلی قرار دادیم و از هنرمندان قرچک، شهر قدس و ورامین استفاده کردیم. بار اصلی این رویداد بر عهده استعدادهای جدید و قدیم است. انشاءالله بتوانیم توسط اساتید دوره های خوبی را برگزار کنیم. علاوه بر این ما اکران فیلم سینمایی با همراهی بخشداری، آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه ها داریم. مدل حوزه هنری استفاده از هنرمندان فرهنگی و هنری است که آشنایی و تسلط کامل به حوزه فرهنگ و هنر دارند.

کد خبر 1181499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha