امام (ره) مسئولان را همواره خدمتگذار و خادم مردم می دانستند

حجت الاسلام قرالو با بیان اینکه امام (ره) مسئولان را همواره خدمتگذار و خادم مردم می دانستند گفت: حفظ قلوب مردم از تاکیدات امام (ره) به مسئولان است

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: دیدگاه امام خمینی (ره) در مورد نیروهای مسلح و حفظ ارتش پس از پیروزی انقلاب هیچ گاه از تاریخ انقلاب اسلامی فراموش نمی شود تا جایی که بنیانگذار انقلاب اسلامی نه تنها با انحلال ارتش مخالفت کرد بلکه به گسترش نیروهای دفاعی با تشکیل بسیج 20 میلیونی و شکل گیری سپاه تاکید کردند و همین دوراندیشی و آینده نگری موجبات حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور و نوامیس اسلامی را فراهم کرد در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام مراد قرالو رییس عقیدتی و سیاسی مرکز اموزش و پژوهش شهید سپهبد صیاد شیرازی ارتش در مورد دیدگاه فلسفی و سیاسی امام خمینی ره همزمان با سالروز رحلت امام خمینی ره به شرح زیر ارایه می شود.

 

نقش دیدگاه فلسفی امام خمینی (ره) در شکل گیری انقلاب اسلام توضیح بفرمایید؟

فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی ایران با فلسفه سیاسی امام (ره) پیوندی ناگسستنی دارد. با نگاه کلی به فلسفه سیاسی اسلام و فلسفه سیاسی امام (ره) متوجه می شویم که این فلسفه بر اصول و آیین خاصی استوار است. امام ره  نظرشان این بود که حاکمیت باید با قوانین الهی باشد. رهبری جامعه باید با رهبری فردی جامع و عادل باشد و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و نقش بنیادین آنها در تمام امور کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

 

موضوع خدمت در دیدگاه امام خمینی ره چگونه تبیین شده است؟

موضوع دیگر در اصول فلسفه امام (ره) اصل خدمت است و نه ریاست و سلطه. امام ره همیشه تاکید داشتند که هدف ما در خدمتگذاری به مردم این باشد که باید خادم ملت باشیم و نه  هدف ریاست و سلطه. امام ره همواره تاکید داشتند ما باید همواره خدمتگزار و خادم ملت باشیم و در فرمایشات مولا علی (ع) آمده است که مسئولیت و ریاست برای نان درآوردن نیست بلکه خدمت برای خلق الله است.

 

نگاه امام خمینی ره به نقش و جایگاه مردم در جامعه را توضیح بفرمایید؟

لغو هرگونه استبداد، زورگویی و دیکتاتوری در آیین فلسفه امام (ره) عنوان شده است. مبارزه با ظلم و ستم و استکبار از دیگر اصول فلسفه امام (ره) است که بر آن تاکید موکد کرده اند. تاکید بر اصل انتخاب و میزان بودن رای مردم اصل دیگری در انتخابات است یعنی میزان رای مردم است. وحدت میان تمام فرق، ادیان و قوم ها خصوصا دو مرکز مهم دانشگاه و حوزه دو بال رونده ولایت مطلقه فقه و نظام جمهوری اسلامی هستند از اصول دیگر دیدگاه فلسفه امام (ره) است. فراموش نکردن و زیر پا گذاشتن اندیشه های مترقی و حیات بخش امام (ره) و فلسفه سیاسی اسلام از شرایط مهم حفظ نظام اسلامی است.

 

وصیت نامه الهی و سیاسی امام (ره) را چگونه می توان تبیین کرد؟

با مطالعه وصیت نامه الهی و سیاسی امام (ره) و دستوراتی خطاب به مسئولان و آحاد مردم و مجلس شورای اسلامی ایران دیده می شود. اسلام و حکومت اسلامی پدیده الهی است که به کار بستن سعادت فرزندان را در دنیا و آخرت به بهترین شکل ممکن محقق می کند. این وصیت نامه قدرت آن دارد که قلمی سرخ بر ستمگری ها، چپاول گری ها و تجاوزها بکشد. وصیت نامه سیاسی و الهی امام (ره) در واقع چشمه حکمتی است که از دل مصفا و با صفای الهی امام (ره) جوشیده و بر قلم مبارک ایشان جاری شده است و حجتی دیگر بر تبیین سیره امام (ره) باشد و راه را برای تمام القائات و شبهات دشمن محدود کند.

 

مهمترین سفارش امام (ره) برای مسئولان در نگاه به مردم را توضیح بفرمایید؟

همواره امام ره  در وصیت نامه خود تاکید می کردند به مسئولان که با مردم باشید و با مردم زندگی کنید و هیچ گاه اجازه دخالت بیگانگان را در امور داخلی خود و مردم ندهیم. امام خمینی ره  همواره سطح  قلوب مردم را بالاتر از سطح هر کشوری می دانستند که باید همواره قلوب مردم حفظ شود زیرا حفظ قلوب مردم بالاتر و ارزشمندتر است و از حفظ مرزهای جغرافیایی بالاتر است و همواره تاکید داشتند که در ادامه حیات سیاسی انقلاب بر مردم تاکید شود.

 

امام ره در سخنان خود تاکید دارند که مردم برای ما ارزش دارند و برای ما ارزشمند هستند و باید همواره در ذهن مسئولان باشد که ما بنده خدا هستیم که مردم ما را انتخاب کردند؛ پس باید برای آنها صادقانه خدمت کنیم.بنیانگذار انقلاب اسلامی در شعار نه شرقی نه غربی همواره به مسئولان تاکید می کنند که همواره تمایل خود را از شرق و غرب دور کنید و اصلا از ذهن خود تمایل شرق و غرب را خارج کنید و در راستای اهداف انقلاب اسلامی باشید؛ این تمایل با اهداف انقلاب اسلامی مغایر است و همواره تاکید شما بر حفظ قلوب مردم باشد.

 

رمز بقای انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی توضیح بفرمایید؟

امام (ره) رمز بقای انقلاب اسلامی را رمز پیروزی عنوان کردند و رمز پیروزی را ملت می دانند و نسل های آینده در تاریخ می خوانند که دو رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی ابتدا انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و دوم اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت برای همان انگیزه و مقصد عالی است.

 

دیدگاه اقتصادی امام (ره) را توضیح بفرمایید؟

امام همواره بر اقتصاد مقاومتی تاکید داشتند و با نگاه به اهداف اقتصادی اسلامی در نگاه امام این موضوع به روشنی نمایان است. ریشه کنی فقر در سطح جامعه یکی از دغدغه های امام (ره) بود که در اولین جرقه های انقلاب همواره بر این موضوع تاکید داشتند و بنا بر این بود که غارنشینان با کاخ نشینان غلبه پیدا کنند و خط فقر در جامعه از بین برود. اولویت به منافع مستضعفان و محرومان از دیگر دیدگاه های اقتصادی امام (ره) است. پرهیز از وابستگی اقتصادی به بیگانه و نفی سلطه عداوت بر نظام اقتصادی کشور همواره مورد تاکید امام (ره) بوده است و این امر در بیانات رهبر انقلاب همواره با نگاه به درون مورد توجه قرار گرفته است. رفاه، آسایش و امنیت اقتصادی و سیاسی برای عموم مردم و آحاد افراد جامعه از دیگر اصول مباحث اقتصادی دیدگاه امام (ره) است. رشد استعدادها و شکوفایی خلاقیت ها از دیگر دیدگاه های امام (ره) است که رهبر انقلاب بارها بر اعتماد به جوانان و شکوفایی استعدادها و خلاقیت آنها و اختیار عمل به آنها تاکید داشته اند. برآورده کردن نیازهای اقتصادی مشروع مردم از دیگر وظایف حاکمان در نظام جمهوری اسلامی دیده شده که از نظر امام (ره) اقتصاد در اسلام هدف نیست بلکه وسیله و ابزاری برای تکامل معنوی در جامعه اسلامی و اعتقادی ایران است.

 

بینش دفاعی امام (ره) در نگاه به نیروهای مسلح توضیح بفرمایید؟

امر دفاعی یک اصل طبیعی و فطری است که مستلزم مجهز بودن یک کشور است. بر این اساس نیازمند است هر سازمان یا نظام پویا تا برای حفظ و تثبیت خود به یک سامانه دفاعی مجهز با توجه به شرایط خود داشته باشد. نظر بنیانگذار انقلاب اسلامی در مورد دفاع از کشور اسلامی و نوامیس مسلمانان از از واجبات اصلی الهی است که بر همه ما واجب است و به نوعی امام این موضوع را تاکید دانسته و دفاع از نوامیس را بر تمام مکلفین، مسلمانان و انقلابیون واجب دانسته اند؛ بنابراین در نظام جمهوری اسلامی ایران با وجود نیروهای مسلح با اتکا به قدرت لایزال الهی است که در پرتوی ایمان برای حفظ دولت اسلامی و دفاع از مسلمانان و انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن یک ضرورت بدیهی و عقلی محسوب می شود که قابل انکار نیست و نظامی که می خواهد به ادامه حیات سیاسی، اقتصادی و دفاعی خود ادامه دهد باید از ساختارهای دفاعی و امنیتی برخوردار باشد. اصلی ترین هدف نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. امام (ره) به عنوان یک فقیه عارف، سیاستمدار، عالم و عامل با تاسی از رسول مکرم اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) اندیشه دفاعی تکامل یافته داشتند که با تاسی از ائمه معصومین و رسول گرامی اسلام همواره حرکت کردند.

 

در اوایل انقلاب که بسیاری به طبل انحلال ارتش می کوبیدند و اصرار بر انحلال ارتش داشتند، امام (ره) مقاومت کردند بر جذب، جلب و گسترش ارتش تاکید داشتند. ایجاد بسیج 20 میلیونی، سپاه پاسداران و سفارش امام (ره) به آموزش نظامی و آمادگی برای پاسداری از انقلاب اسلامی قبل از آنکه هرگونه نشانه ای از جنگ به وجود آید و خبری از تهاجم صدام و صدامیان در ایران نشده بود، امام بر این عوامل تاکید داشتند و این امر گویای اندیشه بلند امام (ره) در آن دوران و زمان است که برای دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر قدرت نیروهای مسلح تاکید داشتند.

 

کد خبر 1181589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha