امام خمینی (ره) بر مبنای اعتقاد دینی و قلبی عمل می کردند

حجت الاسلام سبحانی نیا گفت: امام خمینی (ره) آنچه اعتقاد داشتند را عمل می کردند و آنچه را که عمل می کردند بر مبنای اعتقاد دینی و قلبی ایشان بود.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا:  امام خمینی ره در همان کودکی درس را آغاز کردند و پس از آن به مکتب رفتند. بعد از اتمام مکتب به مدرسه‌های جدید رفتند و با پایان آن، تحصیل علوم اسلامی را در محضر دایی و برادرشان آغاز کردند. سال ۱۳۳۹ ه.ق امام خمینی برای تکمیل تحصیلات خود به واسطه حضور آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی به اراک رفتند. در این دوره در محضر اساتیدی چون شیخ محمدعلی بروجردی و شیخ محمد گلپایگانی تلمّذ کردند.

 

همزمان با عزیمت آیت‌الله حائری به قم، امام  ره نیز به قم رفتند و در ۲۵ سالگی سطوح عالیه حوزه را به پایان رسانیدند. پس از آن با شرکت در درس آیت‌الله حائری به درجه اجتهاد نائل آمدند. از میان همه اساتید امام آن که بیش از همه روح ایشان را اشباع می‌کرد، درس عرفان نظری مرحوم محمدعلی شاه‌آبادی بود. شش سال، گاه هر روز و گاه هر چند هفته یکبار، نزد او می‌رفتند تا کنار فقه و فلسفه، عرفان را نیز بیاموزدند.   

 

امام (ره) تدریس کتب فلسفی را در حالی که بیش از ۲۷ سال نداشتند، آغاز کردند و در کنار درس فلسفه به تدریس اخلاق همت گماردند. عمّال رضاشاه برای تعطیلی این درس فشار می‌آوردند که با مقاومت امام به نتیجه نرسیدند اما ناچار شدند برنامه درس اخلاق را از مدرسه فیضیه به مدرسه حاج ملاصادق در منطقه دوردست شهر منتقل کردند. در کنار این‌ها به تدریس دروس فقه و اصول می‌پرداختند. تدریس علوم منقول و خارج فقه و اصول را در سال ۱۳۲۵ ه.ش. همزمان با ورود آیت‌الله بروجردی به قم آغاز کردند.

در تبعید در شهر نجف هم با اصرار طلبه‌ها درس را آغاز و بهمن‌ماه ۱۳۴۸ درس ولایت فقیه را در ۱۳ جلسه ارائه کردند. سیر تالیفی امام از مسائل عقلی آغاز گردیده و در زمینه اخلاقیات، فقه و اصول ادامه یافته است. در حدود ۲۷ سالگی کتاب مصباح‌الهدایه را به رشته تحریر درآوردند که بعضی از علمای بزرگ معاصر بر آن حاشیه زده‌اند. در ۲۹ سالگی شرحی بر دعای ماه رمضان نگاشتند و بعد آن کتاب اربعین حدیث. علاوه بر آن ۲۱ عنوان کتاب دیگر نگارش کرده‌اند که برخی از آن‌ها عبارتند از: اسرارالصلوه کشف اسرار، شرح حدیث جنود عقل و جهل، آداب‌الصلوه، تحریرالوسیله، توضیح‌المسائل، حکومت اسلامی یا ولایت فقیه، مبارزه با نفس یا جهاد اکبر.  در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام سبحانی نیا نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در مورد شیوه رفتاری و سیر و سلوک امام (ره) به شرح زیر ارایه می شود.  

 

ویژگی بارز رفتار سیاسی و انقلابی امام خمینی (ره) را توضیح بفرمایید؟

14 و 15 خرداد در تاریخ کشور دوره خاصی است که مورد توجه ایران اسلامی و نهضت اسلامی است. امام (ره) با اندیشه ناب و اندیشه برگرفته از فقه سنتی حوزه و با اعتقاد به حرکت و تلاش، جهاد و مبارزه با استکبار حاکم بر کشور فعالیت دینی و انقلابی خود را سال 42 حرکت خود را آغاز کردند و با توکل برخدا با مبارزات خود را پررنگ کردند . مبارزات داخل و تبعید به ترکیه و پاریس و بازگشت به ایران در تمام زمان ها یک ویژگی بارز در رفتار شخصیتی امام ره وجود داشت توکل بر خدا یکی از مهمترین ویژگی های امام خمینی ره بودند که با اعتقاد به آموزه های دینی و آنچه فرا گرفته بودند که وعده الهی وعده حقی است و نتیجه به نفع مستضعفین و مردم و کسانی است که تلاش کنند و از حق خود دفاع کنند و زیر بار ظلم و ستم نایستند و آنچه امام ره تلاش کرده بود موجب پیروزی شد و این آموزه ها از امام (ره) به یادگار مانده است و تا امروز ادامه دارد.

 

در مورد جهاد تبیین با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب در موضوع تبیین اندیشه های سیاسی و دینی امام خمینی ره توضیح بفرمایید؟ الگو گیری از ویژگیهای اندیشه و رفتاری امام (ره) چه تاثیری بر میزان موفقیت و توسعه کشور دارد؟

امروز بیش از 40 سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد و تا جایی به این اندیشه ها اعتقاد داشته باشیم، موفق هستم و هر جا بیراهه رویم و یا کج راهه انتخاب کنیم و به اندیشه های امام (ره) کم توجهی کنیم، آنچه که باید به دست بیاوریم را کسب نمی کنیم.

 

تاکید رهبر انقلاب پایبندی به اندیشه های امام (ره) و اعتقاد به حرکت و تلاش و تبیین اندیشه های امام ره بر همین مبنا است که اندیشه های ناب اگر تبیین و تشریح شود و بازگویی شود، حتما تاثیرات خود را بر نسل امروز انقلاب می گذارد، نسلی که اول انقلاب جنگ و فشارهای بین المللی را ندیده اند و فشارهای آمریکا را درک نکرده اند. امروز بعد از 41 سال می بیند که این کشور چگونه به امنیت رسیده است و چگونه اندیشه های ناب امام ره در هدایت این راه موثر بوده است؛ بنابراین نسل جدید باید با این اندیشه ها آشنا شوند و آموزه های ناب دینی را بیاموزند. اگر این آشنایی با جهاد تبیین آمیخته شود، حتما جوانان را می تواند در مسیر اصلی انقلاب مورد توجه قرار داده و آنها را ایمنی کند.

 

جهاد تبیین با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب بر عهده چه قشری از جامعه است؟

تبیین اندیشه های امام و ارزش های انقلاب امروز بر عهده مسئولان است و کارگزاران انقلاب اسلامی که باید آن را تبیین کنند و جهاد تبیینی که در فرمایشات رهبر انقلاب عنوان شده است را مورد توجه قرار دهند. با سالگردهایی که در چهاردهم و پانزدهم خرداد برگزار می شود، فرصت هایی است که می تواند با جهاد تبیین مورد توجه قرار گیرد. در این فرصت ها می توان جرقه ای زد که در هر یک از این فرصت ها برای تبیین اندیشه های امام (ره) که اگر به درستی انجام شود، فاصله میان نسل جدید با آموزه های دینی و انقلابی را کم می کند.

 

دستگاه های فرهنگ ساز انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه و وزارتخانه های عریض و طویل که بخش هایی از کار آنها فرهنگ سازی است مانند صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی انقلاب و یا شورای فرهنگی انقلاب این رسالت را به خوبی باید انجام دهند تا فاصله میان نسل امروز انقلاب و اندیشه های امام و نسل اول انقلاب کم شود و با این اندیشه ها آشنا شوند.

 

دستگاه های فرهنگی هر یک رسالتی بر عهده دارند و این مسئولیت بر عهده تمام کارگزاران انقلاب اسلامی است که از ارزش های انقلاب دفاع کنند و با اعتقاد بر این ارزش ها آن را تبیین کنند و از دفاع از ارزش ها خجالت نکشند. امروز رهبر انقلاب در قالب جهاد تبیین این رسالت را بر دوش همگان قرار داده است.

 

در مورد سلوک رفتاری و عملی امام خمینی (ره) توضیح بفرمایید؟

امام آنچه اعتقاد داشت را عمل می کرد و آنچه را که عمل می کرد بر مبنای اعتقاد بود و در مبارزات با رژیم شاه علیرغم اینکه می دانست شرایط، شرایط سختی است و رژیم مورد حمایت استکبار در صحنه بین المللی است و در داخل مهره چینی ها انجام شده و حزب رستاخیز و مدیرانی که پایبندی به ارزش ها نداشتند و تمامی این عوامل و اطاعت چشم و گوش بسته مدیران از دستورات دیکته شده از خارج و فشارهای ساواک و ... اما امام ره اعتقاد داشتند که باید مبارزه و تلاش کرد و این کار را به خوبی انجام داد و از فشارهای بین المللی، تنگناهای داخلی و اختناق ها کوتاه نیامد و در مقابل آنها ایستاد.

 

نتیجه مبارزات و هدایت های امام خمینی (ره) امروز چه شرایطی در کشور حاکم کرده است ؟

 امروز شرایط کشور جمهوری اسلامی کشوری قدرتمند در منطقه است و در داخل تمام ابزار در اختیار اندیشه های امام و رهبر انقلاب است و در عرصه بین المللی ما طرفداران فراوانی در میان توده های مردم داریم. امروز نباید مسئولان و کارگزاران انقلاب اسلامی ملاحظه کاری کنند و از حق و ارزش ها دفاع نکنند و در مقابل دفاع از حق و عدالت و خدمت رسانی به مردم کوتاه بیایند.

 

امروز نباید به آنچه شبکه های فارسی زبان مزدور در لندن و کشورهای دیگر گوش فرا بدهند. با توجه به اقتداری که در کشور وجود دارد نباید در مقابل این شبکه ها سکوت کرد و از حق دفاع نکرد و از مردم، دولت و خدمت رسانی آن پشتیبانی نکرد. امروز دولت سیزدهم با این نیت خدمتگزاری و خدمت رسانی پرچم را در دست گرفته و تلاش می کند تا خدمتگزار مردم باشد. مسئولان باید تلاش کرده و عملکرد خود را تبیین کنند. امام ره همواره نگاه اش این بود که مسئولان آنچه انجام می دهند را برای مردم بازگو کرده و آنها رابه کشور و جامعه امیدوار کرد و نسبت به رفع محرومیت و وحدت تلاش کنند. این ویژگی ها همیشه در افکار امام  ره بوده است و کارگزاران برا ی امروز در سالگرد رحلت امام خمینی ره به این امور یک توجه ویژه داشته باشند.

 

کد خبر 1181611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha