پیامبر (ص) بنیانگذار تکریم دختران و زنان

حجت الاسلام محمود افشارمنش گفت: پیامبر (ص) در سخن و برخورد عملی با دخترش می خواستند به تمامی انسانها ثابت کنند که در آخرین دین الهی، «دختران و زنان» از کرامت و جایگاه خاصی برخوردارند و به حق می توان آن حضرت را بنیان گذار تکریم دختران و زنان دانست.

حجت الاسلام «محمود افشارمنش» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: دین اسلام همواره برای زنان و دختران اهمیت ویژه ای قائل بوده چنانچه سفارش های فراوانی از ائمه (ع) در مورد دختران در متون دینی و روایات آمده است.

 

این کارشناس حوزه خانواده افزود: در روایات اسلامی پسران به عنوان نعمت های خدا و دختران نیز به عنوان حسنات الهی ذکر شده اند و این در حالی است که حسنات در اسلام مورد پاداش خدا هستند و نعمت ها مورد بازخواست و سوال خداوند قرار می گیرند.

 

وی بیان کرد: پیامبر (ص) نیز در این مورد فرموده اند؛ «خیرٌ اولادکُم البَنات» بهترین فرزندان شما دختران هستند.

 

حجت الاسلام افشارمنش نقش دختران در خانواده و جامعه را نقش بسیاری مهمی دانست و ابراز کرد: دختران  در آینده مسئولیت اداره کانون خانواده را که مهم ترین عنصر یک جامعه است، عهده دار می شوند و وظیفه تربیت نسل های آینده نیز به عهده آنها است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: اگر یک دختر به خوبی تربیت شده و برای زندگی خانوادگی و اجتماعی آماده شود، آنگاه می توان سعادت و خوشبختی نسل آینده را تضمین کرد.

 

وی ادامه داد: اگر دختر در دوره تربیت خود با آسیب ها، مشکلات روحی و جسمی روبه رو شود نمی توان از او انتظار داشت در آینده وظایفی را که بر عهده دارد به نحو احسن انجام دهد و نقش مثبتی در خانه و اجتماع داشته باشد.

 

حجت الاسلام افشارمنش با تاکید بر این که تربیت دختران باید به طور خاص مورد توجه پدر ها و مادر ها قرار گیرد، اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) در خصوص پاداش تربیت دختران می فرمایند؛ کسی که دختری دارد باید او را به بهترین نحو تربیت کند و غذای خوب و شایسته برایش فراهم کند و نعمت هایی که خداوند بر او ارزانی داشته را بر دخترش گوارا دارد و از او دریغ نورزد که چنین پدری در قیامت از آتش دوزخ نجات خواهد یافت.

 

این کارشناس حوزه خانواده یادآور شد: از رسول خدا (ص) نقل شده که فرمودند؛ دختران چه فرزندان خوبى هستند؛ با لطافت و مهربان، آماده به خدمت‏ رسانى، یار و غمخوار [اعضاى خانواده]، با برکت و پاکیزه کننده [در خانواده براى پدر و مادر.].

 

وی اضافه کرد: همچنین آن حضرت فرمودند؛  خداوند به دختر مهربان تر از پسر است، کسى که موجب خوشحالى دخترش شود، خداوند روز  قیامت او را خوشحال مى کند.

 

حجت الاسلام افشارمنش عنوان کرد: آنچه بیشتر موجب شده تا نقش اصیل و سازنده زن در جوامع نادیده گرفته شود، برداشت ناصحیح از تفاوت های طبیعی زن با مرد است که همانا حکمت و تدبیر الهی در خلقت این آنها است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: همان گونه که نیازهای بشر در سنین مختلف، متفاوت است مثلا غذای او در کودکی با دوره جوانی و بزرگسالی فرق دارد یعنی خداوند برای او غذایی متناسب با رشد و سن او در طبیعت فراهم ساخته است، حقوق فردی و اجتماعی او را نیز از بزرگسالان ممتاز کرده است.

 

وی ابراز کرد: همان گونه که نیازهای طبیعی و مادی کودک با نیازهای حقوقی و معنوی وی هماهنگ است، همه این ها با نیازهای بزرگسالی نیز متفاوت بوده و این تفاوت ها همه لازمه آفرینش و همراه با عدالت و در مسیر «نظام احسن» است.

 

حجت الاسلام افشارمنش تفاوت سلیقه ها و استعدادها میان انسان ها را در چرخش نظام اجتماعی امری ضروری دانست و گفت: زن و مرد نیازهای مخصوص به خود را دارند و در عین اشتراک در بسیاری از امور، تفاوت های روشنی نیز از نظر خلقت میان آنها به چشم می خورد.

 

این کارشناس حوزه خانواده تاکید کرد: ریشه تمامی ستم هایی که به زن شده، ناشی از عدم معرفت به این تفاوت ها و یا دست آویز قرار دادن همین تفاوت ها برای ستم بر زنان و بلکه ستم بر کل بشر بوده است.

 

وی افزود: هویت انسانی و حتی در خطاب های الهی و دریافت پاداش یا عذاب که توسط پیامبران به بشر رسیده، مانع از اختلاف روحی، روانی و جسمی زن و مرد نیست.

 

حجت الاسلام افشارمنش اظهار کرد: زن و مرد در عین اشتراک در هویت انسانی، از تفاوت های عمیق روحی و روانی نیز برخوردارند و به تبع آن، بخشی از مسئولیت های فردی و اجتماعی آنها نیز متفاوت و متمایز بوده و این، همان چالش بزرگ میان زنان و مردان و حتی گاه میان خود زنان است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در آموزه های اسلام، میان جنس مذکر و مونث، پسر و دختر، آنچه ملاک سنجش است، در یک نگاه کلی «تقوا» می باشد.

 

وی عنوان کرد: در عصری که جهان، غرق در جهل و نادانی، ظلم و ستم، غارتگری و وحشیگری به سر می برد و به این زندگی افتخار و مباهات می کرد، خداوند پیامبری را برانگیخت که «رحمة للعالمین» و منجی انسانها از سیاهی بود، آن حضرت با شرک، بت پرستی، سنت ها و ضد ارزش هایی همچون تحقیر و زنده به گور کردن دختران مبارزه کرد.

 

حجت الاسلام افشارمنش با یادآوری این مطلب که رفتار پیامبر اکرم (ص) با دخترش فاطمه (س) همگان را به حیرت وامی داشت، بیان کرد: آن حضرت دست دخترش فاطمه (ع) را می بوسید و می فرمود؛ «پدرش فدای او باد.» و هنگامی که حضرت عازم سفر بودند فاطمه (س) آخرین کسی بود که پیامبر از او خداحافظی می کرد و در بازگشت نیز زودتر از هر کسی به دیدن وی می رفت.

 

این کارشناس حوزه خانواده افزود: همچنین در روایات آمده است که آن حضرت می فرمود؛ «بوی بهشت را از دخترم فاطمه استشمام می کنم».

 

 وی در خاتمه تاکید کرد: پیامبر اکرم (ص) در سخن و  برخورد عملی با دخترش، می خواستند علاوه بر معرفی مقام و عظمت اهل بیت (ع) و تاکید بر ادامه سلسله ولایت و امامت از طریق فاطمه (س)، به تمامی انسانها ثابت کنند که در آخرین دین الهی، «دختران و زنان» از کرامت و جایگاه خاصی برخوردارند و به حق می توان آن حضرت را بنیان گذار تکریم دختران و زنان دانست.

کد خبر 1181723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha