پرورش کرامت در خانواده، بسترساز تمدن پویای اسلامی

خانواده در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این نهاد تمدن‌ساز، کانون محبت و کرامت محسوب می‌شود که هدف از تشکیل آن، تأمین نیازهای مادّی، عاطفی و معنوی انسان از جمله دستیابی به سکون و آرامش است.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری؛ خانواده همیشه و همه جا و در بین تمامی جوامع بشری به عنوان اساسی‌ترین نهاد اجتماعی زیربنای جوامع و منشاء فرهنگ‌ها، تمدّن‌ها و تاریخ بشر بوده است. پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) و امامان معصوم(ع) با آموزه‌های خویش در قالب گفتار، کردار و تأیید، تلاش کرده‌اند در راستای خط سیر روشن و به هم پیوسته منتهی و مبتنی بر تعالیم قرآن کریم، به تحکیم ساختار خانواده کمک کنند و مسائل و موضوعات مرتبط با آن را به شکلی زیبا و کار آمد و ساده بهینه سازند و فضایی مناسب، برای تعامل اجزای تشکیل دهنده آن، روش‌های ارتباطی، مدیریت اقتصادی، فرهنگی و آموزش‌های اخلاقی و دینی، تبیین کنند.

 

اسلام به عنوان یک مکتب انسان‌ساز، بیشترین عنایت را به تکریم، تنزیه و تعالی خانواده دارد و این نهاد مقدّس را کانون تربیت و مهد مودّت و رحمت می‌شمرد و سعادت و شقاوت جامعة انسانی را منوط به صلاح و فساد این بنا می‌داند و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای مادّی، عاطفی و معنوی انسان از جمله دستیابی به سکون و آرامش برمی‌شمارد.

 

خانواده در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است تا حدی که سالم و ناسالم بودن محیط خانواده تأثیر بسیار عمیقی در پرورش فضائل اخلاقی و یا رشد رذائل می‌تواند داشته باشد«خانواده تمدن ساز، کانون محبت و کرامت» عنوانی است که برای دومین روز از دهه کرامت در نظر گرفته شده و ما بر آن شدیم تا با حضور در جامعه گزارشی در این راستا تهیه کنیم.

 

 

*خانواده باید کانون محبت و کرامت است

«فتانه حیدرنیا» یکی از شهروندان صومعه‌سرا که دارای 2 فرزند است اظهار کرد: خانواده یک نهاد اجتماعی و مهم‌ترین مرکز رشد، پیشرفت و تعالی است و می‌تواند موجب تقویت و تکمیل کننده اعتقادات، باورها و ارزش‌های اسلامی و انسانی باشد.

 

وی با بیان اینکه خانواده باید کانون محبت و کرامت باشد افزود: وقتی در خانواده‌ای تقوا و کرامت وجود نداشته باشد قطعا نمی‌توان انتظار داشت نیازهای مادّی، عاطفی و معنوی فرزندان آن خانواده تامین شود.

 

حیدرنیا با اشاره به اینکه خانواده در گام‌های تمدن ساز انقلاب اسلامی نقش بسزایی دارد گفت: این نهاد اجتماعی و مقدس یکی از مهم‌ترین مراکز و ارکان اصلی تمدن سازی در جامعه اسلامی است.

 

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی استمرار زندگی انبیاء است لذا باید نوع نگاه و حرکت خانواده‌ای که در محیط انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد و تعالی پیدا می‌کند و قرار است سلول بنیادین اجتماع باشد متعالی، موثر، نقش آفرین و رو به جلو باشد.

 

 

* پرورش کرامت در خانواده بسترساز تمدن پویای اسلام است

حجت‌الاسلام«علی شایان» ضمن تبریک دهه کرامت با اشاره به نامگذاری این روز با عنوان «خانواده تمدن ساز، کانون محبت و کرامت» اظهار کرد: برای داشتن یک کانون گرم و موفق باید قدم اول را درست برداریم و آن انتخاب همسر با ملاک‌های اسلامی و الهی است که مهمترین آنها، ایمان و باورهای صحیح، حسن خلق، تقوا و سلامت جسمی و روانی است.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ افزود: معیار قرآنی خانواده‌های موفق در آیه 21 سوره روم این چنین ذکر شده است: « و از نشانه‌های او (خدا) آن است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما و همسرانتان علاقه شدید و رحمت قرار داد، بی شک در این (نعمت الهی) برای گروهی که می اندیشند، نشانه‌های قطعی است»، از همین آیه استفاده می‌شود که اساس توفیق هر خانواده بر چهار رکن «آرامش و سکون، عشق و مودت، رحمت و اخلاق» است.

 

وی گفت: پرورش کرامت و غنی سازی ارجمندی و عزت در خانواده بسترساز تمدن پویای اسلام و زیر ساخت اساسی ایمان، اعتقاد و ایدئولوژی است.

 

حجت‌الاسلام شایان تصریح کرد: خانواده ائمه بزرگوار(ع) با در نظر گرفتن سیره، سلوک و روابط حسنه شان نمونه بارز و کامل یک خانواده موفق و مطلوب است و در این خانواده‌ها رابطه عاطفی، معنوی و اخلاقی بسیار عمیق و تثبیت شده است.

 

امام جمعه موقت گوراب‌ زرمیخ خاطرنشان کرد: قرآن کریم، به عنوان برترین نسخهی زندگی و عالیترین راهنمای بشر برای دستیابی به حیات طیبه، بخش عظیمی از آیات را به تنظیم و تعدیل روابط اعضای خانواده، حقوق و وظایف همسران و فرزندان اختصاص داده است. رجوع به این آیات الهی، میتواند انسان را جهت دستیابی به عالیترین راهکارها در تحکیم خانواده هدایت کند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، تقویت بنیان خانواده اسلامی ایرانی زیربنای تحقق تمدن نوین اسلامی است.

کد خبر 1181844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha