ایران اسلامی پایین ترین نرخ باروری را دارد

قاسمی با بیان اینکه ۳۷۰ هزار سقط جنین در کشور سالانه انجام می شود گفت: ایران پایین ترین نرخ باروری در دنیا را دارد.‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، « صالح قاسمی » امروز ( پنج‌شنبه، ۱۲ خرداد) در نشست تخصصی توجیهی تبیینی جمعیت با حضور اصحاب رسانه در محل صدا و سیمای مرکز گیلان اظهار کرد: افزایش جمعیت نیازمند مدیریت درست و منطقی است.

 



این جامعه شناس و کارشناس جمعیت با بیان اینکه جمعیت دردنیا یکی از مولفه های قدرت است گفت: هر جامعه ای برای اینکه پویا و با اقتدار باشد نیازمند نیروی انسانی جوان است.

 



قاسمی با بیان اینکه مقام معظم رهبری ۵۵ بار در صحبت هایشان به مقوله معضل جمعیت اشاره داشته اند اذعان کرد: ابر بحران کاهش جمعیت را جز مقام معظم رهبری کسی متوجه نشده و تذکر نداد و متاسفانه فهم مسئله جا نیفتاده است.

 



این کارشناس جمعیت با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور حدود ۸۵ میلیون جمعیت دارد افزود: نرخ رشد جمعیت در سال ۹۹ و ۴۰۰ به زیر یک دهم درصد رسیده و نرخ باروری از سال ۶۵ تاکنون کاهش چشم گیری داشته است.‌

 

وی با بیان اینکه ایران پایین ترین نرخ باروری در دنیا را دارد‌‌ گفت: ۱۱ درصد جمعیت کشور سالمند است و در گیلان این آمار ۱۵ درصد است.



این جامعه شناس تصریح کرد: صداوسیما و رسانه ها نقش ارزنده ای در ترویج فرهنگ فرزند آوری دارند.

 


وی با تاکید بر اینکه سالمندی به کشور آسیب می زند تصریح کرد: نیروی کار بر اثر کاهش فرزندآوری در کشور کم می شود و به مرور نیازمند نیروی خارجی می شویم.

 


قاسمی تصریح کرد: ایران در محاصره کشورهای جوان قرار دارد، اگر به همین روال پیش رویم صندوق بازنشستگی به مرور زمان بدهکارترین دستگاه کشور می شود.‌

 


وی با تاکید بر اینکه کاهش جمعیت مسئله جدی است افزود: طبق آمار دریافتی نرخ ناباروری در کشور ۲۰ درصد است و از هر پنج زوج جوان یک زوج با مشکل ناباروری مواجه است.

 


این جامعه شناس اذعان داشت: متاسفانه طبق آمار سالانه ۳۷۰ هزار سقط در کشور صورت می گیرد، یعنی در یک سوم تولدهای کشور سقط انجام می شود.

 



قاسمی با تاکید بر اینکه در کشورهای اسلامی و شیعه نبایستی سقطی صورت بگیرید تصریح کرد: استفاده از داروهای نا باروری مشکلات و آسیب های جدی به جسم بانوان ایجاد می کند وجود بیماریهای چون سرطان در بانوان به جهت استفاده بی رویه از این قرص هاست.

 



وی با اشاره به اینکه دچار انحراف در مفهوم فرزندآوری هستیم گفت گ: ۶۵ درصد جمعیت بانوان کشور خانه دار هستند که با برنامه ریزی درست می توان جمعیت را افزایش داد.‌

 



این جامعه شناس اظهار کرد: عدم مدیریت مهاجرت های داخلی از دیگر مقوله هایی است که موجب کاهش جمعیت در یک استان شده است.‌

 


قاسمی با تاکید بر اینکه جوانان گیلان بخاطر کار مهاجرت می کنند خاطرنشان کرد: متاسفانه سالمندان دیگر استان ها بخاطر آب و هوای مناسب این استان به گیلان مهاجرت می کنند‌‌.‌

کد خبر 1181940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha