افزایش ۴ درصدی بارش‌ها در استان/ ۲۳۸ میلیون مترمکعب از حجم سفره‌های زیرزمینی کمتر شد

حسینی با اشاره به ثبت ۴۰۰ میلی متر بارش در استان گلستان گفت: میزان بارش‌ها از ابتدای فصل آبی جاری تا کنون نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۴ درصد بیشتر شده است.

«سیدمحسن حسینی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان اظهارکرد: از ابتدای فصل آبی جاری ( اول مهرماه ۱۴۰۰) تاکنون ۴۰۰ میلی متر بارندگی در استان گلستان به ثبت رسیده که در مقایسه با آمار بلندمدت که ۳۸۶ میلی‌ متر بود، میزان بارش ها ۴ درصد بیشتر شده است.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به تفکیک میزان بارش‌ها در حوضه های آبریز استان گفت: بیشترین میزان افزایش بارش با رشد ۱۳ درصدی در حوضه خلیج گرگان بوده است. همچنین در حوضه های گرگانرود و قره سو نیز افزایش ۱۲ درصدی بارش ها به ثبت رسیده است.

 

وی افزود: در حوضه اترک سفلی نیز بارش ها در مقایسه با میانگین بلندمدت تغییری نداشته اما در حوضه نکارودعلیا ۲۹ درصد کاهش به ثبت رسید.

 

حسینی با اشاره به افزایش دما هوا در استان گفت: متوسط دمای اندازه گیری شده در استان ۱۲.۱ درجه سانتی گراد بوده که نسبت به آمار بلندمدت که ۱۱.۴ درجه بود ۴ دهم درصد افزایش دارد.

 

وی با بیان اینکه به رغم افزایش نسبی بارش ها اما شاهد آورد رودخانه های استان هستیم، ادامه داد: رواناب اندازه گیری شده در ایستگاه های شاخص رودخانه های استان نسبت به آمار دوره بلندمدت ۵ تا ۸۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: ذخیره آبخوان های استان نیز روبه کاهش بوده و در این مدت کاهش ۲۳۸ میلیون مترمکعبی به ثبت رسیده که ۱۹ درصد کاهش نسبت به آمار دوره بلندمدت دارد. برهمین اساس میزان کاهش در آبخوان های کم عمق ۱۷۹ میلیون مترمکعب و آبخوان های عمیق ۵۹ میلیون مترمکعب است.

 

کد خبر 1182060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha