پیر جماران؛ بت شکن سازش ناپذیر/امام راحل معجزه قرن بیستم

۱۴ خرداد سالروز رحلت امام خمینی(ره) بزرگ مردی است که نماد اسمای حسنای الهی بود؛ کسی که با همت سازش ناپذیری خود سبب بیداری اسلامی و احیای اسلام ناب محمدی در جهان تاریک و سیاه استکبار شد و اجرای عدالت و قسط را به جامعه بشری بشارت داد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ 14 خرداد چه غم بزرگی را حمل می کند؛ غم یک ملت 43 ساله که پیر و مراد خود را در این روز از دست دادند، کسی که آنان را علیه رژیم سیاه و نحس پهلوی مجهز به سلاح ایمان و تقوا کرد.

 

آری امروز سالروز رحلت بزرگ مردی از خمین است که «روح الله الموسوی الخمینی» نام دارد کسی که یک ملت را با روح بزرگ خودش از چنگال سیاهی نجات داد و اسلام ناب محمدی را احیا و زنده کرد و هنوز هم داغ از دست دادنش برای این ملت تازه است و در این روزهای چشم ها بارانی است.

 

*مروری بر زندگی بت شکنی سازش ناپذیر

در بیستم جمادی الثانی سال 1320ه.ق همزمان با سالروز میلادخجسته کوثر ولایت دخت گرامی پیامبر(ص) در شهرستان خمین در خانواده علم و جهاد و زهد و سداد فرزندی به دنیا آمد که نامش را روح الله نهادند.

 

از کودکی با نبوغی سرشار به فراگیری علم دین همت ورزید و در سن 18 سالگی برای کسب معارف الهی از مکتب آیه الله العظمی حائری یزدی به حوزه علمیه اراک هجرت کرد و با فراگیری علم دین و تهذیب و تهجد در پی یافتن حقیقت ناب سر از پا نمی شناخت.

 

از همان آغاز جوانی دل در گرو حق تعالی نهاد و از هرچه رنگ تعلق داشت فاصله گرفت به گونه ای که مورد تحسین و شگفتی استادان خویش واقع شد و نفوذ کلام قدسی اش که از سرچشمه فیض ازلی الهام می گرفت، به زودی از وی استادی توانا و مرشدی و مرادی الهام بخش به جامعه ارائه داد.

 

امام خمینی(ره) در سال 1300 هجری شمسی همزمان با هجرت استاد عالیقدرش به قم و تاسیس حوزه علمیه به این شهر هجرت کرد؛ ایشان در 25 سالگی به درجه اجتهاد نائل آمد و در 28 تا 30 سالگی آثار بزرگ و عرفانی خویش «مصباح الهدایه، سرالصلوه،شرح دعای سحر و غیره» را تالیف نمود.

 

امام راحل بت شکنی سازش ناپذیر بودند که فریاد تاریخی و افشاگرانه ایشان در سال 1340 و پس از آن، آفرینش حماسه عظیم 15 خرداد 1342 و مقابله با کاپیتولاسیون و طرح های استعماری دیگر و شکست ابهت شاهنشاهی در جبر حاکم آن زمان که تا اعماق حوزه ها نیز اثر کرده بود فضای سکوت را در هم شکست.

 

سازش ناپذیری و اقتدارش در برابر حکومت شاه و تواضع و مردم محوری اش در میان توده ملت، حماسه ای عظیم در جای جای ایران اسلامی پدید آورد، که در واژه ای زیبا همچون «یا مرگ یا خمینی » تفسیر می شد.

 

امام خمینی (ره) پس از تبعید در پیگیری اهداف مقدسش در نجف اشرف با تبیین ابعاد ایده حکومت اسلامی و استمرار مبارزه با استعمار و حکومت سلطنتی، زمینه های انقلاب عظیم اسلامی را فراهم نمود و در دوازدهم بهمن 1357 پس از هجرت های مکرر، به آغوش میهن اسلامی بازگشت و با هدایت بی بدیل خویش در روز بیست و دوم بهمن، بزرگترین انقلاب تاریخ معاصر جهان را به پیروزی رساند.

 

«احیاء و اثبات توانایی حاکمیت دین و خدا» از آثار پر برکت خورشیدی از تبار امام کاظم(ع) است که در چهاردهم خرداد 1368 غروب کرد؛ ایشان در طول 10 سال در حسینیه کوچک جماران همچون قلبی تپنده برای مستضعفین و کانونی خروشان و فریادگر، فراسوی ماهواره ها و ابزارهای تبلیغاتی استکباری اثر گذاشت و اندیشه بشر امروز را درنوردید.

 

*مقام معظم رهبری؛ خلف صالح امام خمینی(ره)

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مجدد اسلام در جهان مادی و ظلمانی قرن بیستم، حضرت امام خمینی قدس سره با دلی آرام و قلبی مطمئن به سوی رفیق اعلی سفر نمودند و ملت با ناباوری، غم سنگین فراغ امام را بر دوش خود احساس کرد.

 

دشمن مستکبر و کینه توز که سال ها خود را برای چنین لحظه هایی آماده ساخته بود، به گمان خام خود، به مقصود نزدیک شده بود اما دو عامل بسیار مهم در کنار هم، اسباب شکست، خواری و ناامیدی دشمن و امید و شادمانی مؤمنان و مستضعفان را فراهم کرد.

 

حضور 10 میلیون عزادار در بزرگترین تشییع و خداحافظی، توفانی از اراده میلیونی مردم را در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و اظهار ارادت، محبت و اطاعت از رهبری انقلاب را به وجود آورد؛ توفانی که همچون طوفان «طبس» که هواپیماهای تجاوزگر را در هم کوفت، امیدهای دشمن را به یاس مبدل نمود.

 

در کنار حضور خیره کننده مردم عزادار و ماتم زده، اجلاس فوق العاده مجلس خبرگان رهبری و تصمیم گیری سریع و قاطع و انتخاب صحیح و درست آنان، انقلاب اسلامی را صاحب سکانداری امین، با تقوا، بادرایت، شجاع و مدیر کرد.

 

در واقع یک روز هم، انقلاب و ملت بدون رهبر و نقطه امید به سر نبرد و رحمت واسعه الهی، آن حضور عجیب و بی سابقه را به بار نشاند و به این ترتیب، دوره دوم ریاست جمهوری مقام معظم رهبری به پایان نرسیده بود که امام از میان ملت رخت بربست و خلف و شاگرد و مرید صالح او طلوع کرد.

 

33 سال می گذرد که مقام معظم رهبری با تدابیر حکیمانه خود انقلاب اسلامی را در مسیر اهداف امام راحل هدایت می کنند و چه مشکلات و تحریم های بسیاری توسط دشمنان علیه مردم ایران اسلامی روا داده شد اما این رهبر معظم انقلاب بودند که با هوشیاری و بصیرت خود این مشکلات را در هم شکستند.

 

اگر امروز شاهد جراحی اقتصادی در کشور هستیم به این دلیل است که دولتمردان قبلی از فرمایشات و تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری بهره نبردند و دل به وعده های پوشالی غرب و استکبرا جهانی بستند و نتیجه اش این شد که کشور در منجلاب مشکلات اقتصادی غرق شود.

 

امام خمینی (ره) بارها در سخنان و دیدارهای خود بر لیاقت مقام معظم رهبری جهت جانشین شدن بعد از ایشان تاکید داشتند و حتی فرمودند که «زیر سایه آسمان کبود انسانی شایسته تر از ایشان وجود ندارد» و پس از رحلت امام راحل برخی افراد می خواستند این سخنان ایشان را نادیده بگیرند اما تیر غیب الهی و معجزه خداوند باعث شد تا مقام معظم رهبری به عنوان جانشنین امام راحل انتخاب شوند.

 

 

* امام خمینی (ره)؛ مظهر بارز «تخلقوا  باخلاق الله»

33 سال از زمان از رحلت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی می گذرد کسی که بیداری اسلامی و عزت مسلمانان و فرهنگ اسلام ناب محمدی را احیا کرد و اکنون هم نامشان بر سر زبان آزادی خواهان و عاشقان اسلام عزیز جاری است.

 

به سراغ یکی از کارشناسان مذهبی رفتیم تا در خصوص شخصیت و اهداف امام خمینی(ره) گفتگویی داشته باشیم. حجت الاسلام «حسن صباغیان» در گفتگو با خبرنگار شبستان عنوان کرد: در مورد سیره اخلاقی امام راحل باید عرض کنیم رمز و راز توانایی امام راحل و قدرت ایشان در رهبری و راهبری و امامت انقلاب اسلامی در همین سیره اخلاقی امام راحل نهفته است و امام خمینی (ره) مظهر بارز «تخلقوا  باخلاق الله» بود.

 

وی با بیان اینکه امام راحل مظهر اسمای حسنای الهی شده بود، گفت: اخلاق امام راحل و رفتارشان در خانه و خانواده نسبت به همسر و فرزندان بی نظیر بود. وقتی که امام در سفر به مکه قبل از انقلاب و در دوران جوانی که معمولاً چند ماه به طول می انجامید نامه ای به همسرشان می نویسند و می بینیم که وجود نورانی امام سرشار از حسن خلق و احساس و عاطفه نسبت به خانواده خودشان بودند.

 

امام جمعه زیرکوه ادامه داد: در سیره اخلاقی امام راحل دقیقا همین نوع رفتار را بیرون از خانه با مردم همسایه ها و هم نوعان و عموم مردم داشتند و سیره اخلاقی امام برگرفته از روش و سیره انبیا و ائمه اطهار(ع) بود و امام در حقیقت یک معلم اخلاق برای همه جامعه بودند.

 

1- هدف امام راحل از انقلاب چه بود؟ آیا اهداف امام راحل محقق شده است؟ هدف کلان امام عزیز از بنیان گذاری انقلاب اسلامی، ایجاد حاکمیت الله و حاکمیت اسلامی در مقابل حکومت های باطل و جریان استکبار و بعضی از حکومت های به ظاهر اسلامی بود.

 

بزرگترین هدف امام از این انقلاب حاکمیت الهی و توحیدی بود که با بنیان گذاشتن جمهوری اسلامی در امتداد اهداف انبیا و معصومین(ع) تحقق یافت؛ حاکمیت الهی و توحیدی به این معناست که در همه جا باید فرمان خدا و دستورات خدا نافذ باشد و اجرا شود.

 

البته اهداف دیگری هم انقلاب امام راحل در پی داشت که از جمله آن اجرای عدالت و قسط از بین بردن تبعیض و نابرابری در جامعه بشری است. هدف امام از این انقلاب فقط ایجاد یک حاکمیت پدر جغرافیای ایران نبود بلکه هدف امام صدور این انقلاب حاکمیت الهی به سرتاسر عالم است.

 

2- انقلاب امام راحل چه تاثیری بر ایجاد زمینه ظهور بیداری اسلامی گذاشته است؟ مردم روی زمین تشنه حقیقت و تشنه عدالت بودند و وقتی که انقلاب اسلامی ایران به وجود آمد روز به روز در بیداری اسلامی و بیداری بشری در سرتاسر قاره های کره زمین افزوده شد به این معنا که انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه مورد توجه همه مردم قرار گرفته است به این توجه مردم در همه جای دنیا انقلاب ما را تایید می کند.

 

مردم به صورت فطری به دنبال حق به حقیقت اند، و به صورت فطری از ظلم بستم و بیداد بیزارند. انقلاب ما قطب جدیدی را در مقابل قدرت های استکباری چه در شرق و چه در غرب به وجود آورد و این قطب به وجود آمده مطالبه همه مردم آزادی خواه جهان بود لذا بیداری اسلامی با انقلاب شکوهمند امام در سرتاسر جهان روز به روز گسترش پیدا کرد.

 

3- امام راحل سه رکن اصلی بقا انقلاب اسلامی را چه می دانند؟ سه رکن مهم در ایجاد و بقای انقلاب اسلامی از منظر امام راحل عبارت است از مشروعیت الهی، نظریه ولایت فقیه که همان ولایت اهل بیت(ع) و ولایت خداست و سومین رکن که بسیار مهم است مردم هستند و اگر انقلابی بخواهد محکم و استوار به راهش ادامه دهد باید همه این ارکان وجود داشته باشد.

 

رمز بقا و قدرت انقلاب ما در وجود همین سه رکن نهفته شده است یعنی انقلاب ما متکی به خداوند متعال است و سرنوشت مردم با رای خود مردم تایین می شود و رهبر و امام آن ولی فقیه زمان است.

 

اگر حکومتی به دست امام معصوم هم باشد که مشروعیت الهی هم دارد لکن مردم در کنار امام معصوم نباشند آن حکومت از هم خواهد پاشید کما اینکه در زمان امامان معصوم(ع) این اتفاق افتاد.

 

در انقلاب اسلامی ما مردم نقش محوری دارند و انقلاب را خود مردم با تکیه بر خداوند متعال و راهبری ولی فقیه به پیش می برند این چنین انقلابی هیچگاه هم نمی پاشد و روز به روز بر اقتدار آن افزوده می شود.

 

البته امام خمینی(ره) عزیز سه رکن اصلی در بقاء انقلاب را استقلال و آزادی، معنویت اسلامی و عدالت اجتماعی هم ذکر نمودند.

 

4- از نظر امام راحل مسئولان در چه شرایطی سعادتمند خواهد شد؟و بزرگترین گناه نابخشودنی مسئولان را چه بیان کردند؟ از نظر امام راحل مسئولان همه باید خودشان را خادم مردم بدانند مسئول وجه تسمیه ای دارد و آن این است که در مقابل مردم و از همه مهم تر در مقابل خداوند همیشه باید پاسخگو باشد.

 

فردای قیامت برای لحظه لحظه مسئولیتی که بر دوش کشیده است باید جواب بدهند به فرمایش امیرالمومنین علی (علیه السلام) این مسئولیت برای آب و نان نیست بلکه مسئولیت امانتی است که بر گردن تو نهاده شده است.

 

بزرگترین گناه نابخشودنی از نظر امام راحل مسامحه در امور مسلمین است یعنی اینکه خدای نکرده مسئولان نسبت به امور اسلام و حاکمیت اسلام نموده و بی توجه باشند.

 

5- نظر امام خمینی (ره) در موردی آزادی غربی چه بود؟ قطعاً وقتی حاکمیت الهی و توحیدی و اسلامی شکل گرفت آزادی و آزادی ها باید در چهارچوب حاکمیت الهی و مشروعیت دینی باشد و امام خمینی(ره) عزیز آزادی بر مبنای تفکر غرب را موجب تباهی اسلام و جوانان و دین می دانند.

 

آزادی حق مردم است اما تا جایی که خدای نکرده به حقوق دیگران لطمه وارد نکند و تا جایی که به شخصیت انسان در ابعاد گوناگون ضرری نرسانند که اگر این گونه باشد این آزادی نیست بلکه بردگی شیطان و هوا و هوس و نفس است.

 

6- امام خمینی(ره) در مورد آمریکا چه نظری داشتند؟ امام راحل با چشم بصیرت و رویت الهی که داشتند حقیقت آمریکا را می دیدند و بهتر از هر کسی نسبت به آمریکا شناخت داشتند و نظر مهم امام در رابطه با آمریکا همان است که امام گفتند یعنی آمریکا شیطان اکبر و شیطان بزرگ است.

 

نظریه امام راحل مبنی بر رابطه با آمریکا این بود که فرمودند «رابطه ایران و آمریکا مانند رابطه گرگ و میش است که هیچ گاه برقرار نخواهد شد و اگر هم آمریکا طمع کند و بعضاً در درون انقلاب به رابطه با آمریکا دلخوش کنند بدانند که جز تقابل با چنگال های تیز آمریکا و پاره پاره شدن پیکر اسلام سودی به آن ها نخواهد رسید» و به فرموده امام خامنه ای هیچگاه نباید به آمریکا و مذاکره با آمریکا و رابطه با آمریکا اعتماد کنیم.

 

7- مهم ترین وظیفه مردم ایران در حال حاضر چیست؟ و برای انتقال اهداف امام راحل باید چه اقداماتی انجام شود؟ امروز جنگ تمام عیار ترکیبی دشمن و جنگ ادراکی و نرم بی رحمانه استکبار به صورت فراگیر و هدفمند برنامه ریزی می شود و وظیفه اصلی مردم عزیز و مسئولان در قبال انقلاب امروز جهاد تبیین است.

 

دشمن با تمام وجود به تلاش در جهت تحریف و وارونه جلوه دادن دستاوردهای انقلاب و به جنگ تتحریف اندیشه های امام، حقایق و مسلمات نظام و هم ترویج ناامیدی در بین مردم روی آورده است.

 

اینک امپراطور رسانه‌ای دشمن از هر تلاشی برای غبار انداختن بر روی دستاوردهای انقلاب و حقیقت انقلاب فروگذار نیست و همان طور که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری و عینی است و این مهمترین وظیفه و تکلیف آحاد مردم است.

 

موضوع دیگری که در جهت تقویت انقلاب اقتدار و امنیت نظام جمهوری اسلامی بیش از هر چیزی تکلیف است امر تکثیر نسل و فرزند آوری است و اگر پرده کنار رود و شخص امام زمان(عج) امروز با ما سخن بگویند یکی از مطالبات ایشان کادر سازی برای اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی یعنی تکثیر نسل اسلام حقیقی به ویژه شیعیان و انقلابیون خواهد بود.

 

تکلیف دیگر همه ما آن است که با وحدت و انسجام کلمه و اتحاد واقعی در جهت حفظ حاکمیت اسلام ناب یعنی انقلاب جمهوری اسلامی قدم برداریم و به فرمایش امام راحل حفظ انقلاب از اوجب واجبات است؛ حفظ انقلاب از حفظ جان یک انسان حتی اگر آن انسان امام زمان(عج) هم باشد مهمتر است پس همه ما موظفیم و مکلف هستیم هر کاری که از دست ما بر می آید در مقابل شیطنت های استکبار برای حفظ انقلاب انجام دهیم.

 

 

کد خبر 1182264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha