۱۵ خرداد سال ۴۲، سرآغاز نهضت اسلامی روحانیت

فرا رسیدن ۱۵ خرداد خاطره غم‌انگیز و حماسه‌آفرین این روز تاریخی تجدید می‌شود، روزی که بنا بر آنچه که مشهور است قریب به پانزده هزار نفر از ملت مظلوم و ستم کشیده ما به خاک و خون کشیده شد.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ «علیرضا آزاد» فرهنگی شیروان؛  ۱۵ خرداد سال ۴۲، روزی که طلیعه نهضت اسلامی این ملت شجاع و غیور شده، نهضت عظیمی که به دنبال قیام روحانیت مسئول و متعهد در مقابل محمد رضا پهلوی- که مخالفتش با اسلام عزیز آشکار و آشکارتر شد- شکل گرفت.

 

روحانیت به اعتراض برخاست و عصر عاشورا، پس از حادثه‌ای ناگوار، اعتراض با موج عظیم انسانی- اسلامی بالا گرفت و به اوج رسید. و پس از آن، دست ناپاک استعمار از آستین شاه مخلوع در آمد و غائله 15 خرداد- 12 محرّم- را هر چه دردناکتر به وجود آورد.

 

محرّم چه ماه پر غائله‌ای و چه ماه خونی و چه ماه حماسه‌آفرینی! ماهی که دستگاه شاهنشاهی بنی‌امیه را در هم کوبید و ماهی که رژیم شاهنشاهی 2500 ساله جنایتکاران را در هم پیچید، ملت ما نه محرّم را، که شاهد قتل‌عام‌های وحشیانه جباران است، فراموش می‌کند و نه 15 خرداد را که سرآغاز نهضت اسلامی روحانیت است.

 

نهضت از حوزه علمیه قم، مرکز فقاهت راستین برخاست و برق‌آسا در سایر حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها و در تهران و سایر شهرها قشرهای عظیم ملت را فرا گرفت و همه را به میدان مبارزه کشید و در سال های اخیر که حوادث به دنبال حوادث‌ به وجود آمد و ملت بزرگ با شعار اسلام و فریاد «اللَّه اکبر» و نور ایمان و وحدت کلمه بنیاد پهلوی را از بُن کند و ملت ما این روز را عزیز می‌شمارد.

 

و من روز 15 خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می‌کنم و برای بزرگداشت شهدای خویش در این روز بزرگ در مدرسه فیضیه به سوگ می‌نشینم به امید آنکه با خواست خداوند متعال باقیمانده ریشه‌های گندیده استعمار از بیخ و بُن کنده شود و جمهوری اسلامی مبنی بر احکام نورانی قرآن مجید در کشور ما مستقر گردد. (امام خمینی(ره)

 

 

کد خبر 1182545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha