حذف تدریجی «قالی‌های دستباف» زنگ خطری بر مرگ این میراث ملموس است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: بیمناکی از حذف تدریجی قالی‌های دستباف از گردونه اقتصاد بازار و تعطیلی پیاپی واحدهای طراحی و نقشه‌کشی، رنگرز خانه‌ها،چله ‌دوانی‌ها و ... زنگ خطری بر مرگ این میراث ملموس است.

میثم نمکی در حاشیه کرسی علمی ترویجی «حقیقت وضعیت فرش های مقصود کاشانی» دانشگاه کاشان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: داستان فرش و وجاهت درخشان ایران در این عرصه، پردامنه و غرورانگیز است؛ در پیشقراولی این حرکت تاریخ ساز، عوامل مختلفی نقش دارند که از آن جمله هنرمندان طراح و بافنده‌ای هستند که شکوه این هنر را به نمایش گذاشته‌اند. نگهداری نمونه‌هایی از شاهکارهای هنر فرش در موزه‌های معتبر دنیا گواه ارزش جهانی این آثار و بیانگر بینش عمیق نقش آفرینان آن در سپهر هنری دنیاست.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان افزود: در جغرافیای فرهنگی ایران چند شهر سرآمد این هنر دلکش هستند؛ تبریز، اصفهان، قم، کرمان، مشهد و کاشان به واسطه طرز و ویژگی‌های فنی و هنری، در نگاه جهانیان مقبولیت و محبوبیت بیشتری یافته‌اند به حدی که می‌توان فرش‌های این شهرها را نماینده و شناسنامه صنایع دستی دانست.

 

نمکی ادامه داد: این روزها اگر چه دانش، فناوری و تکنولوژی صنعت، بازار و اقتصاد فرش را وارد عرصه تازه‌ای کرده است؛ اما همچنان اصالت و هویت بافتینه‌ها و فرش‌های دستباف در طراحی‌ها و نقشه‌های اسلیمی و سنتی و گره‌ها و رنگ‌هایی است که در فرهنگنامه فرش، هر کدام اعتبار و جایگاهی دارد. بیمناکی از حذف تدریجی قالی‌های دستباف از گردونه اقتصاد بازار و تعطیلی پیاپی واحدهای طراحی و نقشه‌کشی، رنگرز خانه‌ها،چله ‌دوانی‌ها و ... زنگ خطری بر مرگ این میراث ملموس است؛ به ویژه آن که هنوز بخش‌هایی مهم از زوایای پیچیده و هنرمندانه فرش ایرانی ناشناخته باقی مانده است.
 

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان ادامه داد: وجود ده ها تیمچه و کارگاه‌های تولید و عرضه فرش در بازار تاریخی کاشان و نمونه‌های شاهکارهایی از فرش با طرح و نقشه کاشان، ضرورت حفظ این میراث گرانقدر را در حافظه تاریخی کاشان دو چندان می کند که "راه اندازی موزه فرش کاشان" راهبردی مؤثر خواهد بود.
 

نمکی افزود: استمرار و تعمیم دانش فنی و مهارتی هنر فرش و حِرَف وابسته از طریق توسعه رشته های تحصیلی مرتبط در دانشگاه جامع کاشان به ویژه حرکت به سمت استقرار "دانشکده فرش کاشان" به عنوان یکی از اولویت‌های مدیریت شهری می‌تواند تحول‌ آفرین باشد. همچنین طراحی و راه‌اندازی "جشنواره‌ها" و "جایزه‌های هنری با موضوع فرش" و فرصت‌سازی برای ثبت ایده‌های خلاقانه و شناسایی و تجلیل از استادان و پژوهشگران حوزه فرش کاشان و تبدیل به یک برند ملی و بین المللی ضرورت دیگری در عرصه‌های ترویجی و فرهنگی است.



دبیر شورای فرهنگ عمومی کاشان اضافه کرد: راه اندازی "کرسی های نظریه پردازی فرش- راه اندازی "کرسی های نظریه پردازی فرش" در تراز جهانی و گردآوری نظریات صاحب نظران در باب چیستی و چرایی فرش کاشان، ضریب احیاء و توجه به این هنر در آستانه فراموشی را دو چندان می‌کند. همچنین تشویق سرمایه گذاران و صاحبان صنایع به احیای "کارگاه های سنتی فرش" ،اسباب رونق اقتصادی جامعه هدف را در پی خواهد داشت.

 

نمکی اظهار داشت: اتاق بازرگانی و اتحادیه های تخصصی در "راه اندازی کریدور حامیان جهانی فرش دستباف کاشان" ، راهبردهای مشخصی را می تواند طراحی کند تا به ثبات نگاه جهانی به نام فرش کاشان بیانجامد. در ضمن،‌حمایت ویژه از فصلنامه تخصصی فرش (ارگان دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان) و عمومی کردن مطالب و بازتاب گزارش‌ها، اخبار و رویدادهای پیرامون فرش، ظرفیتی است که می تواند هم قابلیت‌ها و ظرفیت های این محصول استراتژیک را معرفی کند و هم با بیان چالش‌ها و آسیب ها، نگاه آینده پژوهانه‌ای به این مسأله محوری داشته باشد.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان ادامه داد: کرسی علمی و ترویجی فرش مقصود کاشانی پیش درآمدی برای احیای مکتب فرش کاشان در قلمرو جهانی است که استمرار این حرکت مبارک خواهد بود.

خبرنگار: روح اله باقری 

کد خبر 1182573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha